Schéma limiteru pro zesík?
Moderátor: Moderátoři
Schéma limiteru pro zesík?
Zdravím, mám malou prosbu. Před rokem jsem si vymontoval koncový zesík ze soustavy Telefunken Audio Center 3520 kvůli jeho výkonu a kvalitě zvuku. Majitel si ji chválil, ale pak si koupil "lepší" (dnes děsně nadává ) a tuhle mi přenechal. Vyndal jsem ho i s původním trafem a postavil jsem novou sestavu v PC casu, termistorem ovládané větráčky chlazení, mix na dva vstupy a dva mikrofonovy predzesiky, CD mechanika, autorádio, nový korekční předzesilovač, světelná hudba... Funguje perfektně, zvuk je nádherný, ale jedno mi tam ještě chybí...
Jelikož počítám i s využitím na příležitostných akcích, kde můžu potřebovat plný výkon, potřebuju postavit limiter. Ale ať googlim jak chci, ať hledám kdekoli, i na tomto fóru, nikde nemohu najít jakékoliv schéma. Nemáte někdo nějaké, prosím?
Parametry zesilovače:
výkon: 2 x 140W sin
koncové trandy: TIP130 a TIP135
Moc děkuji za odpovědi.
Jelikož počítám i s využitím na příležitostných akcích, kde můžu potřebovat plný výkon, potřebuju postavit limiter. Ale ať googlim jak chci, ať hledám kdekoli, i na tomto fóru, nikde nemohu najít jakékoliv schéma. Nemáte někdo nějaké, prosím?
Parametry zesilovače:
výkon: 2 x 140W sin
koncové trandy: TIP130 a TIP135
Moc děkuji za odpovědi.
http://www.schematicx.com/schematic/dod ... schematic/
http://electroschematics.com/322/audio- ... schematic/
a to som googlil asi30sekund...
http://electroschematics.com/322/audio- ... schematic/
a to som googlil asi30sekund...
Těch 25mV je zřejmě hodnota naměřená VU-metrem, pak by špičková byla dost přes 150mV: BC173 totiž významněji otevírá při asi 400-450mV mezi bází a emitorem, což odpovídá střední úrovni nf signálu do 200mV.
Konečně - tento limitor může dobře posloužit u kytary jako "prodlužovač tónu", ale, podle toho, jak je zapojený vstup za tím, může někdy vadit nabíjení C2 přes přechod b-e tranzistoru při prvním impulsu, než začne otevírat FET.
Lepší je bázi T2 napájet z děliče.
Pro začátek použij místo R5 trimr 10k a jím si můžeš nastavit výstupní úroveň v širokém rozsahu (běžec uprostřed dráhy způsobí reakci limitoru teprve na špičky o úrovni přes 1,5V, běžec na zemním konci - limitor nelimituje vůbec).
Jde ale spíše o to, jestli ti jde skutečně o omezení špiček už v modulačním signálu nebo o ochranu koncového stupně před limitací (soft clipping).
Konečně - tento limitor může dobře posloužit u kytary jako "prodlužovač tónu", ale, podle toho, jak je zapojený vstup za tím, může někdy vadit nabíjení C2 přes přechod b-e tranzistoru při prvním impulsu, než začne otevírat FET.
Lepší je bázi T2 napájet z děliče.
Pro začátek použij místo R5 trimr 10k a jím si můžeš nastavit výstupní úroveň v širokém rozsahu (běžec uprostřed dráhy způsobí reakci limitoru teprve na špičky o úrovni přes 1,5V, běžec na zemním konci - limitor nelimituje vůbec).
Jde ale spíše o to, jestli ti jde skutečně o omezení špiček už v modulačním signálu nebo o ochranu koncového stupně před limitací (soft clipping).
Podařilo se mě stáhnout schémata z ...repeater... a ...electroschematics...
Zkoušel jsem něco podobného a nepodařilo se mě najít správnou časovou konstantu pro zeslabení. Když je tato časová konstanta velká, limiter dělá překmity při prudkém zvýšení hlasitosti, když je krátká, limiter zkresluje.
Další zkreslení přidává regulační FET.
Uvažoval jsem, že vhodnější součástkou pro limiter by byl elektronický potenciometr, např. AD5220. Nabízí je tme.eu/cz. Ten má ve specifikaci zkreslení 0,002%. Ale to jsem nezkoušel.
Zkoušel jsem něco podobného a nepodařilo se mě najít správnou časovou konstantu pro zeslabení. Když je tato časová konstanta velká, limiter dělá překmity při prudkém zvýšení hlasitosti, když je krátká, limiter zkresluje.
Další zkreslení přidává regulační FET.
Uvažoval jsem, že vhodnější součástkou pro limiter by byl elektronický potenciometr, např. AD5220. Nabízí je tme.eu/cz. Ten má ve specifikaci zkreslení 0,002%. Ale to jsem nezkoušel.
Nejde to? To bude ucpaný drát. Zpříčený elektron. Profouknout.
Jde mi o to, že každý zesilovač při vytočení na max (některé rákosnické šmejdy klidne i na 2/3) začíná zkreslovat a chrastit. A takový limiter, který mám na mysli by ořezával špičky, který by zesilovač zbytečně přebudily. Má to každý dobrý koncertní mix (tam je koncové zkreslení nepřípustné) a pokud ho vytočíte na max tak prostě hraje nejvíc, jak může, ale zároveň není přebuzován, tudíž nechrastí a nezkresluje. Akorát začne poblikávat LED s popiskem Peak nebo Limiter...A o to mi jde...Hill píše:Jde ale spíše o to, jestli ti jde skutečně o omezení špiček už v modulačním signálu nebo o ochranu koncového stupně před limitací (soft clipping).
Mohl bys mi prosím Hille nějaké zapojení doporučit? Ono jich je všude plno, ale jak si mám být jistý, který je pro můj zesík vhodný... A myslím, že bude potřeba ho přesně vyladit..
Máš poněkud zkreslené představy o elektronice v přístrojích, které nazýváš "koncertní mix". V 95% nic takového není, je to externí přístroj v inzertu.Hanger píše: A takový limiter, který mám na mysli by ořezával špičky, který by zesilovač zbytečně přebudily. Má to každý dobrý koncertní mix (tam je koncové zkreslení nepřípustné) a pokud ho vytočíte na max tak prostě hraje nejvíc, jak může, ale zároveň není přebuzován, tudíž nechrastí a nezkresluje. Akorát začne poblikávat LED s popiskem Peak nebo Limiter...
Tak to sem se možná přeřekl, ale v zušce máme takový mix, má asi 15 vstupů, vlastní zesilovač 200W, pár základních efektů, výstup na monitory... a má i limiter s regulačním trimrem. No asi to není zrovna dobrej koncertní mix, ale neco takovýho bych si představoval, žádnej drahej digitál zas nepotřebuju...