Nabíjení akuvrtačky

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
lantros7
Příspěvky: 452
Registrován: 22 lis 2010, 01:00

Nabíjení akuvrtačky

#1 Příspěvek od lantros7 »

Mám akuvrtačku Eta,a při nabíjení se mi v tzv.dokovací stanici tak zahřál asi 100 ohmový rezistor,že vypadl z tišťáku,a trafo se tak přehřálo,že se vnější kryt doslova roztekl.
Nabíjení probíhalo asi 5 - 10 minut.
Nabíječka dávala asi 23V,a na žtítku měla údaj 18V 400mA.
Prosím o radu,co to mohlo způsobit,a zda můžu použít případně nabíječku 18V 800mA.

Uživatelský avatar
Banda
Příspěvky: 1170
Registrován: 22 bře 2005, 01:00
Bydliště: OV

#2 Příspěvek od Banda »

A vrtačka vrtá? To vypadá, že se proud zvýšil na max. (proudový regulátor nefungoval). Důvodů je hafo. Chtělo by to foto a schéma.
Zkontrolovat dokovací stanici, jinak by další zdroj přišel vniveč.
Rezistor určitě vyměnit. Až se zjistí příčina, pak se bude moct použít ten další zdroj.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Nejčastějším důvodem je zkrat jednoho či více článků akumulátoru. Pro 18V aku je těch 23V totiž celkem přiměřené napětí, proto v dokovací stanici bývá právě jen ten odpor (a nějaká ta indikace).

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#4 Příspěvek od procesor »

Tak končia životnosť jednotlivé články akupacku. Postupne sa skratujú. Často nato doplatia trafká v adaptéroch prepálením tepelnej poistky.
Pri lacných vŕtačkách je oprava akupacku málo rentabilná.

Uživatelský avatar
lantros7
Příspěvky: 452
Registrován: 22 lis 2010, 01:00

#5 Příspěvek od lantros7 »

Díky moc všem.
Ještě sem se chtěl zeptat na výpočet délky nabíjení,v závislosti na hodnotě
mA.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#6 Příspěvek od procesor »

Také s jednoduchou nabíjačkou ako je tá tvoja je to asi 5-15h podľa úrovne vybitia.
18V NiCd pack by sa mal nabiť max. na 24,9V.
Najviac kapacity sa do batérie dostane na začiatku. Potom prírastok klesá a na plnú kapacitu to trvá dlho, pretože postupne klesá nabíjací prúd.

Uživatelský avatar
mat100
Příspěvky: 480
Registrován: 04 lis 2009, 01:00
Bydliště: Plzen-jih

#7 Příspěvek od mat100 »

Taky jsem se pokoušel jednou o opravu - vyřazení článku - aku fungovala další dva měsíce a pak zase zdechla. Teď se pracuje na předělání na Li-pol s hlídáním podpětí a odpojením. :wink:

Uživatelský avatar
lantros7
Příspěvky: 452
Registrován: 22 lis 2010, 01:00

#8 Příspěvek od lantros7 »

Ještě jednou díky.
Mám objednané dva nové pakety aku.
Jen nevím,jak to bude s nabíjecím cyklem akumulátorů 18V,když mám na místo upečené origo nabíječky 400mA,nabíječku 800mA.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#9 Příspěvek od Atlan »

Ja uz nikomu neverim a clanku si spajam sam Znackove zelene co pouzivaju modelari a vidim v praci ako koncia akupaky v nadobe pre nebezpecny odpad. A ze ten acupack sotji 2-3tis a tosu origo.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#10 Příspěvek od procesor »

Ak v nabíjačke zostane 100R odpor bude to OK, možno by ho bolo vhodné zväčšiť na 115R/2W, lebo to trafo 18V/800mA má menší vnútorný odpor.

Uživatelský avatar
jiri32
Příspěvky: 8
Registrován: 03 led 2011, 01:00

#11 Příspěvek od jiri32 »

Ahoj nechci zakládat nové tema,jelikož mám obdobný problém.Odešel mi alu-pack a vzal sebou i nabiječku .Nabiječka byla obyčejná s trafem.Ted jsem sehnal jiné baterie které budou mít dohromady 18V 1,5Ah,což je v pohodě.Horší to už bude s nabiječkou ,sehnal jsem totiž nabiječku DC 24V 5OOmA.Nevim jestli to neni moc !!Nabiječku jsem rozebral a je tam trafo+diod .mustek.Kolik muže dát proudu ,aby nezničila aku nebo sebe?Jak to ošetřit?Jak tam dodělat indikaci ,že se baterie blíží nabití 23V abych jí mohl vyndat?poradte prosim

Uživatelský avatar
iginoiii
Příspěvky: 364
Registrován: 01 črc 2010, 02:00
Bydliště: Bratislava

#12 Příspěvek od iginoiii »

dobrý deň,
ja osobne som podobný problém riešil s LM317(aj keď dnes ľutujem, že som to nedopísal do vlákna ktoré som k tomu otvoril svojho času) ako zdroj prúdu plus tranzistor, kde bol zabezpečený prechod na nabíjanie konštantným napätím, akonáhle akumulátor dosiahol nastavené napätie. Tá schéma je určite aj tu niekde na EB, alebo v amatérskom rádiu. Či to bolo zbytočné riešenie, voči kvalite celého zariadenia, to už neviem. Každopádne ale nabíjačka nejak funguje(nejak píšem preto, že od vtedy som ju nepremeral). Realitou je, že ani po 2 dňoch nabíjačky v sieti neni akumulátor ani adaptér horúci, a vŕtačka potom funguje. Takže je všetko OK, a dalo by sa povedať že som spokojný. s pozdravom, i

ps: tak som to našiel, schéma je okrem iného aj v PE01/2007. Ak chcete niečo jednoduché, odporúčam, podľa toho návodu to ide prepočítať pre rôzne napätie akumulátoru

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#13 Příspěvek od Hill »

Jiri32: pohraj si s hodnotami tohoto zapojení. Ono totiž vyhoví nejen pro olověné akumulátory.
Místo 7812 použij 7818 a zvedni mu napětí na výstupu na 23,5V.
Sériovým odporem omezíš proud - orientačně stačí omezovací odpor 2,2 ohmu (podle skutečného požadovaného proudu ho můžeš ještě doupravit).
nabijecka.tif
Výhodou je, že když napětí na akumulátoru doleze k 23V, přestane tyristor otevírat, ale hned po poklesu napětí si zase do baterky pustí pár impulsů.

Uživatelský avatar
jiri32
Příspěvky: 8
Registrován: 03 led 2011, 01:00

#14 Příspěvek od jiri32 »

děkuji,nebyl by tam ještě někde popis zapojení?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#15 Příspěvek od Hill »

Copak to potřebuje ještě nějaký popis?
No dobře:
Z trafa 24V máš na vývodech můstku pulzující napětí o špičkové hodnotě asi 32,5V. To se jednak vede přes omezovací odpor na tyristor, který sepne vždy po dobu, kdy (mimo další podmínku uvedenou později) je před ním napětí vyšší, než na akumulátoru. To znamená, že 100x za vteřinu spíná.
Přes přidanou diodu se vede napětí na filtrační kondenzátor před stabilizátorem napětí, na jehož výstupu trimrem nastavíš 23,0-23,5V, protože tyristor potřebuje k sepnutí mít na řídicí elektrodě o asi půl voltu víc, než na katodě.
Když bude akumulátor nabitý, t.j. bude na něm asi 22,5-23V, tyristor přestane otevírat, protože rozdíl napětí mezi řídicí elektrodou a katodou nebude stačit k jeho spuštění.
Znamená to, že nabíječka si vlastně v každé mezeře mezi nabíjecími impulsy testuje napětí baterie - když je dost velké, tyristor nesepne. Jak klesne, tyristor začne spínat.
Ty proudové špičky jsou krátké, takže do akumulátoru teče průměrný proud jen o zlomku hodnoty špičkového proudu - ten se nastavuje velikostí odporu v sérii s tyristorem. Ne, že by to bylo kdovíjak přesné, ale řekněme, že budeš chtít nabíjet počátečním proudem 200mA: změříš to běžným ručkovým ampérmetrem a velké chyby se nedopustíš. Podle toho proudu zvětšíš nebo zmenšíš ten omezovací odpor (ve schématu s hvězdičkou).

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“