Pracovní osvětlení na jednoosák - jaký alternátor?

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#16 Příspěvek od PLV »

Však to je jasné, že rotor z fichtla se musí dát na hřídel s ložiskama. Pro trochu schopného kutila je to brnkačka. Pořád lepší, než používat stejnosměrný motor jako dynamo. :P Tady na takových problémech názorně vidíte, jak je to naše kapitalistické tržní hospodářství nedokonalé. Obchody a prodejny přetékají obrovským množstvím nepotřebných a neprodejných věcí a výrobků a nikdy se nedá sehnat to, co potřebujeme. Mám s tím, jako domácí kutil, letité zkušenosti. :D
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#17 Příspěvek od Atlan »

zohnad sa da len ten platovy problem tu je....

Uživatelský avatar
kevin_mitnick
Příspěvky: 1724
Registrován: 20 kvě 2007, 02:00

#18 Příspěvek od kevin_mitnick »

Ja bych se vykaslal na alternatory a dynama. Vzal bych tu 7Ah gelovku, ctyri-pet Luxeonu a na ty 3-4 hodiny by to bylo v pohode. Pak bych vzal gelovku do kapsy a doma dobil. Je to asi nejsnadnejsi reseni.

Uživatelský avatar
PLV
Příspěvky: 400
Registrován: 21 říj 2007, 02:00
Bydliště: Litovel

#19 Příspěvek od PLV »

S těma luxeonama toho moc neuvidíš. :D
Netřep se mnou!

Uživatelský avatar
kevin_mitnick
Příspěvky: 1724
Registrován: 20 kvě 2007, 02:00

#20 Příspěvek od kevin_mitnick »

PLV píše:S těma luxeonama toho moc neuvidíš. :D
Vic nez s celovkou a vic nez s mlhovkou 12V 50W. A hlavne dyl...

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#21 Příspěvek od Dingo7 »

Myslím, že na to koukání by stačila bohatě jedna P7 http://www.ledmoduly.cz/ledmodul/eshop/ ... 133-W724C0

A ten motor ze sahary musí úplně stačit. Jinak kdyby to měl spřevodovaný do pomala, tak by na LEDku měl stačit i krokový motorek a cca 200-500otáček.
(mám krokáč, je na něm napsáno 5V1A a stačí točit rychleji rukou malou kličkou přímo na hřídeli a 6V 100mA žárovka krásně svítí a je připojená jen na jedno vinutí)

Uživatelský avatar
mcmlxxx
Příspěvky: 112
Registrován: 14 bře 2010, 01:00
Bydliště: Letovice, Brno

#22 Příspěvek od mcmlxxx »

4000 otáček tam neudělám, na volnoběh tak 3000, v zátěži 2500. To fichtlové řešení je nanic, zaprvý to není altík ale magneto, a za druhý to vyžaduje vyřešit uložení rotoru a klece Fechtla doma mám, dokonce na něm jezdím a udržuju ho takže vím jak to magneto vypadá.

Řešení s baterkou vypadá lákavě ale znamená to mít pořád nachystanou nabitou baterku :(

Líbí se mi poslední navržené řešení s W724C0 . Nevím sice co je motorek ze sahary, ale mám určitě nějaké krokáče, motorky ze starých harddisků atd.
Ještě se zeptám, ta W724C0 , s tím se rpacuje jako s klasickou LED? musí se dosáhnout pozadované napětí a hlídat proud který protíká?

Uživatelský avatar
breta1
Příspěvky: 3454
Registrován: 09 zář 2005, 02:00

#23 Příspěvek od breta1 »

Hlídej proud, napětí ať se udělá jak chce.

Uživatelský avatar
caven
Příspěvky: 417
Registrován: 15 srp 2006, 02:00

#24 Příspěvek od caven »

motorek ze sahary, je motor z ventilátoru před chladičem.

Uživatelský avatar
Sandal
Příspěvky: 2393
Registrován: 22 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Posázaví (JN79LT)

#25 Příspěvek od Sandal »

mcmlxxx píše: zaprvý to není altík ale magneto
Právě že to je čistokrevnej altík :wink: Magneto je něco jineho.
Lepší jednou ukázat, než desetkrát vysvětlovat :-)

Uživatelský avatar
mcmlxxx
Příspěvky: 112
Registrován: 14 bře 2010, 01:00
Bydliště: Letovice, Brno

#26 Příspěvek od mcmlxxx »

Sandal píše:
mcmlxxx píše: zaprvý to není altík ale magneto
Právě že to je čistokrevnej altík :wink: Magneto je něco jineho.
No vidíš, tak to se omlouvám, já pořád žiju v tom, že alternátor má budící vinutí, a je třeba na Jawa 250.
Vždycky sem si myslel še permanentní magnety a cívka jsou magneto. V katalogu ND na Jawa 20 se píše že je to ferritové magdynamo 8O .
Tak jak vlastně vypadá magneto?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#27 Příspěvek od EKKAR »

Magneto má přímo vysokonapěťový výstup pro zapalování - používal ho třeba moped Stadion nebo některé "zetky" (motorky ČZ) = nepotřebuje samostatnou indukční cívku, vn produkuje přímo vinutí na statoru. Součástí "armatury" je i přerušovač, který slouží ke stejnému účelu jako v bateriovém zapalování. Vedle je samostatná cívka pro osvětlení, případně další pro dobíjení baterie - sloužící výhradně k osvětlení, blinkrům atp. Takové zapalování nepotřebuje baterku, jen potřebuje energičtější "nakopnutí" při startu. Fichtl má taky "magneto", jenže s nízkonapěťovým vinutím, přerušovačem a externí indukční cívkou = dá se snadno upravit na bateriové zapalování. Je to tedy v podstatě alternátor s permanentním magnetem, bez regulátoru. Moderní motorky mají generátor na stejném principu, jen magnety často používají feritové nebo železo-nikl-neodymové a výstup mají usměrněný a regulovaný paralelním regulátorem (výkonová zenerka). Starší motorky Jawa měly dynamo, regulované kotvičkovým relátkovým regulátorem, od typu myslím 634-12 se osazoval alternátor s polovodičovým reglerem.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Dingo7
Příspěvky: 442
Registrován: 05 kvě 2007, 02:00

#28 Příspěvek od Dingo7 »

Ještě doplním Ekkara: on ten altík jak ho známe z aut taktéž produkuje střídavý proud.

Mám pocit, jestli si pamatuju, že dynamo dává rovnou stejnosměr, kdežto altík dává střídavý. A je lhostejno jestlí mají budicí vinutí nebo magnety.

mcmlxxx:
Ten motorek ze sahary je v opačném případě, tedy když nic nepohání ale je poháněn jiným točivým zdrojem - tak je to dynamo které nelze regulovat, asi jako ten altík na pincku - taky nejde regulovat.

Uživatelský avatar
mcmlxxx
Příspěvky: 112
Registrován: 14 bře 2010, 01:00
Bydliště: Letovice, Brno

#29 Příspěvek od mcmlxxx »

díky všem za nápady a diskuzi, pohledal jsem nějaké ty krokové motory, otestuju a pak sem napíšu jak sem vyřešil.

b.

Uživatelský avatar
tscherwick
Příspěvky: 8
Registrován: 18 říj 2007, 02:00

#30 Příspěvek od tscherwick »

no nevím, co máš za traktůrek, ale v magnetu jsou statorem cívky, jedna je na koncové světýlko, diodu by to s přehledem utáhlo, nebo převinout cívku, já mám VARI a tam je drátek přímo vyvedený.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“