Stabilizátor 5V do auta

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mety
Příspěvky: 634
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Planeta Zem

Stabilizátor 5V do auta

#1 Příspěvek od mety »

Potreboval by som poradiť , aky použiť stabilizátor napätia do auta pre napätie 5V a prúd kolo 300mA.
Normalne by som použil 7805 , no neviem čo povie na napäťové špičky.
Použil by som aj zenerku v serii z rezistorom , no mam tu len 1,3W a silnejšiu tu u nás aj tak nezoženiem.
Nemate niekto nejaky nápad ,ako to najlepšie vyriešiť?
Diky

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#2 Příspěvek od mi-ro »

Úplnou klasikou, výkonový trand NPN a zeneru do báze+elyty.
..to bude jen ňákej odpůrek

Uživatelský avatar
Jindra2
Příspěvky: 758
Registrován: 09 srp 2005, 02:00

#3 Příspěvek od Jindra2 »

Jindra
Přílohy
adaptér do auta.png
(998 bajtů) Staženo 309 x

Uživatelský avatar
mety
Příspěvky: 634
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Planeta Zem

#4 Příspěvek od mety »

Diky za rady :D
No zistil som že som blbo položil otázku :(
Ani tak o stabilizator neide ,ale skôr o vstupny filter.
Jindra: Celkom dobre prešpekulovane , no ale ak sa zopne ten tyristor , prepali sa poistka a bude problém....
Tych 5V potrebujem v aute pre chod motora , pre napajanie elektroniky , ktora ho riadi.
Skôr by som potreboval návrh ochrany proti napäťovým špičkám :).

Uživatelský avatar
Jindra2
Příspěvky: 758
Registrován: 09 srp 2005, 02:00

#5 Příspěvek od Jindra2 »

Proto tam ten tyristor je, pro případ poruchy stabilizátoru se přepálí pojistka a napájené zařízení to přežije. Taky můžeš tyristor a součástky okolo něj vynechat.
Přepětí hlídá ten varistor.
Jindra
PS. kondenzátor na vstupu zvětši na 100 - 1000 M.

Uživatelský avatar
reese
Příspěvky: 116
Registrován: 06 led 2008, 01:00
Bydliště: Mostecko

#6 Příspěvek od reese »

Tesla dělala stabilizátor MA 487 (ekv. L487) pro motorová vozidla. Používal jsem je bezproblémů, je vybavený spoustou ochran.

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#7 Příspěvek od breta1 »

mety:
místo výkonové zenerky precizní paralelní stabilizátor
Přílohy
stab.png
(4.81 KiB) Staženo 43 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#8 Příspěvek od EKKAR »

Břéťo - až na to, že s tím trandem (TL431 i s děličem v bázi výkonového trandu) na Tvém schématu je z paralelního stáblu jen obyčejný sériový...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
mety
Příspěvky: 634
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Planeta Zem

#9 Příspěvek od mety »

Použil by som ten MA 487 , keby sa dal pozhaňať.
Ale to asi nezoženiem.
Tak asi postavim toto zapojenie:
Přílohy
DSC00189.JPG
(164.5 KiB) Staženo 42 x

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#10 Příspěvek od breta1 »

1. To, cos namaloval, je nějaký nesmysl
2. To, co jsem ti namaloval, je velmi kvalitní stabilizátor za pár kaček, průraz napětím v autě nehrozí, a zkat ti spolehlivě ochrání normální pojistka v přívodu. Ale klidně bádej dál, třeba vymyslíš něco lepšího.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#11 Příspěvek od procesor »

Tá zenerka bude dobre hriať najmä bez záťaže.
Ja som použival nabíjačku pre mobil, vykuchal som ju z toho púzdra do zapalovača. Je tam spínaný zdroj, napätie sa dá doladiť ak treba deličom.
Niekedy ich dostať za babku.

Uživatelský avatar
mety
Příspěvky: 634
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Planeta Zem

#12 Příspěvek od mety »

Už som to poriešil.
Stači do serie na vstup dať diodu a zato kondik oproti zemi.
To blikanie na voľnobehu uplne zmizlo.
V podstate stači postaviť jednocestny usmerňovač :)
Na to ešte hodim paralelne nejaky transil pre istotu a potom tam kľudne dam 7805 a hotovo.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#13 Příspěvek od procesor »

Jednocestné usmernenie v tomto prípade je geniálne riešenie. Ešte lepšie by fungovalo dvojcestné usmernenie. :idea:
Len stále neviem čo ti to blikalo na voľnobehu? To nič, asi si sedím na kábli.

Uživatelský avatar
Banda
Příspěvky: 1170
Registrován: 22 bře 2005, 01:00
Bydliště: OV

#14 Příspěvek od Banda »

Taky to moc nepobírám, ale důležitý poznatek pro ty, co jim v autě bude při volnoběhu něco blikat, dejte tam jednosměrný usměrňovač a máte pokoj :)
K jakému zařízení měl ten filtr vůbec být?

Uživatelský avatar
mety
Příspěvky: 634
Registrován: 06 bře 2005, 01:00
Bydliště: Planeta Zem

#15 Příspěvek od mety »

Cez ten filter bude napájany procesor PIC , ktory bude riadiť predzápal v závislosti na otáčkach motora.
V podstate ide o elektronicku náhradu mechanického regulátora predstihu v rozdeľovači.
Graf ukazuje prečo je to napätie take zvlnene:
Akurat ja mam to zvlnenie aj na voľnobehu , nie len pri štarte motora.
Na voľnobehu normalne vidno ako blikaju kontrolky na pristrojovke.
PS:Ide o fiat 126p , tak sa ani nečudujem :)
Přílohy
alt.JPG
(11.02 KiB) Staženo 40 x

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“