Napätie
Moderátor: Moderátoři
Napätie
Zdravim. Prosim vas, mohly by ste mi niekto jednoducho vysvetlit co je to el. napätie? Viem ze bez napätia nepojde prud, tiez viem ze napätie je sila ktora tlaci elektrony do obvodu, ale nejak si neviem predstavit o aku silu ide.Na internete som našiel ze napätie je "rozdiel elektrického potenciálu dvoch bodov" ale vôbec tomu nerozumiem.
Elektrické napětí je určeno jako práce vykonaná elektrickými silami při přemísťování kladného jednotkového elektrického náboje mezi dvěma body v prostoru.
Elektrické napětí lze také vyjádřit jako rozdíl elektrických potenciálů v obou bodech v prostoru.
Elektrické napětí lze také vyjádřit jako rozdíl elektrických potenciálů v obou bodech v prostoru.
Poslední slova před smrtí - Tam není víc jak 12 voltů.
Co takhle si to představit na vodě? Napětí je rozdíl potenciálů-převedeno na vodu je to rozdíl tlaků v jednotlivých bodech. Takže je-li potrubí(čím užší potrubí tím větší odpor) mezi těmi dvěmi body, tak vode teče z místa s větším tlakem do místa s menším tlakem.(samzřejmě potrubí musí být vodorovné, aby hmotnost vody nepůsobila rozdíl tlaků)
pepo03 píše:Prosim vas, mohly by ste mi niekto jednoducho vysvetlit co je to el. napätie? ....
A kdes byl, když jsi chodil do nějaké 7., či 8. třídy ZŠ? To jsi chodil za školu? Nebo jste neměli fyziku?Bernard píše:pepo03, přečti si znovu své vlákno GND, obě jsou o stejné věci a asi jsi to GND úplně nepochopil.
Tady (na EB) je to pro tebe už "Vysoká škola" - to ale musíš nejprve odmaturovat
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Už ho vidím, jak ho "pokopal" skládací metrOnd3x píše:... pepo03: Ten rozdíl el. potenciálu si klidně představ jako rozdíl dvou různých délek. Akorát místo abys měřil metrem délku mezi dvěma deskama poličky měříš dvouma drátama voltmetru napětí někde na vývodech rezistoru
Honza - kokúň
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
__________________________
Žádný učený z nebe nespadl, ale pitomce jako by shazovali
Já bych použil analogii třeba s rybníkem. Hladina v rybníce je výše než hladina v potoce co odtéká z rybníka pod stavidlem- to odpovídá napětí třeba na svorkách baterie. Čím výše je hladina v rybníce, tím rychleji dopadá voda co přetéká přes stavidlo dolů na hladinu potoka. Pokud by obě hladiny byly ve stejné výši, voda přestane téci.
bohužel podobných dotazů jsem slyšel od synů co prošli elektroprůmyslovkou. Věděli jak spočítat cívku ,ale nevěděli k čemu je . Uměli spočítat tranzistorový zesilovač, ale nedokázali si představit jak to vlastně funguje. Chápu že v době integrovaných obvodů už neřešíme, počet tranzistorů ale je to jen černá krabička které když splníme vstupní parametry tak nám dá nějaký výstup a neřešíme konstrukci. Ale to základní na to jako by školství a bohužel i hračky jako by zapomněly. Kde jsou časy stavebnic se žárovkou a spínači . Sem tam nějaký voltík, kterého pomalu bez dopomoci znalého dítě ani nerozchodí.
Zrovna ten primer s metrem bych nepouzil, protoze vysledek zavisi na draze (tady treba pruvesu metru), kdezto v elektrickem poli energie nutna na premisteni naboje mezi dvemi potencialy na draze nezalezi.Ond3x píše:wlab: Přesně tohle chtěl vědět
pepo03: Ten rozdíl el. potenciálu si klidně představ jako rozdíl dvou různých délek. Akorát místo abys měřil metrem délku mezi dvěma deskama poličky měříš dvouma drátama voltmetru napětí někde na vývodech rezistoru
Nebudu to tu opisovat celý příspěvek, ale se vším souhlasím.bu2520 píše:bohužel ....
Například nedávno se někdo někde ptal, co jsou to množiny a já jsem si uvědomil, že jsem se s tímhle pojmem setkal, vím, (tedy věděl jsem ale už jsem zapomněl protože jsem to nikdy nepotřeboval) co s nimi dělat ale k čemu jsem se to vlastně musel učit mi uniklo.
Na tohle téma zajímavě psal pan Richard P. Feynmann třeba jak se v Brazílii (ne)učí fyzika.