Čím spájkovať nikel a hliník
Moderátor: Moderátoři
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
To je to, musíš mít grif a s velkou taky. Jen s tou velkou se nemusíš na té čepičce nijak moc zdržovat. Přimáčknout a hned pryč. Dělal jsem AA 300W i pistolkou a ta 300W mi přišla lepší. Pistolku mám 100VA a musel jsem mít krátké očko z 2,5mm². Dělal jsem je i s ERS50, ale tam je to už dost o pusu. Prvních pár pokusných to ale stejně odneslo. K získání toho grifu je dobrý mít pár starých na trénování.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Jo díky - mám od marmotu všechny komerčně dostupné typy(461,468,125-i origoš ředidlo do nich) - ta MTV je špičková ale u těch aku je právě problém s oplachem- i když někteří s ní pájí a omývají lihem a prý ok. Jinak kámoš co dělá packy si pochvaluje letovací tuk(koukal jsem do datašitu a složky nic moc-dost agresivní) - jen se prý nesmí oplachovat- jen utřít -divil jsem se ale prý po oplachu články korodovaly a bez nikoli- asi to konzervuje ten obsažený tuk nebo nevím. Dával mi fotky 5 let starých jím a tím tukem a jako by to dělal včera- vše krásně lesklý.
Pájecí tuky jsou sajrajty leda na okapy, nebrat. Na baterkách to možná nevadí, ale dělají svody a neodstranitelné zbytky.
MTV125 jednoduše otřeš vatou s trochou vody, mísí se to s vodou samo a rádo. Taky je toho třeba docela nepatrné množství, a samozřejmě nekombinovat s cínem, který obsahuje nějaké jiné tavidlo. Použít buď trubičku s MTV125, nebo plný drát.
MTV125 jednoduše otřeš vatou s trochou vody, mísí se to s vodou samo a rádo. Taky je toho třeba docela nepatrné množství, a samozřejmě nekombinovat s cínem, který obsahuje nějaké jiné tavidlo. Použít buď trubičku s MTV125, nebo plný drát.
To si o nich myslím taky-dle složení. Pájka s MTV125 se asi normál nedá sehnat-leda v Kovohutích a plný "cín" -tedy olovnatý a o průměru do 2mm taky nemám- kde se dá koupit?Sendyx píše:Pájecí tuky jsou sajrajty leda na okapy, nebrat. Na baterkách to možná nevadí, ale dělají svody a neodstranitelné zbytky.
MTV125 jednoduše otřeš vatou s trochou vody, mísí se to s vodou samo a rádo. Taky je toho třeba docela nepatrné množství, a samozřejmě nekombinovat s cínem, který obsahuje nějaké jiné tavidlo. Použít buď trubičku s MTV125, nebo plný drát.
Pájka s mtv i plný drát v kovohutích, ev. to mám i já.
MTV125 mám v drátu 1,5mm Sn60Pb40 a tuším i něco málo ještě v 0,6 či 0,8mm, dneska to nevím proč cpou jenom do 2 a 3mm drátu.
Jako nouzovka místo plného drátu se dá použít i trojhran a rozklepat + nastříhat, ale to je metoda z doby, kdy jsme plnili plány sjezdů (i do přinesených nádob) .
MTV125 mám v drátu 1,5mm Sn60Pb40 a tuším i něco málo ještě v 0,6 či 0,8mm, dneska to nevím proč cpou jenom do 2 a 3mm drátu.
Jako nouzovka místo plného drátu se dá použít i trojhran a rozklepat + nastříhat, ale to je metoda z doby, kdy jsme plnili plány sjezdů (i do přinesených nádob) .
Taky jsem jako kluk takhle s pistolovkou v ruce "pájel"- trubičkáč byl drahej(pro mě) a tak se pájelo čím se dalo. Jen by to chtělo nějakou pájku (trojhrannou-klempířskou)se zaručeným poměrem třeba 60/40-páč co mám doma ty tyčky tak nevím zda to není tzv. pájecí olovo a to bylo 40/60 (i míň cínu).Sendyx píše: Jako nouzovka místo plného drátu se dá použít i trojhran a rozklepat + nastříhat, ale to je metoda z doby, kdy jsme plnili plány sjezdů (i do přinesených nádob) .
Mimochodem - neděláte někdo s pájkami Interflux? - dostaly se ke mě 3 "vzorky" včetně jednoho bezolova s 3,5%stříbra a můžu říci že se mi s ní dělalo nadmíru dobře(zkoušel jsem).
V trojhranu se dělá kupa pájek, včetně Sn60Pb40, měl jsem i Sn60PbCuAg2,5. Za bolševika se dala sehnat česká Sn60Pb40 pouze v trojhranu (jako trubičku jsem ji teda nikdy nezažil), a používali jsme to jako luxusní materiál. Na rozdíl od běžných tehdejších trubiček to byla téměř eutektika a dělala vysoce lesklé spoje. Kvalitní trubičky se vozily (co pamatuju) z NDR, kde se relativně běžně asi prodávaly, a taky občas od Conrada. Tuzemský standart byly Sn40Pb, nebo pájky s kadmiem a vizmutem, a kdo měl štěstí, sehnal balíček Sn50Pb50 ze země, kde už zítra měli včera.
Co mi chceš poslat ? Já se nechci vracet do časů, kdy nic nebylo k sehnání a taky jsem recykloval... víš, co udělá s jinak dobrou slitinou přimíšení pouhého 0,05% Zn nebo Cd (což je časté ve starých pájkách - a taky se to stávalo při pájení některých taiwanských součástek, zvláště LED), nebo nadbytek mědi - typický "malorecyklát", rozpuštěné spoje, hroty trafopájek a podobně ? Dost na tom, že nás hovada z Brusele nutí používat bezolovnaté bláto .
Ešte by som sa vyjadril k tomu hliníku: Hliník sa ozaj spájkuje dobre, ako tu už niekto napísal, len je chybou, že po očistení sa behom sekundy vytvori vrstvička kysličníku, ktorý spájkovaniu bráni. Ak sa jedná o predmet, kde je dosť miesta, tak sa dá použiť jednoduchá finta: Šmirgľový papier sa namočí do oleja tak, aby pri obrusovaní miesta budúceho spájkovania bolo toto neustále pod olejovou vrstvou. Potom nemôže oxidovať. Spájkujeme rovno v olejovej vrstve, kolofónia v cínovej spájke v tomto prípade dosť vadí, ale ide to. Pravdaže kvôli vysokej tepelnej vodivosti Al musíme mať dosť výkonnú spájkovačku.
Nerezovú vaňu v práčke som nedávno spájkoval tak, že na vopred drôtenou kefou očistené spájkované miesto som naškriabal jemnú vrstvu salmiaku, nepoužil som ani kyselinu chlórovodíkovú, trojuholníkový cín sa rozlieval a chytal dobre a okamžite, použil som 200W spájkovačku s očisteným a pocínovaným hrotom.
Nerezovú vaňu v práčke som nedávno spájkoval tak, že na vopred drôtenou kefou očistené spájkované miesto som naškriabal jemnú vrstvu salmiaku, nepoužil som ani kyselinu chlórovodíkovú, trojuholníkový cín sa rozlieval a chytal dobre a okamžite, použil som 200W spájkovačku s očisteným a pocínovaným hrotom.