Úprava nabíječky Filson 4A

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

Úprava nabíječky Filson 4A

#1 Příspěvek od varok »

Dobrý den, mám koupenou nabíječku Filson 4A. Jednu jsem už vrátil kdysy v Kauflandu, tam se asi přerušila tepelná nevratná pojistka v primáru trafa. Koupil jsem jinou v OBI, ale v podstatě to je to samé v růžovém. Nedá to ty 4A, ale max. asi 2A a to už docela hoří. Navíc napětí na trafu max. 12,5V po zatížení, takže ta nabíječka ani nemá smysl. Už jsem tam dal trafo z nějakého alarmu, na dobíjení gelové baterie. Je to kvalitní trafo 16V a 2,5A max., což by ale mělo stačit, ne? Jenže nabíječka má jen 4 větší diody a dva plastové odpory 1Ohm 5W a trafoo opět po asi hodině skoro hoří. Zbytek místa v krabici nabíječky je DPS s indikací LED diodami. Chtěl bych poprosit, jak tu nabíječku upravit, aby to tak nehřálo? Udělám si klidně nové zapojení, ale nevím jak. To zapojení se seriovým odporem se používalo v nabíječkách běžně, ale musí to být dobře vypočítané. Já to ale vypočítat neumím. Počítá se to prosím z Ohmova zákona? Ten vím. Hřát to samozřejmě při tom proudu bude a po nějaké době proud klesne, takže to hřát bude ještě méně, ale teď to opravdu asi po hodině vaří a smrdí to.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#2 Příspěvek od czatlantis »

tak to já mám tu kauflandovou a funguje dobře. Jinak to napětí na výstupu asi nezměříš jen tak, protože to asi nebude usměrněný. Mně to nabíjí baterku na kolem 15V.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#3 Příspěvek od Bernard »

Nejspíš to napětí trafa (naprázdno) je dostatečné, ale jeho úbytek na odporech a vinutích vyhřívá ten vnitřek skřínky. Asi to bude konstrukčně poddimenzované. Pomohlo by snad spíš ubrat pár závitů ze sekundáru a udělat z toho nabíječku na 1,5 - 2 A, která to i vydrží. :?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Hřejou hlavně ty odpory, který jsou i jako nadproudová pojistka - opravoval jsem asi 2 tyhle nabíječky, vždycky to byly přerušené tyhle odpory od zkratu kleští (jednou nechtěně, podruhé si syn majitele hrál a "dělal jiskry"). Doporučil bych přemotat celé trafo na nižší sycení a nebo kupovat opravdu nabíječ, ne nějakou pofidérní sra.čku.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#5 Příspěvek od kbulda »

Posledních 7 slov od EKKARa plně vystihuje tazatelův problém.

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#6 Příspěvek od varok »

Tu první nabíječku z Kauflandu jsem z taťkou měřil a opravdu dávala jen asi 12,5V při nabíjení. Naprázdno to bylo kolem 14V, ale po zatížení akumulátorem to spadlo na těch 12,5V. Pak to přestalo asi po 5 hodinách nabíjet. Měřili jsme a zjistili, že je přerušený primár trafa. Nyní mám z OBI, ale to to ta samá sr..a, jak psal EKKAR. Jak už jsem ale psal, dal jsem tam lepší trafo z nějakého alarmu, které má napsané parametry 16V a 2,5A max. Značka to je myslím TRONIC. Vyměnil jsem trafo, ale i tak po chvíli hrozně hřeje. Při zapojení trafa mimo nabíječku, bez těch odporů a usměrňovače tolik nehřeje ani po celodenním provozu. Zkoušel jsem ho zatížit 2A, přímo na sekundár a je jen mírně teplé. Ale po zapojení do té nabíječky skoro hoří už po asi 2 hodinách provozu. Tak si myslím, že je ta nabíječka na nic. Proto jsem se ptal, kolik by měli být odpory v nabíječce, kdybych chtěl udělat nový vnitřek, tedy usměrňovač a sériové odpory. Pokud se to počítá z ohnova zákona, tak na 14V a 2,5A mi vychází odpor asi 5,8 Ohm, ale nevím výkon odporu, tedy Waty.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#7 Příspěvek od Bernard »

Hlavně si uvědom, co vlasně můžeš naměřit - viz obrázek. Ten černý průběh je sekundární napětí naprázdno (14 V), zeleným dvojcestně usměrněné a taky naprázdno. Připojením baterie s 12,5 V se to horní zelené šrafování odřeže tvrdým napětím baterky, a to dolní šrafování je napětí, které baterka drží mezi pulzy nabíjení.
Nabíjecí proud (červený) teče logicky jen tehdy, je-li vnitřní napětí usměrňovače větší než napětí baterie. Velikost toho proudu je daná rozdílem těch napětí (horní šrafování) a odporem v nabíjecí cestě - tady máš přibližně ten Ohmův zákon. Střední hodnota toho proudu nabíjí akumulátor, efektivní ohřívá vinutí transformátoru, odpory no a nějak i ty diody.
Přílohy
Nabíječka.png
(25.69 KiB) Staženo 56 x

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#8 Příspěvek od varok »

To chápu, je tam pulzní proud, né usměrněný a vyhlazený, protože tam není kondík. Ale pořád mi nikdo neporadil, jak vypočítat, popř. už hodnotu těch odporů, aby trafo pouštělo max. asi těch 2,5A a nebylo přetěžované. Nebo to tak hřeje kvůli tomu pulznímu proudu?

Uživatelský avatar
Devo70
Příspěvky: 1284
Registrován: 28 pro 2007, 01:00
Bydliště: Poprad

#9 Příspěvek od Devo70 »

Najlepšie to vyskúšaš v praxi. Pripoj nabíjačku cez ampérmeter k vybitej autobatérii cez odpor. Podľa počiatočného odberu zistíš, či ho treba zväčšiť, alebo zmenšiť.

Uživatelský avatar
Bernard
Příspěvky: 3614
Registrován: 27 kvě 2005, 02:00

#10 Příspěvek od Bernard »

Ten pulzní proud je tam z principu, toho se nezbavíš. Na tom obrázku je úhel otevření diod asi 90°, tak ty proudové kopečky jsou skoro jako půlperiody ze 100 Hz. Když naměříš střední hodnotu nabíjecího proudu 2,5 A, tak ten kopeček má střední hodnotu 5 A, jeho efektivní hodnota je 5,55 A (jednoho kopečku) a efektivní hodnota celého proudu je √(5,55²/2) = 3,92 A. A to je proud, který hřeje sekundární část, a vydělen převodem hřeje i primární část.

Když zvětšíš celkový seriový odpor dvojnásobně, klesne proud dvojnásobně a ztrátový výkon bude také poloviční. Kdyby jsi zmenšil sekundární napětí tak, aby ten zelený kopeček nad Ubat byl poloviční, klesl by i proud na polovičku a ztráta ve skřínce by byla čtvrtinová. A tedy srážecí odpory bys mohl snížit a mít větší proud při stejném oteplení - v porovnání se zvětšením odporu.

Důležité je, aby vrchol zelené křivky dosahoval aspoň 15 V, jinak se nebude dát baterka nabít úplně. Ale zase se nepřebije. :wink:

P.S.: Tys tam vlastně dal trafo se sekundárním napětím větším o další 2 V, tak to MUSÍ hřát.
Naposledy upravil(a) Bernard dne 05 zář 2010, 22:19, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
nobis
Příspěvky: 225
Registrován: 19 bře 2009, 01:00
Bydliště: Seč okr. Chrudim

#11 Příspěvek od nobis »

1. Píšou-rozsah použití 15-44Ah.
2. Nenabíjíš náhodou bezúdržbovou (gelovou) baterku?
3. Jestli nemá závadu, tak musí být použitelná bez úprav pro normální baterky tj. 45-55Ah.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#12 Příspěvek od PLV »

U některých jednoduchých nabíječek je schválně nízké sekundární napětí. Je to vlastně princip jak fungují. Při měření normálním multimetrem dávají na sekundáru asi 10,5V. Takže baterku nabijí na max. asi 14.8V. Jak stoupá napětí baterky, klesá nabíjecí proud až je při téměř nabité baterce minimální. Tím odpadá jakákoliv regulace a v některých, kromě dvou diod, trafa a pojistek, nic není. Jsou obyčejně určené jen pro úzký rozsah kapacity akumulátoru , aby vydržely dodávat proud při vybité baterce. Jasně, že kromě pojistky nemají žádnou ochranu proti zkratu, nebo přepolování. Obyčejně mají ještě pojistku proti přehřátí. Takže cpát tam trafo s vysokým sekundárním napětím je nesmysl. Přehřívání traf je už letitý problém, protože výrobci používají plechy z konzerv. A hřejí se trafa i u značkových výrobků. :lol:
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#13 Příspěvek od BOBOBO »

Pokud chceš mít cokoliv a spolehlivého , nelze využívat maxhodnot . Např. chceš tahat z nabíječky 4A , použij trafo min na 5A a více . A za druhé , pokud chceš tuto nabíječku používat na aku s velmi rozdílnou kapacitou , bez regulace se to neobejde . Jedno jestli v primáru či sekundáru . Nejjednodušší je vřadit prvek do sec , na kterém se "přebytečná" energie z trafa promění v teplo . Potom bude ale , jak výše uvedeno , nabíječka "topit .

Uživatelský avatar
varok
Příspěvky: 642
Registrován: 23 pro 2007, 01:00

#14 Příspěvek od varok »

Děkuji za rady. Nevím ale, jestli mě všichni pochopili. Ta nabíječka má na krabici napsané 4A a po změření měla problémy dát i těch 2A, natož ještě ty 4A, tedy zase klamání spotřebitele. Vím, že nemůžu očekávat při maximálním odběru z trafa, že nebude hřát. To malinké trafo, které dávají do těch nabíječek origo, určitě nedá 4A při 12V. Navíc doma jsme měli plno dělaných nabíječek, které jsou dělané klasicky z trafa a do série s akumulátorem měly žárovku a fungují spolehlivě. Lze je nechat i přes noc, protože se nehřejí tak moc. Samozřejmě jsou teplé, ale na začátku dávají proud maximální a po nějaké době proud spadne na minimum, tak se trafo tolik nehřeje. Napětí na sekundáru okolo 16V a proud asi 4A max. Jenže tyhle marketové origo hřejí i po 2Hodinách provozu tak, že na nich nelze udržet ruku, navíc dají proud asi 2A maximálně, s tím hodně vyšťavenou baterii nenabiju. Nemůžu to nechat běžet přes noc nebo bez dozoru, abych nevyhořel. Potřebuji spolehlivou nabíječku. Jak už jsem několikrát psal, dal jsem tam trafo Tronic 16V 2,5A a to taky hřeje. Je to normální, ale i to origo trafo i to co jsem tam dal jsou asi po 2 hodinách provozu tak horké, že na nich nelze dát ruku. Navíc to skoro pálí ten docela pěkný kryt nabíječky. Tedy bych do baterie necpal 2,5A, ale 2A, ale nevím, jak ten proud omezit, aby pouštěla jen ty 2A. Na to se tady celou dobu ptám. Ti kdo to pochopili a snaží se pomoci děkuji a omlouvám se jim.

Uživatelský avatar
nobis
Příspěvky: 225
Registrován: 19 bře 2009, 01:00
Bydliště: Seč okr. Chrudim

#15 Příspěvek od nobis »

http://www.motorkari.cz/forum-detail/?ft=74847&fid=31

Citát z diskuze:
Pak jsem koupil v lidlu tu za 499,- a ta jede už dva týdny nonstop.. Mám co nabíjet, 3 velké aku z auta, 3x aku z motorky, 1x 6V aku.. Ani nehřeje, jede výborně (zatím)

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“