Vzorkování analogového signálu
Moderátor: Moderátoři
No ono se taky filtrem před vzorkováním velmi strmě vyřeže vše, co má kmitočet vyšší než je záhodno, což bývá pod teoretickým fvz/2.
Nedávno jsem měřil amplitudovou charku docela drahého staršího studiového převodníku, který umí vzorkovat 44/48/96, s přepínatelnou filtrací při A/D převodu. Jeden kanál jsem použil jako AD, druhý jako DA.
V režimu "analogové kompatibility" byl pro 44 a 48K vzorkování pokles o 3dB na 14kHz, 6dB na 17kHz a šlo to "parabolicky" dolů, asi -70 na 22kHz.
V režimu "CD digital" byl na cca 19kHz zdvih +1dB a pak velmi strmý pád od 20kHz.
Nedávno jsem měřil amplitudovou charku docela drahého staršího studiového převodníku, který umí vzorkovat 44/48/96, s přepínatelnou filtrací při A/D převodu. Jeden kanál jsem použil jako AD, druhý jako DA.
V režimu "analogové kompatibility" byl pro 44 a 48K vzorkování pokles o 3dB na 14kHz, 6dB na 17kHz a šlo to "parabolicky" dolů, asi -70 na 22kHz.
V režimu "CD digital" byl na cca 19kHz zdvih +1dB a pak velmi strmý pád od 20kHz.
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Bernard: reálný příklad viz. příloha, signál 15kHz, vzorkování 44.1kHz. Vašek má bohužel pravdu - signál při mizerných vzorkovacích frekvencích periodicky kmitá.
- Přílohy
-
- 15K.gif
- 15k vs. 44.1k
- (12.44 KiB) Staženo 78 x
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Tím kmitáním bylo myšleno kmitání amplitudy signálu, neboli ty subharmonické (nevím, jestli se vůbec o tom dá mluvit jako o subharmonické).
Sendyx: při 96kHz jsi to neměřil? Docela by mě zajímal význam režimu "analogové kompatibility", když to vlastně jen ořeže většinu toho, co nahrávku činí poslouchatelnější.
Sendyx: při 96kHz jsi to neměřil? Docela by mě zajímal význam režimu "analogové kompatibility", když to vlastně jen ořeže většinu toho, co nahrávku činí poslouchatelnější.
Naposledy upravil(a) AmarokCZ dne 28 říj 2010, 14:46, celkem upraveno 1 x.
AmarokCZ - v 96K režimu se to chovalo trochu jinak, v "analogovém" se ten bod ořezu trochu posunul - bylo to cca jako pro 44K, ale s pozvolnějším ořezem.
Ten "analogový" režim má podle wp lepší impulzové chování a menší překmity, s tím že jsou obětovány nejvyšší kmitočty a zvuk je "soft and like R2R". Co by člověk nechtěl za 800 dolarů na kanál, že
.
Ten "analogový" režim má podle wp lepší impulzové chování a menší překmity, s tím že jsou obětovány nejvyšší kmitočty a zvuk je "soft and like R2R". Co by člověk nechtěl za 800 dolarů na kanál, že
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Nepripada mi, ze nekde neco kmita..... Uz ta zelena sinusovka neni uplne sinusovka, ponevadz je na ni videt bud vzorkovani vznikle bud tim, jak byla zanesena do nejakeho datoveho pole z nehoz byla zobrazena, nebo vzorkovanim, ktere proste vzniklo pri zobrazovani na konecny pocet bodu, nebo oboji.... To je ale jedno, v onom diskretnim signalu jsou pritomny slozky 15kHz, 29.1 kHz, 59,1 kHz atd... Co z toho vznikne po prevodu do spojite oblasti, zalezi na rekonstrukcnim obvodu (filtru) (ZOH, FOH apod...) Pokud o nem nebudu mluvit , nema smysl resit, co uslysim.
Na 1MHz uz tam nesmi "nic" "prolezt", pokud tedy nehodlas pouzivat nejakou zvlastni techniku vzorkovani,coz nepredpokladam.
A co je frekvence dolni propusti? V jejim tolerancnim diagramu bude prinejmensim konec passbandu a zacatek stopbandu. Zabyvat se musis obojim. Zhlediska aliasingu te pak zajima ten stopband.
A co je frekvence dolni propusti? V jejim tolerancnim diagramu bude prinejmensim konec passbandu a zacatek stopbandu. Zabyvat se musis obojim. Zhlediska aliasingu te pak zajima ten stopband.
Zajimavy, obvykle se nejprve vychazi z pozadavku ma passband...pruzkaty píše:No tak jsem to myslel, budeto antialiaz. filtr, takze proto stop band. Pass band budu volit podle toho aby to vyslo dobre na pocet soucastek a slozitost zapojeni.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Jinak pozor na zbytecne velkou vzorkovaci frekvenci, kadence dat 2MSps uz muze byt celkem dost na nejakou embeded vec, zvlaste, kdyz se s temi daty ma jeste neco delat. A pokud bys je pak chtel decimovat, aby jsi snizil tok dat, musel bys je zase filtrovat, tentokrat digitalne. Ostatne tohle je jedna z technik, vzorkovat vysoko s levnym analogovym filtrem a pak filtrovat digitalne se strmejsim filtrem a nakonec decimovat.
- Premekapac
- Příspěvky: 75
- Registrován: 06 lis 2008, 01:00
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Premekapac: znát to je když máš nahrávku, která je zaznamenaná v 96kHz, pokud to nastavíš pro MP3, tak se nic nezmění. Já jsem nedávno slyšel nahrávku nahranou v 24bit/352kHz a na Blu-ray "uskladněnou" v 24bit/192kHz. Při srovnání s verzí v 16bit/44.1kHz byl rozdíl patrný.
Můžeš zkusit použít nějaký kvalitní resampler (např. ve Foobaru), někteří tvrdí, že tam rozdíl je, ale jediný rozdíl může být v tom, že na užitečný signál nebude mít takový vliv vzorkovací frekvence (která je v případě 44.1kHz poměrně blízko k horním 20kHz).
Můžeš zkusit použít nějaký kvalitní resampler (např. ve Foobaru), někteří tvrdí, že tam rozdíl je, ale jediný rozdíl může být v tom, že na užitečný signál nebude mít takový vliv vzorkovací frekvence (která je v případě 44.1kHz poměrně blízko k horním 20kHz).