Fabia- ako zmerať hladinu oleja v motore
Moderátor: Moderátoři
Fabia- ako zmerať hladinu oleja v motore
Chystám sa vymeniť olej vo svojej Fabii 1,2 a chcem sa opýtať, koľko mám tam naliať oleja. V mazacom pláne pre Fabiu 1,2 sa píše, že 2,8 litra.
V príručke sa píše, že koľko má ukazovať na ryske ale neviem, či sa to udáva pri studenom agregáte alebo teplom. Mate niekto s tým skúsenosť?
V príručke sa píše, že koľko má ukazovať na ryske ale neviem, či sa to udáva pri studenom agregáte alebo teplom. Mate niekto s tým skúsenosť?
Po naliati oleja musis motor nastartovat a nechat par minut postat. Potom mozes kontrolovat hladinu. Pri nalievani je vhodne nedat celu napln, ale naliat o 0,5l menej a doliat az po nastartovani motora potrebne mnozstvo. Vyhnes sa pripadnemu preliatiu, lebo tych 2,8 je orientacne mnozstvo, ktore sa moze o nejake deci lisit pouzitym filtrom.
netvrdim, ze ich je vela ale moze sa stat, ze ti nejake deci bude prevysovat, zavisi aj od dokonalosti vypustenia stareho oleja. Lahsie sa dolieva ako odsava.
Pokial mas olej na dolnej riske, kontrolka sa ti urcite nerozsvieti, ale nemas rezervu do buducnosti.
Ked prelejes moc, tak riskujes katalyzator.
Pokial mas olej na dolnej riske, kontrolka sa ti urcite nerozsvieti, ale nemas rezervu do buducnosti.
Ked prelejes moc, tak riskujes katalyzator.
Ja by som povedal,že riskuje zničenie semeringov a nie katalyzátora.Čo má preplnenie motora olejom z katalyzátorom?
A čo sa týka rozsvietenia kontrolky mazania,je už dosť nahovno,keď sa rozsvieti mazanie,lebo už môže poškodiť kľukovku alebo ojničné ložiská alebo dokonca môže pridrieť vačku.Olej treba lievať presne,radšej menej,nehať postáť,aby stiekol a naštartovať motor,aby natiahlo olej do filtra a inde.Potom postáť a doliať zvyšok oleja po rysku.
A čo sa týka rozsvietenia kontrolky mazania,je už dosť nahovno,keď sa rozsvieti mazanie,lebo už môže poškodiť kľukovku alebo ojničné ložiská alebo dokonca môže pridrieť vačku.Olej treba lievať presne,radšej menej,nehať postáť,aby stiekol a naštartovať motor,aby natiahlo olej do filtra a inde.Potom postáť a doliať zvyšok oleja po rysku.
Pozdravujem Vás, Miro.
No když tam naleješ moc oleje - nad rysku, tak můžeš zničit katalyzátor a gufera, může se prorazit a téct olej i do spojky.... Hlavně to musíš měřit na vodorovným místě, už se taky stávalo, že ženská kontrolovala olej a auto stálo v kopci... Nebo že nějaká ženská chtěla dolejt olej a nalila tam 5L kanystr a pak jí to hrozně hulilo a nejelo....
Jinak kontrolka mazání když se rozsvítí, tak většinou už bejvá pozdě...
Jinak kontrolka mazání když se rozsvítí, tak většinou už bejvá pozdě...
1) pokud se olej VYPOUŠTÍ, znamená to, že se motor má ohřát na provozní teplotu klidně i volnoběhem na místě (ekoteroristi řvou - ať!) a odšroubuje se výpustný šroub DOLE na vaně motoru, ze které olej vyteče volně do podložené nádoby (prasata vypouštějí na zem, svině v přírodě do půdy - tady stojím za ekoteroristama).
2) spousta "takyservisů" automobilistům tvrdí, že olej vypouští a namísto toho olej odsává trubkou vsunutou do plnicího otvoru a jedním z kanálů (kterými má olej vytlačený nahoru k ventilovým vahadlům u OHV nebo přímo k vačkám u OHC stéct zpátky dolů do vany) prostrčenou ke dnu vany. V takto "ošetřených" motorech zůstane 90% svinstva, které se usadilo u dna vany, protože při vypouštění ho teplý olej rozvíří a pak strhne ven, kdežto odsávání se dělá většinou na studeném motoru - "prováděči" přitom tvrdí, že tak vysají z motoru víc starého oleje. Bodejť, protože mazací kanály jsou prázdné. Jenže studené svinstvo zůstane ve vaně - a po namontování nového čistého filtru a ohřátí motoru se opět zvíří a krásně za.se.re ten nový filtr - takže další výměnnou lhůtu auto jezdí nikoliv s plnoprůtokovým, ale s plnězacpaným filtrem...
3) před namontováním nové filtrvložky je nutné ji naplnit čerstvým olejem a namazat i její těsnicí gumičku - zkrátí se tak doba běhu motoru po prvním startu bez mazání - než se naplní prázdný filtr, motor se zhruba 20s VŮBEC NEMAŽE. Sice to zvládne, pokud se mu ihned nedupne na krk, ale třeba pro TDi motory (a zejména jejich turba) je to hodně velký trest, který si v žádném případě nezaslouží.
4) měřit množství oleje v motoru je potřeba po nastartování a době běhu, která je potřebná k novému dosažení provozní teploty - tedy zase aspoň 5-10 minut na vonoběh. U běžných motorů se nechává minuta "na stečení", "haťapky" (trojhrnek Škoda/VW 1,2 HTP) jsou exoti - ty se mají měřit okamžitě po zastavení, když ještě olej nestekl. Množství oleje má dosahovat mezi rysky, u některých typů je oblast, kam má na měrce dosahovat hladina oleje zdrsněná - rastrovaná.
5) méně oleje znamená, že motor se sice maže, ale při extrémním náklonu vozu se může olej ve vaně odlít mimo sací koš a do systému vnikne bublina vzduchu - než se systém zase zaplní, motor jede "na sucho" - minimálně se prudce ohřeje, pokud doba bez mazání trvá déle než sekundy obzvlášť při zátěži, může se velmi rychle zadřít.
6) větší množství oleje nepoškozuje "simerinky" neboli břitové těsnicí kroužky "Gufero" alias "Simmering" (jsou z olejevzdorného materiálu), ale může dojít k nasátí nadměrného množství oleje (po jeho rozstříknutí z ventilů, vaček a zdvihátek pod kryt rozvodu) do sacího traktu motoru a k jeho spalování - motor karbonuje, kouří a vytváří vyšší množství CO +CHx + pevných částic, navíc pokud je oleje opravdu nadměrné množství a nespálí se, může chytit po prudším ubrání plynu až v katalyzátoru - kterému hrozí poškození právě plamenem/přehřátím. Podobné nebezpečí hrozí i lambda-sondám. Při prudším ubrání plynu totiž motor přejde do režimu brždění, ŘJ zavře vstřiky a motor "pumpuje" do výfuku vlastně čistý vzduch - nahromaděné uhlovodíky ve výfukovém traktu vzplanou. Pokud je jich moc, můžou klidně explodovat = roztrhnout výfuk atd.
7) každý motor "bere" olej - jde ale o to, aby toto ztracené množství bylo co nejmenší. Pokud někdo tvrdí, že jeho motor nevzal ani kapku, neví co říká - ztráty prostě jsou, i když můžou být velmi malé - klidně i menší než 100ml na 1 výměnu, která u dnešních motorů může být běžně 15, u prodloužených servisních intervalů ale i klidně 30 tisíc ujetých km. Ano, staré "šádyny" žraly klidně i litr "mogulu" na 1000km - a bylo to v normě, protože neměly tak dobře utěsněná vodítka ventilů a další prostory, kudy mohl olej pronikat do spalovacích prostorů. Následující Favorit už těsnění měl - a oleje bral i méně než půl litru na 10 000km = nebylo prakticky potřeba dolévat. A opačný extrém - znal jsem "stodvacátou", která sežrala na 100km jízdy 8-10 litrů benzínu (žádná výjimečně nadměrná spotřeba), ale k tomu si "přisrkla" i zhruba půl litru olejové náplně...(!!!!) A přitom nečadila, ten olej se spálil - jen kroužky už se skoro nehýbaly a svíčky bylo potřeba čistit po každých 1000-1500km od karbonu...
2) spousta "takyservisů" automobilistům tvrdí, že olej vypouští a namísto toho olej odsává trubkou vsunutou do plnicího otvoru a jedním z kanálů (kterými má olej vytlačený nahoru k ventilovým vahadlům u OHV nebo přímo k vačkám u OHC stéct zpátky dolů do vany) prostrčenou ke dnu vany. V takto "ošetřených" motorech zůstane 90% svinstva, které se usadilo u dna vany, protože při vypouštění ho teplý olej rozvíří a pak strhne ven, kdežto odsávání se dělá většinou na studeném motoru - "prováděči" přitom tvrdí, že tak vysají z motoru víc starého oleje. Bodejť, protože mazací kanály jsou prázdné. Jenže studené svinstvo zůstane ve vaně - a po namontování nového čistého filtru a ohřátí motoru se opět zvíří a krásně za.se.re ten nový filtr - takže další výměnnou lhůtu auto jezdí nikoliv s plnoprůtokovým, ale s plnězacpaným filtrem...
3) před namontováním nové filtrvložky je nutné ji naplnit čerstvým olejem a namazat i její těsnicí gumičku - zkrátí se tak doba běhu motoru po prvním startu bez mazání - než se naplní prázdný filtr, motor se zhruba 20s VŮBEC NEMAŽE. Sice to zvládne, pokud se mu ihned nedupne na krk, ale třeba pro TDi motory (a zejména jejich turba) je to hodně velký trest, který si v žádném případě nezaslouží.
4) měřit množství oleje v motoru je potřeba po nastartování a době běhu, která je potřebná k novému dosažení provozní teploty - tedy zase aspoň 5-10 minut na vonoběh. U běžných motorů se nechává minuta "na stečení", "haťapky" (trojhrnek Škoda/VW 1,2 HTP) jsou exoti - ty se mají měřit okamžitě po zastavení, když ještě olej nestekl. Množství oleje má dosahovat mezi rysky, u některých typů je oblast, kam má na měrce dosahovat hladina oleje zdrsněná - rastrovaná.
5) méně oleje znamená, že motor se sice maže, ale při extrémním náklonu vozu se může olej ve vaně odlít mimo sací koš a do systému vnikne bublina vzduchu - než se systém zase zaplní, motor jede "na sucho" - minimálně se prudce ohřeje, pokud doba bez mazání trvá déle než sekundy obzvlášť při zátěži, může se velmi rychle zadřít.
6) větší množství oleje nepoškozuje "simerinky" neboli břitové těsnicí kroužky "Gufero" alias "Simmering" (jsou z olejevzdorného materiálu), ale může dojít k nasátí nadměrného množství oleje (po jeho rozstříknutí z ventilů, vaček a zdvihátek pod kryt rozvodu) do sacího traktu motoru a k jeho spalování - motor karbonuje, kouří a vytváří vyšší množství CO +CHx + pevných částic, navíc pokud je oleje opravdu nadměrné množství a nespálí se, může chytit po prudším ubrání plynu až v katalyzátoru - kterému hrozí poškození právě plamenem/přehřátím. Podobné nebezpečí hrozí i lambda-sondám. Při prudším ubrání plynu totiž motor přejde do režimu brždění, ŘJ zavře vstřiky a motor "pumpuje" do výfuku vlastně čistý vzduch - nahromaděné uhlovodíky ve výfukovém traktu vzplanou. Pokud je jich moc, můžou klidně explodovat = roztrhnout výfuk atd.
7) každý motor "bere" olej - jde ale o to, aby toto ztracené množství bylo co nejmenší. Pokud někdo tvrdí, že jeho motor nevzal ani kapku, neví co říká - ztráty prostě jsou, i když můžou být velmi malé - klidně i menší než 100ml na 1 výměnu, která u dnešních motorů může být běžně 15, u prodloužených servisních intervalů ale i klidně 30 tisíc ujetých km. Ano, staré "šádyny" žraly klidně i litr "mogulu" na 1000km - a bylo to v normě, protože neměly tak dobře utěsněná vodítka ventilů a další prostory, kudy mohl olej pronikat do spalovacích prostorů. Následující Favorit už těsnění měl - a oleje bral i méně než půl litru na 10 000km = nebylo prakticky potřeba dolévat. A opačný extrém - znal jsem "stodvacátou", která sežrala na 100km jízdy 8-10 litrů benzínu (žádná výjimečně nadměrná spotřeba), ale k tomu si "přisrkla" i zhruba půl litru olejové náplně...(!!!!) A přitom nečadila, ten olej se spálil - jen kroužky už se skoro nehýbaly a svíčky bylo potřeba čistit po každých 1000-1500km od karbonu...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!