pulsní relé 12V - kam pro něj?

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mastalka
Příspěvky: 25
Registrován: 10 led 2011, 01:00

#16 Příspěvek od mastalka »

PIC 12F629 jak bych tohle mněl zapojit???

Uživatelský avatar
Sunmay
Příspěvky: 171
Registrován: 09 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

#17 Příspěvek od Sunmay »

PIC je sice zajímavý nápad ale musí se naprogramovat.

Jinak to zapojení co jsme sem hodil je pro klasické relé.

Ale dalo by se upravit i na bipolar kdyby bylo třeba
Jak sem se dostal k elektrotechnice? No to je jednoduché, kdy sem byl malý měl sem strašně moc rád stavebnice a to mi zůstalo ... a řekněte mi, která stavebnice má víc součástek :D

Uživatelský avatar
mastalka
Příspěvky: 25
Registrován: 10 led 2011, 01:00

#18 Příspěvek od mastalka »

a řekl by jsimi prosím ty součástky co jsou v tom obvodě a co kam mám zapojit ale potřeboval bych to ovládat mínusem


Zbytečná citace celého předchozího příspěvku vymazána.Viz PRAVIDLA, odst.14b)
Hill

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#19 Příspěvek od procesor »

Sunmay píše:co tohle?
no blbost

Uživatelský avatar
mastalka
Příspěvky: 25
Registrován: 10 led 2011, 01:00

#20 Příspěvek od mastalka »

no jak to mám teda vyřešit?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#21 Příspěvek od Hill »

Když ani nevíš, co je to tam nakreslené za součástky a ten nejjednodušší obvod ovládání relé se ti zdá moc složitý, jak ti můžeme poradit?
A to ten obvod ještě nemá logiku podmínek stanovených zákonem, kdy jako smí mlhovky svítit a kdy ne.

Předpokládám, že zadní mlhovku auto má, a že jde o přední. Ta může svítit jen současně s klopenými světly.
To znamená, že při přepnutí na dálková musí mlhovky zhasnout, ale "měly by si pamatovat", že po přepnutí na potkávačky se mají zase rozsvítit, pokud před přepnutím na dálková světla mlhovky byly aktivní.
Zrovna tak musíš mít zajištěné, aby si pamatovaly, že po vypnutí a zapnutí klíčku musí zůstat zhasnuté až do rozsvícení potkávaček a stisknutí tlačítka.
S vypínačem s aretací to je jednodušší - stačí relé s cívkou zapojenou mezi napájení potkávaček a ten spínač, který uzavírá nebo neuzavírá obvod relé na kostru. Jak, to už jsem popsal.

Jo, a nauč se konečně používat tlačítko Obrázek nad a pod vláknem! Je přece zbytečné citovat celý předcházející příspěvek, když je jasné, že na něj reaguješ.

Uživatelský avatar
mastalka
Příspěvky: 25
Registrován: 10 led 2011, 01:00

#22 Příspěvek od mastalka »

ten obvod není složitý. Jen nevím co je to za integrovaný obvod. A proč na to napájení je tolik diod. A že je to ovládané plusem. A já potřebuju minusem. Jak jsem už psal.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#23 Příspěvek od Atlan »

no existuje nieco take.... ale z hladiska tvojich poziadaviek....
ale slo by to upravit. Ja som to montoval jednemu do auta tiez mal tlacidlo a chcel aby sa dalo prepinat ci autoradio ma hrat aj bez zapnuteho kluca alebo len ked je kluc v zapalovani ( tlacidlo bolo na nejaku funkciu ASR ? )
Problem je speci rele polarizovane s dvoma vinutiami.....
Ale zato pamäta :D (a ze to ide aj bez MCU :D)
Přílohy
tlacidlove rele.png
(3.65 KiB) Staženo 86 x

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#24 Příspěvek od procesor »

toto tu bolo s relátkami. Samozrejme, že stačí jeden KO s tranzistormi, prípadne FETmi, alebo T-flip flop z CMOSmi.
Ale taký relé flip-flop sa mi páči.
Špeci relé (Atlan vyššie) používajú železniční modelári pre výhybky a semafory-v núdzi sa to dá použiť.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#25 Příspěvek od kbulda »


Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#26 Příspěvek od Hill »

To relé MR není špatné, ale výstup bude třeba posílit normálním autorelé - stejnosměrný výkon, na který jsou dimenzované kontakty MR-ka, je jen 384W při 24VDC. To je 16A.
Jenže halogenky v mlhovkách si při zapnutí berou kolem 40A (když dovolí odpor přívodů, může být ten proud na žárovku ještě vyšší), než se vlákno rozžhaví a proud klesne. Takže by se u MRka dalo očekávat spékání kontaktů a podobné příjemnosti, proti kterým jsou automobilová relé daleko odolnější.

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#27 Příspěvek od kbulda »

Dvoje kontakty = 2 x 384 W = 64 A / 12 V DC
To je málo ?

http://www.elkoep.cz/mr-42~1.html

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#28 Příspěvek od procesor »

Tá pamäť je tam na figu. Pri vypnutí klúča sa to musí vynulovať.
Trochu som pošpekuloval s relé flip-flopom spomenuté vyššie...
Malo by to zapínať hmlovky iba pri zapnutom zapaľovaní, iba ak svietia stretávacie svetlá. Po vypnutí zapaľovania sa resetne do kľudového stavu.
Přílohy
HMLOVKY.jpg
Kondenzátor treba doladiť aby relé b urobilo príťah počas nabíjania C1. Potom už relé B drží niektorým prídržným kontaktom.
(54.04 KiB) Staženo 93 x

Uživatelský avatar
Chenzee
Příspěvky: 464
Registrován: 26 čer 2007, 02:00
Bydliště: Vysočina

#29 Příspěvek od Chenzee »

Pořád čtu o mlhovkách pouze při tlumených světlech. Vždyť to už dávno neplatí, nebo už zase platí? Tato podmínky byla zrušena někdy v 1995. Mám originál instalované mlhovky na dvou autech z r. 2001 a u obou mlhovky svítí i při dálkových. Osobně musím říci, že to vítám. Neznám však přesně vyhlášky a zákony a je možné, že se to od toho roku zase (třeba i několikrát) změnilo.
Žádnej učenej z nebe nespadl ...

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#30 Příspěvek od Hill »

kbulda píše:Dvoje kontakty = 2 x 384 W = 64 A / 12 V DC
To je málo ?
S takovým optimismem bych byl opatrný - přímo v katalogovém listu se uvádí spínaný příkon DC obodu při 24V, AC při 250V.
To už jsme na polovičním proudu, přičemž proud 30A je přípustný jen po dobu kratší, než 3s, což zase souvisí s plošňákem, na kterém jsou střeva celého relé.
Vlastně už jen proto, že to relé není primárně určené do auta (nikde tam nevidím zaručenou otřesuvzdornost), není na škodu ho použít jen jako ovládací, nikoli jako výkonové.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“