pulsní relé 12V - kam pro něj?
Moderátor: Moderátoři
PIC je sice zajímavý nápad ale musí se naprogramovat.
Jinak to zapojení co jsme sem hodil je pro klasické relé.
Ale dalo by se upravit i na bipolar kdyby bylo třeba
Jinak to zapojení co jsme sem hodil je pro klasické relé.
Ale dalo by se upravit i na bipolar kdyby bylo třeba
Jak sem se dostal k elektrotechnice? No to je jednoduché, kdy sem byl malý měl sem strašně moc rád stavebnice a to mi zůstalo ... a řekněte mi, která stavebnice má víc součástek
Když ani nevíš, co je to tam nakreslené za součástky a ten nejjednodušší obvod ovládání relé se ti zdá moc složitý, jak ti můžeme poradit?
A to ten obvod ještě nemá logiku podmínek stanovených zákonem, kdy jako smí mlhovky svítit a kdy ne.
Předpokládám, že zadní mlhovku auto má, a že jde o přední. Ta může svítit jen současně s klopenými světly.
To znamená, že při přepnutí na dálková musí mlhovky zhasnout, ale "měly by si pamatovat", že po přepnutí na potkávačky se mají zase rozsvítit, pokud před přepnutím na dálková světla mlhovky byly aktivní.
Zrovna tak musíš mít zajištěné, aby si pamatovaly, že po vypnutí a zapnutí klíčku musí zůstat zhasnuté až do rozsvícení potkávaček a stisknutí tlačítka.
S vypínačem s aretací to je jednodušší - stačí relé s cívkou zapojenou mezi napájení potkávaček a ten spínač, který uzavírá nebo neuzavírá obvod relé na kostru. Jak, to už jsem popsal.
Jo, a nauč se konečně používat tlačítko nad a pod vláknem! Je přece zbytečné citovat celý předcházející příspěvek, když je jasné, že na něj reaguješ.
A to ten obvod ještě nemá logiku podmínek stanovených zákonem, kdy jako smí mlhovky svítit a kdy ne.
Předpokládám, že zadní mlhovku auto má, a že jde o přední. Ta může svítit jen současně s klopenými světly.
To znamená, že při přepnutí na dálková musí mlhovky zhasnout, ale "měly by si pamatovat", že po přepnutí na potkávačky se mají zase rozsvítit, pokud před přepnutím na dálková světla mlhovky byly aktivní.
Zrovna tak musíš mít zajištěné, aby si pamatovaly, že po vypnutí a zapnutí klíčku musí zůstat zhasnuté až do rozsvícení potkávaček a stisknutí tlačítka.
S vypínačem s aretací to je jednodušší - stačí relé s cívkou zapojenou mezi napájení potkávaček a ten spínač, který uzavírá nebo neuzavírá obvod relé na kostru. Jak, to už jsem popsal.
Jo, a nauč se konečně používat tlačítko nad a pod vláknem! Je přece zbytečné citovat celý předcházející příspěvek, když je jasné, že na něj reaguješ.
no existuje nieco take.... ale z hladiska tvojich poziadaviek....
ale slo by to upravit. Ja som to montoval jednemu do auta tiez mal tlacidlo a chcel aby sa dalo prepinat ci autoradio ma hrat aj bez zapnuteho kluca alebo len ked je kluc v zapalovani ( tlacidlo bolo na nejaku funkciu ASR ? )
Problem je speci rele polarizovane s dvoma vinutiami.....
Ale zato pamäta (a ze to ide aj bez MCU )
ale slo by to upravit. Ja som to montoval jednemu do auta tiez mal tlacidlo a chcel aby sa dalo prepinat ci autoradio ma hrat aj bez zapnuteho kluca alebo len ked je kluc v zapalovani ( tlacidlo bolo na nejaku funkciu ASR ? )
Problem je speci rele polarizovane s dvoma vinutiami.....
Ale zato pamäta (a ze to ide aj bez MCU )
- Přílohy
-
- tlacidlove rele.png
- (3.65 KiB) Staženo 86 x
Už toto tu bolo s relátkami. Samozrejme, že stačí jeden KO s tranzistormi, prípadne FETmi, alebo T-flip flop z CMOSmi.
Ale taký relé flip-flop sa mi páči.
Špeci relé (Atlan vyššie) používajú železniční modelári pre výhybky a semafory-v núdzi sa to dá použiť.
Ale taký relé flip-flop sa mi páči.
Špeci relé (Atlan vyššie) používajú železniční modelári pre výhybky a semafory-v núdzi sa to dá použiť.
To relé MR není špatné, ale výstup bude třeba posílit normálním autorelé - stejnosměrný výkon, na který jsou dimenzované kontakty MR-ka, je jen 384W při 24VDC. To je 16A.
Jenže halogenky v mlhovkách si při zapnutí berou kolem 40A (když dovolí odpor přívodů, může být ten proud na žárovku ještě vyšší), než se vlákno rozžhaví a proud klesne. Takže by se u MRka dalo očekávat spékání kontaktů a podobné příjemnosti, proti kterým jsou automobilová relé daleko odolnější.
Jenže halogenky v mlhovkách si při zapnutí berou kolem 40A (když dovolí odpor přívodů, může být ten proud na žárovku ještě vyšší), než se vlákno rozžhaví a proud klesne. Takže by se u MRka dalo očekávat spékání kontaktů a podobné příjemnosti, proti kterým jsou automobilová relé daleko odolnější.
Tá pamäť je tam na figu. Pri vypnutí klúča sa to musí vynulovať.
Trochu som pošpekuloval s relé flip-flopom spomenuté vyššie...
Malo by to zapínať hmlovky iba pri zapnutom zapaľovaní, iba ak svietia stretávacie svetlá. Po vypnutí zapaľovania sa resetne do kľudového stavu.
Trochu som pošpekuloval s relé flip-flopom spomenuté vyššie...
Malo by to zapínať hmlovky iba pri zapnutom zapaľovaní, iba ak svietia stretávacie svetlá. Po vypnutí zapaľovania sa resetne do kľudového stavu.
- Přílohy
-
- HMLOVKY.jpg
- Kondenzátor treba doladiť aby relé b urobilo príťah počas nabíjania C1. Potom už relé B drží niektorým prídržným kontaktom.
- (54.04 KiB) Staženo 93 x
Pořád čtu o mlhovkách pouze při tlumených světlech. Vždyť to už dávno neplatí, nebo už zase platí? Tato podmínky byla zrušena někdy v 1995. Mám originál instalované mlhovky na dvou autech z r. 2001 a u obou mlhovky svítí i při dálkových. Osobně musím říci, že to vítám. Neznám však přesně vyhlášky a zákony a je možné, že se to od toho roku zase (třeba i několikrát) změnilo.
Žádnej učenej z nebe nespadl ...
S takovým optimismem bych byl opatrný - přímo v katalogovém listu se uvádí spínaný příkon DC obodu při 24V, AC při 250V.kbulda píše:Dvoje kontakty = 2 x 384 W = 64 A / 12 V DC
To je málo ?
To už jsme na polovičním proudu, přičemž proud 30A je přípustný jen po dobu kratší, než 3s, což zase souvisí s plošňákem, na kterém jsou střeva celého relé.
Vlastně už jen proto, že to relé není primárně určené do auta (nikde tam nevidím zaručenou otřesuvzdornost), není na škodu ho použít jen jako ovládací, nikoli jako výkonové.