Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?
Moderátor: Moderátoři
Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?
Je tu spousta chytrých hlav, potřeboval bych vyřešit konstrukci pracovního osvětlení na jednoosé fréze - udělal jsem si přední radlici na sníh, a bylo by dobrý vidět dopředu před radlici. Motor nemá světelný pól , ani alternátor.
Představoval bych si to jako jednu svítilnu třeba z motorky nebo traktoru, ale problém je s tím napájením. K dispozici mám vývodový hřídel s řemeničkou a asi 2500otáček. Napadá někoho z čeho vykuchat nějaký miniaturní alternátor, který by dokázal uživit aspoň 30W žárovku?
Představoval bych si to jako jednu svítilnu třeba z motorky nebo traktoru, ale problém je s tím napájením. K dispozici mám vývodový hřídel s řemeničkou a asi 2500otáček. Napadá někoho z čeho vykuchat nějaký miniaturní alternátor, který by dokázal uživit aspoň 30W žárovku?
Těch samostatně namontovatelných moc miniaturních není - většinou jsou to typy z motorek, který jsou určený pro montáž přímo na kliku motoru a tím pádem nemají samonosnou statorovou část, ale potřebují přívodní hřídel už uloženou v nějakém ložisku - to bývá u motorek ve stěně karteru. Bývají "regulované" zátěží, to znamená paralelním regulátorem, fungujícím vlastně jako velmi výkonná Zenerova dioda. Takový generátor odebírá z motoru pořád stejnou mechanickou práci bez ohledu na to, kolik elektřiny se skutečně spotřebuje - zbytek jednoduše "protopí" do okolí.
Z těch větších, co jsou poháněný řemenicí, by určitě vyhověl altík z nějaký starší škodárny, buď z modernější série Š100 (ty starší měly ještě dynamo) nebo Š105/120 - tam byl altík schopný dodat 35 nebo 42A podle typu. Nemusíš se bát, že by celou dobu cpal do žárovky 30A - musí to mít regulátor, který se dá koupit nebo ubastlit a ten drží na výstupu stálé napětí - žárovka si pak vezme jen tolik, kolik skutečně spotřebuje a z řemenice altík nebude odebírat nic zbytečně navíc - snížení výkonu traktůrku nebude velké.
Výhoda bastleného regleru je v tom, že si můžeš nastavit napětí na maličko nižší, než mají tovární regulátory - a tím Ti to umožní použít k alternátoru "gelovou" hermetickou baterii "do alarmů" 12V/7,5Ah. Altík bez baterie sice je schopný funkce, ale potřebuje víc otáček, aby se nabudil a začal dodávat proud - a s poklesem otáček zase "zdechne" = světlo by Ti zhasínalo při ubrání plynu. S baterií bude dodávat už při zhruba 1000rpm tolik proudu, že uživí minimálně halogenový reflektor. "Gelovku" radím proto, že je malá a lehká - neváží 12 nebo 15kg jako běžná autobaterka, na rozdíl od ní ale "gelovka" nemá ráda připojení na dobíjení s napětím vyšším než asi 13,5V - stejně v tom jednoosáku nemáš elektrostartér, takže velkou kapacitu nepotřebuješ. A tím se vracím k bastlenému regulátoru - ten ti umožní nastavit právě to napětí 13,5V, zatímco běžné tovární jsou většinou nerozebíratelné a nenastavitelné - a z výrovy nastavené na napětí 14,5V, které by "gelovku" spolehlivě a velmi rychle zlikvidovalo.
Z těch větších, co jsou poháněný řemenicí, by určitě vyhověl altík z nějaký starší škodárny, buď z modernější série Š100 (ty starší měly ještě dynamo) nebo Š105/120 - tam byl altík schopný dodat 35 nebo 42A podle typu. Nemusíš se bát, že by celou dobu cpal do žárovky 30A - musí to mít regulátor, který se dá koupit nebo ubastlit a ten drží na výstupu stálé napětí - žárovka si pak vezme jen tolik, kolik skutečně spotřebuje a z řemenice altík nebude odebírat nic zbytečně navíc - snížení výkonu traktůrku nebude velké.
Výhoda bastleného regleru je v tom, že si můžeš nastavit napětí na maličko nižší, než mají tovární regulátory - a tím Ti to umožní použít k alternátoru "gelovou" hermetickou baterii "do alarmů" 12V/7,5Ah. Altík bez baterie sice je schopný funkce, ale potřebuje víc otáček, aby se nabudil a začal dodávat proud - a s poklesem otáček zase "zdechne" = světlo by Ti zhasínalo při ubrání plynu. S baterií bude dodávat už při zhruba 1000rpm tolik proudu, že uživí minimálně halogenový reflektor. "Gelovku" radím proto, že je malá a lehká - neváží 12 nebo 15kg jako běžná autobaterka, na rozdíl od ní ale "gelovka" nemá ráda připojení na dobíjení s napětím vyšším než asi 13,5V - stejně v tom jednoosáku nemáš elektrostartér, takže velkou kapacitu nepotřebuješ. A tím se vracím k bastlenému regulátoru - ten ti umožní nastavit právě to napětí 13,5V, zatímco běžné tovární jsou většinou nerozebíratelné a nenastavitelné - a z výrovy nastavené na napětí 14,5V, které by "gelovku" spolehlivě a velmi rychle zlikvidovalo.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
A já tvrdim že altík s cizím buzením bez baterie nený schopný funkce.Remanentní magnetizmus nestačí na provoz alternátoru.Jakmile dojde k zatížení tak se altík odbudí a nebude dodávat proud.A ikdyby se tedy nějaké to cizí buzení připojilo tak alternátor bez zátěže se zničí přepětím.Obvykle diody v můstku.Stačí na to zhasnout světla a můstek je v kopru.EKKAR píše:Altík bez baterie sice je schopný funkce
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat
Sandal->altík se zabudovaným regulátorem a pomocným usměrňovačem se při vyšších otáčkách sám nabudí i bez baterky. Ale jak píšeš, tak odejde diodovej můstek. Bez zátěže se prorazej diody na přepětí.
Taky bych v tomto případě volil běžnej stejnosměrnej motor z auta. A pokud otáčky stroje při práci jsou konstantní, tak bych to provozoval bez regulátoru-zvolit motorek a žárovky tak,aby byl při pracovních otáčkách dodávan přesně potřebný výkon. Pro jistotu případně dát paralelní stabilizátor na napětí okolo 15V.
Taky bych v tomto případě volil běžnej stejnosměrnej motor z auta. A pokud otáčky stroje při práci jsou konstantní, tak bych to provozoval bez regulátoru-zvolit motorek a žárovky tak,aby byl při pracovních otáčkách dodávan přesně potřebný výkon. Pro jistotu případně dát paralelní stabilizátor na napětí okolo 15V.
Zajímavé reakce. když jsem hledal na netu nějaké alternátory, protáčely se mi oči nad cenama. To neakceptuju, nepovažuji to osvětlení za investici
Asi takhle, normálně používám 3-diodivou čelovku abych aspoň něco viděl, tak mě napadlo, co prostě vzít dynamo z kola 6V/3W a koupit nějakou víceLED baterku a trošku ji upravit, případně dvě velké 1W vysocesvítivé LED a použít tohle?
Montát alternátoru jako je ve 120ce nebo ve feldě, to nepřipadá v úvahu, je to moc velký.
Asi takhle, normálně používám 3-diodivou čelovku abych aspoň něco viděl, tak mě napadlo, co prostě vzít dynamo z kola 6V/3W a koupit nějakou víceLED baterku a trošku ji upravit, případně dvě velké 1W vysocesvítivé LED a použít tohle?
Montát alternátoru jako je ve 120ce nebo ve feldě, to nepřipadá v úvahu, je to moc velký.
Ten altík z kola má nominální napětí při rychlosti kola asi 15 až 20km/h - to znamená, že i obvodová rychlost jeho "kolečka" musí být taková (je tam třecí převod skoro po obvodu kola). Při průměru jeho hnacího kolečka kolem 2cm je to asi 4,2m/s neboli asi 66 otáček za sekundu = 4000rpm. Jseš schopný dosáhnout takových toček?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
Vidím, že vymýšlíte stále větší hovadiny. Pokud nechce mcmlx použít normální alternátor s baterií, tak je možnost vykuchat alternátor z motoru z Jawy20, rotor připevnit na vhodnou hřídel a pohánět vhodnou řemenicí. Nějaká světla s gelovkami a ledkami a čelovkami jsou tak na dvě věci.
Netřep se mnou!
Alťas z "fichtla" je na houby, nemá ani jedno ložisko, je to jen magnet přitažený na kužel na klikovku a statorová kostra s cívkama držená šroubama ke stěně karteru. Bez spešl desky, ve který by byl aspoň jeden ložiskovej domek pro hřídel (radši 2 ložiska kvůli radiálnímu namáhání tahem řemenice) + díry pro namontování toho statoru je to úplně k h*vnu. Na tohle je potřeba mít celý točivý "vehement" včetně ložisek a sběracího ústrojí - možná že by to ten motorek ze "sahary" od Favorita stíhal, akorát bych se bál odmagnetování permanentního magnetu.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!