zatezak na mereni autobaterie,prosim o radu
Moderátor: Moderátoři
Re: zatezak na mereni autobaterie,prosim o radu
Kámoš elektrikář se taky jednou hrabal v nějaký šachtě s šínama a upustil klíč.Vyhodil proud pro půlku Libně.Nějak se to ukecalo že ani policajti u toho nebyli.kovar píše:Tyhle proudíky mají své kouzlo.Jednou jsem omylem zapoměl v rorvaděči 3x400V položený 17ku klíč a po zapnutí rozvodny se celý rozvaděč musel vyměnit!Půlka totiž zmizela!
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zdravím,
návod na jednoduchý zátěžový voltmetr vyšel loni v PE. Ale je tam pouze zapojení, o mechanické konstrukci tam nic moc není, akorát že připojení má být masivním káblem a pořádnými svorkami. Zatěžovací proud tam mají kolem 50A a v článku je upozornění, že měření musí být krátkodobé, protože odpory se hřejí (překvapivě
).
Jinak z hlediska měření by bylo vhodnější připojit obyčejný voltmetr (např. DMM, případně voltmetr s potlačenou nulou) krokodýlky přímo na baterku a pak se dotknout kontaktů akumulátoru nějakou zátěží. Tím se eliminuje úbytek napětí na přívodních káblech, který sice může být zanedbatelný, ale kdo ví... Takto by se dalo změřit jednoduše nejdříve napětí naprázdno a pak se zátěží. Při požadované zátěži kolem 100A vychází odpor 0,12R (pro napětí 12V na aku, ve skutečnosti bude se zátěží menší), což jen pro zajímavost odpovídá Cu drátu průřezu 1,5mm^2 délky 1m. Takže by se dal zátěžovací odpor udělat i z obyčejného Cu drátu lépe průřezu 2,5 nebo 4 - kdyby byl stočený do cívky, ani by nezabral tolik místa. Tak bych postupoval já - v jednoduchosti je síla
.
Ještě jsem si vzpomněl, že kámoš svého času posuzoval úroveň nabití aku přiložením kulatiny na kontakty podle "energie jiskry". K tomuto účelu používal starý metrácký termostat s dlouhou kulatinou určený původně k zasunutí do jímky, který držel za izolovaný kryt, takže bezpečnost byla splněna
.
návod na jednoduchý zátěžový voltmetr vyšel loni v PE. Ale je tam pouze zapojení, o mechanické konstrukci tam nic moc není, akorát že připojení má být masivním káblem a pořádnými svorkami. Zatěžovací proud tam mají kolem 50A a v článku je upozornění, že měření musí být krátkodobé, protože odpory se hřejí (překvapivě
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Jinak z hlediska měření by bylo vhodnější připojit obyčejný voltmetr (např. DMM, případně voltmetr s potlačenou nulou) krokodýlky přímo na baterku a pak se dotknout kontaktů akumulátoru nějakou zátěží. Tím se eliminuje úbytek napětí na přívodních káblech, který sice může být zanedbatelný, ale kdo ví... Takto by se dalo změřit jednoduše nejdříve napětí naprázdno a pak se zátěží. Při požadované zátěži kolem 100A vychází odpor 0,12R (pro napětí 12V na aku, ve skutečnosti bude se zátěží menší), což jen pro zajímavost odpovídá Cu drátu průřezu 1,5mm^2 délky 1m. Takže by se dal zátěžovací odpor udělat i z obyčejného Cu drátu lépe průřezu 2,5 nebo 4 - kdyby byl stočený do cívky, ani by nezabral tolik místa. Tak bych postupoval já - v jednoduchosti je síla
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Ještě jsem si vzpomněl, že kámoš svého času posuzoval úroveň nabití aku přiložením kulatiny na kontakty podle "energie jiskry". K tomuto účelu používal starý metrácký termostat s dlouhou kulatinou určený původně k zasunutí do jímky, který držel za izolovaný kryt, takže bezpečnost byla splněna
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
- Přílohy
-
- Zátěžový voltmetr.JPG
- Zátěžák z PE3/2009-str.8
- (30.99 KiB) Staženo 78 x
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Tam se žádnej vypínač nedává. Máš jednu maxikrokosvorku na kostru baterky a na plus se přikládá nejlíp měděná tyčka, která je na konci kabelu. Samozřejmě jak kostra tak + musej bejt dráty příslušnýho průřezu. I když na těch 10 vteřin nemusí ten průřez bejt až tak velkejforbidden píše:Můžu se zde přítomných zeptat, jak se takový zátěžový odpor vlastně připojuje a odpojuje? Nějak si nedovedu představit spínač na 200 A i když v autě asi taky bude na startér něco podobnýho.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mám koupený zýtěžový volmetr na 12V. Zatěžuje proudem cca 80-100A po dobu 10vteřin. Test se spouští tlačítkem. Uvnitř je automobilové relé 12V70A a zatím to vydrželo kontrolu několika desítek akumulátorů. Jediné co se trochu hřeje jsou přívodní vodiče ke spirále(spirála je dost ohřívá a tím se taví izolace).
Používám to i na zjištění přechodových odporů na kabelech a svorkách. Za pomoci dalšího voltmetru měřím úbytek napětí na měřeném úseku.
Používám to i na zjištění přechodových odporů na kabelech a svorkách. Za pomoci dalšího voltmetru měřím úbytek napětí na měřeném úseku.
Jenom 20 ? Ujo jednou vyskratoval bat. z eresky (st. nem. traktor), a tá když bouchla, rozprskla se po celé dílne. Všetko čo bolo kovové bolo na druhý den hrdzavé. Jeho to nejakým zázrakom netrafilo - a vraj anjeli neexistujiJancis1 píše:Ja som videl ako strelil akurát nabitý akumulátor po nechcenom prepojení kontaktov klúčom a kyselina vyprskla asi 20cm, takže chalan mal šťastie že mu to neprsklo do tváre.
To co píše salzvo je asi dobré ale nevím jestli to pomůže při měření 180VA aku. Asi to postavím ale ty odpory budou muset být na mnohem větší zátěž. Přemýšlel jsem o odporech ze starých průmyslových nabíječek které se používaly různě v podnicích a kde byla regulace řešena pomocí odporů s běžcem a ty měly odpor 2,4 ohmu na 12 A. Co Vy na to?
Jo a co píše frantajetel11 tak tam bych použil normální bateriový odpojovač. Přece jen ty kontakty na baterce jsou tam jenom jedny.
Jo a co píše frantajetel11 tak tam bych použil normální bateriový odpojovač. Přece jen ty kontakty na baterce jsou tam jenom jedny.
Naposledy upravil(a) Kaca dne 24 črc 2011, 21:45, celkem upraveno 1 x.
Poměrně slušný návod včetně kontroly zátěže akumulátorů byl uveden v AR 11/81. Jedná se o poměrně složitou nabíječku, která je vybavena i zátěžovým odporem. V minulosti jsem ji postavil a používám i dodnes a zároveň dobře slouží i mých známých. Byla dopolněna automatikou, která byla zveřejněna později a ze svých zkušeností mohu říci, že je s ní celkem spokojenost, nevýhodou však je její poměrná složitost. Pokud bude zájem, mohu celý návod oskenovat a dát na bastlírnu, kde bude zřejmé, jak je možno provádět zátěžovou kontrolu akumulátorů.
Tady je ta nabíječka včetně dodatku s automatikou.
- Přílohy
-
- Automatika.pdf
- (109.05 KiB) Staženo 199 x
-
- NabijeckaI.pdf
- (199.39 KiB) Staženo 231 x