LED pole pre denné svietenie na starší scenic
Moderátor: Moderátoři
LED pole pre denné svietenie na starší scenic
Rád by som renaulta doplnil o vysokosvietivé ledky, mal by som zopár dotazov.
Je legislatívne možné použiť ledky namieto hlavných svetiel, alebo aspoň v kombinácii s parkovacimi svetlami ( tie malé kruhové vo vonkajšom hornom rohu hlavných skiel )
Existuje komerčný homologovaný napájací zdroj, alebo sa nemusím obávať použiť homemade stavebnicu.
Ktoré 8 mm biele ledky by boli najvhodnejšie ( výkon - cena ) a aký počet by stačil - umiestnené napr. do mriežky a do spojlera.
Je legislatívne možné použiť ledky namieto hlavných svetiel, alebo aspoň v kombinácii s parkovacimi svetlami ( tie malé kruhové vo vonkajšom hornom rohu hlavných skiel )
Existuje komerčný homologovaný napájací zdroj, alebo sa nemusím obávať použiť homemade stavebnicu.
Ktoré 8 mm biele ledky by boli najvhodnejšie ( výkon - cena ) a aký počet by stačil - umiestnené napr. do mriežky a do spojlera.
- Přílohy
-
- Renault_Scenic_blue_vr_old_model.jpg
- (37.27 KiB) Staženo 76 x
Celý světlomet musí mít homologaci E8 nebo jinou platnou značku pro EU. Jinak tě vyhodí od technický kontroly a benga budou mít radost. Montovat můžeš sám, montáž není změnou parametrů vozidla, tudíž se neuvádí do TP. Světlomet na denní svícení nesmí svítit s jinými světly na autě, musí být blokovaný. Na tk to pprověřují!! Umístění světlometů na denní svícení min 250mm od země, min 300mm od osy do strany.
..to bude jen ňákej odpůrek
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
To není úplně přesné.mi-ro píše:...Světlomet na denní svícení nesmí svítit s jinými světly na autě, musí být blokovaný. ...
Zákon o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. v aktuálním znění říká "Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu".
(tím zvláštním předpisem se myslí homologace RL podle EHK/OSN č. 87 a instalace podle EHK/OSN č. 48 )
Předpis EHK/OSN č. 48 říká, že se denní světla musí automaticky zapnout při zapnutém zapalování, a musí automaticky zhasnout při rozsvícení světlometů (to neplatí pro výstražné bliknutí světlomety).
Není tedy výslovně zakázáno mít současně rozsvícena obrysová světla, ale někteří policajti si to tak (hlavně zpočátku) vykládali.
Já myslím že není o čem diskutovat, sám jsi napsal "...obrysová a potkávací světla NEBO-!! světla pro denní svícení". Čili buď jedny, nebo druhé. Se světlomety pro denní svícení NESMÍ svítit obrysová ani jiná světla. Nevím jak je to se zadními obrysovými světly. Ale vzhledem k tomu že ty lze zapnout pouze se světly obrysovými, tak opět není co řešit.
..to bude jen ňákej odpůrek
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Omyl. Ta první (moje) věta je logické OR, ta druhá (tvoje) věta je EXCLUSIVE OR (XOR).mi-ro píše:Já myslím že není o čem diskutovat, sám jsi napsal "...obrysová a potkávací světla NEBO-!! světla pro denní svícení". Čili buď jedny, nebo druhé.
Podmínka (obrysová a potkávací světla) NEBO (světla pro denní svícení)
je splněna, i když rozsvítí oboje.
Pro ilustraci - jiné ustanovení PSP:
§ 17 odst. (5) Řidič nesmí předjíždět: c) jestliže by ohrozil nebo omezil protijedoucí řidiče nebo ohrozil jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích
Podle tvého výkladu, pokud by současně ohrozil protijedoucího řidiče a ještě jiné účastníky, předjíždět by směl, protože podmínka zákazu předjíždění by nebyla naplněna.
Naposledy upravil(a) tomasjedno dne 21 srp 2010, 23:31, celkem upraveno 2 x.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Smysl DRL je:rnbw píše: Zmysel tychto dennych svetiel vidim akurat pri autach s vyklapacimi svetlami, pripadne tam, kde casto odchadzaju ziarovky a blbo sa menia. Ked menim ziarovku raz alebo dvakrat za rok (a trva to 5 minut), tak to nema ziadny zmysel.
1) jsou za dne líp vidět (alespoň ta homologovaná) a tedy lépe plní svůj účel
2) snižují spotřebu paliva (v případě LED řádově o 0,1 litru/100 km)
3) snižují zátěž akumulátorů - pozná se to při častých startech a krátkých pojížďkách v zimě
4) prakticky eliminují potřebu výměny drahých xenonových výbojek během životnosti auta - resp. snižují četnost výměn halogenových žárovek, což je u některých aut taky opruz.
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Jo, v SK je zákon (č. 8/2009 Z. z.) jiný. Pokud auto nemá DRL, tak za dne musí svítit potkávacími (§ 32 odst. (1)), a může k tomu svítit obrysovými (§ 32 odst. (4)), zatímco v CZ těmi obrysovými svítit musí.rnbw píše:U nas moze byt zakon uplne iny - takze pozor na to.
Pokud DRL má rozsvícené, tak v SK by se dalo dovozovat, že by neměl svítit obrysovými, protože povolení dané § 32 odst. (4) se vztahuje jen na potkávací, dálkové a mlhové světlomety.
. Poněkud divný výklad, podle tebe pokud si můžu vybrat černou NEBO bílou, vezmeš si obě dvě?tomasjedno píše:.....Omyl. Ta první (moje) věta je logické OR, ta druhá (tvoje) věta je EXCLUSIVE OR (XOR)......Podle tvého výkladu, pokud by současně ohrozil protijedoucího řidiče a ještě jiné účastníky, předjíždět by směl, protože podmínka zákazu předjíždění by nebyla naplněna.mi-ro píše:Já myslím že není o čem diskutovat, sám jsi napsal "...obrysová a potkávací světla NEBO-!! světla pro denní svícení". Čili buď jedny, nebo druhé.
..to bude jen ňákej odpůrek
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Klidně.mi-ro píše: Poněkud divný výklad, podle tebe pokud si můžu vybrat černou NEBO bílou, vezmeš si obě dvě?
V běžné mluvě se se obě logické funkce OR, XOR moc nerozlišují, většinou to vyplyne z kontextu. Zákon ale není běžné tlachání (i když tak často vypadá), každé slovo je tam důležité. A proto je třeba rozlišovat: NEBO = OR, (BUĎTO -) ANEBO = XOR.
V akuálním znění zákona o silničním provozu 361/2000 Sb. se slovo ANEBO vyskytuje 10x, takže zákonodárce to slovo zná a pokud byl při vědomí, tak užíval NEBO/ANEBO úmyslně.
P.S. poté, co jsem si namontoval LED DRL, jsem asi měsíc jezdil s rozsvícenými obrysovými světly + DRL, protože nastartované auto víc zhasnout nešlo. Čekal jsem na dodávku modulu pro verzi mého auta pro země bez povinného denního svícení, aby bylo možné zhasnout všechna světla namontovaná výrobcem.
No a policajti si mě mockrát (za jizdy) prohlíželi a ani jednou mě nezastavili.
Ty DRL nebo jak jim říkáte jsou zjímavý pokrok v osvětlení a úspoře ale některé bych já osobně nehomologoval. Podle mě by musely být bud kulaté nebo když ploché, tak jedině minimálně s dvěma řadami diod. Jedna řada diod je nedostatečná a světlo není moc vidět. Zkrátka je lepší, když jsou diody soustředěny do větší hustoty a menší plochy. To je můj názor po praktických zkušenostech s viditelností aut na silnicích. Ale jak se dá radit výrobcům, když většina moderních aut nemá téměř viditelné ani přední blinkry s klasickými žárovkami a všechny jsou homologované.
Netřep se mnou!
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha
Jestli ty nepopisuješ nehomologované či samo-domo náhrady.PLV píše:... některé bych já osobně nehomologoval. Podle mě by musely být bud kulaté nebo když ploché, tak jedině minimálně s dvěma řadami diod. Jedna řada diod je nedostatečná a světlo není moc vidět. ...
Předpis říká, že pro homologaci to musí mít dopředu svítivost alespoň 400 cd a účinnou (svítící) plochu min. 25 cm2 (což se dělá tak, že kolem každé LEDky je reflektůrek). LED pásek bez další optiky ty podmínky nesplňuje, ale jsou lidi, co si to tak ubastlí.
Podrobnosti tady: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 068:CS:PDF