Sonet B3 - "dupání"
Moderátor: Moderátoři
Sonet B3 - "dupání"
Zdravím, mám problém se Sonetem B3. Po několika letech jsem se rozhodl opravit to "dupání", protože mi začalo vadit, ale bezúspěšně. Nezná někdo rychlý a jednoduchý způsob, který nezahrunuje rozebrat půlku magnetofonu? Díky
No právě ten důlek není moc velký, na pohled ani není viditelný. Uvidím co s tím, teď to asi řešit nebudu. Jinak jsem našel ještě další problémy. Žlutá stopa nahrává a přehrává, ale má "málo basů", červená stopa je slabší, přehrává dobře, ale nenahrává. Viděl bych to na vadnej kondik nebo tak, ale ještě jsem se tam moc nedíval. Jak je vůbec přidělaná horní část toho šasi s hlavama? Je potřeba odpojovat kabely, nebo to jde jen sundat?
- Quest
- Příspěvky: 479
- Registrován: 10 pro 2008, 01:00
- Bydliště: Polabi, kdysi řepné, nyní řepkové lány.
Vyčisti a zkontroluj kontakty na přepínací liště. Přepínač stop máš přístupný shora, viz. obr., ostatní zespodu. Potom projdi oblíbené C.
- Přílohy
-
- B3přepStop.jpg
- (53.22 KiB) Staženo 69 x
Jestli to zkoušíš s pásky nahranými na novějších magneťákách (od řady B5 nahoru), bude tam o něco méně hloubek, ale ne zase kriticky:
Sonet B3 má zlomový kmitočet korekce hloubek 100Hz, tedy při záznamu zdůrazňuje hloubky při 100Hz o 3dB a na 50Hz asi o 8dB. Při snímání tyto kmitočty odpovídajícím způsobem potlačí, je to kvůli lepšímu odstupu od brumu elektronkového zapojení.
Nové magneťáky mají tento bod posunutý na 50Hz, to znamená, že záznam na nich pořízený má kmitočet 50Hz zdůrazněný proti 1kHz jen o 3dB. Při snímání takto nahraného pásku na bé trojce tedy bude kmitočet 50Hz zeslabený o 5dB.
Jestli to je výrazně horší a jen na jedné stopě, asi to vyčištění přepínače nestačilo. Jinde ten rozdíl nemůže dost dobře vzniknout.
Sonet B3 má zlomový kmitočet korekce hloubek 100Hz, tedy při záznamu zdůrazňuje hloubky při 100Hz o 3dB a na 50Hz asi o 8dB. Při snímání tyto kmitočty odpovídajícím způsobem potlačí, je to kvůli lepšímu odstupu od brumu elektronkového zapojení.
Nové magneťáky mají tento bod posunutý na 50Hz, to znamená, že záznam na nich pořízený má kmitočet 50Hz zdůrazněný proti 1kHz jen o 3dB. Při snímání takto nahraného pásku na bé trojce tedy bude kmitočet 50Hz zeslabený o 5dB.
Jestli to je výrazně horší a jen na jedné stopě, asi to vyčištění přepínače nestačilo. Jinde ten rozdíl nemůže dost dobře vzniknout.
Tak jsem rozebral, pročistil a zkontroloval ten přepínač, ale nic se nezměnilo. Všechno je zapojené, nikde žádný drát neupadl. Jinak taky je zvláštní, že při nahrávání na žlutou stopu je příposlechový zvuk "přebasovaný", na červené je normální, ale stejně se nezaznamená. Jinak posuzuju podle pásků nahraných na tomto magnetofonu.
Tak nakonec ten problém žluté stopy je problém jenom použitého pásku, na Tesle B100, kterou jsem teď opravil je to úplně stejné, prostě ta žlutá stopa je horší, u jiného pásku je rozdíl stop jen minimální. Horší je nahrávání na tu červenou stopu, to nejde ať dělám co dělám. Ještě mě napadá, jestli by to nemohla způsobovat hlava, ale to by byl asi i problém s přehráváním. Přepínač stop je v pořádku.
Předpokládáš správně. U stroje s tak výkonným motorem, jako je řada Sonet, nemá změna průměru přítlačné kladky žádný vliv.
Ale vyjetá drážka v čele hlavy vyžaduje buď s hlavou nehýbat až do dojetí hlavy nebo zabrousit čelo do plochy.
Jak totiž hneš výškově s hlavou, která má drážku, začne poškozovat okrajové (žluté) stopy pásku, někdy až k oloupání magnetické vrstvy. Zejména, hne-li se hlava výše - to totiž nemusí dělat problémy při přehrávání (není to slyšet) a přijdeš na to až po přehození cívek. Záleží přitom samozřejmě na pásku, jak moc si toho nechá líbit, jak ostře je vyjetá ta drážka, jak přesně do zákrytu jsou srovnané všechny části tónové dráhy, po nichž se pásek šoupe, jak přesně stejnou mezeru odshora dolů má přítlačná kladka k tónovému hřídeli těsně před dosednutím (rovnoběžnost jejich os), jak moc brzdí levý unášeč a jak moc táhne přivíjecí spojka, a... a to je asi všechno podstatné.
Prostě pořád platí pravidlo kontaktního záznamu - co zkazí mechanika, už elektronikou nikdy úplně nezachráníš.
Ale vyjetá drážka v čele hlavy vyžaduje buď s hlavou nehýbat až do dojetí hlavy nebo zabrousit čelo do plochy.
Jak totiž hneš výškově s hlavou, která má drážku, začne poškozovat okrajové (žluté) stopy pásku, někdy až k oloupání magnetické vrstvy. Zejména, hne-li se hlava výše - to totiž nemusí dělat problémy při přehrávání (není to slyšet) a přijdeš na to až po přehození cívek. Záleží přitom samozřejmě na pásku, jak moc si toho nechá líbit, jak ostře je vyjetá ta drážka, jak přesně do zákrytu jsou srovnané všechny části tónové dráhy, po nichž se pásek šoupe, jak přesně stejnou mezeru odshora dolů má přítlačná kladka k tónovému hřídeli těsně před dosednutím (rovnoběžnost jejich os), jak moc brzdí levý unášeč a jak moc táhne přivíjecí spojka, a... a to je asi všechno podstatné.
Prostě pořád platí pravidlo kontaktního záznamu - co zkazí mechanika, už elektronikou nikdy úplně nezachráníš.
V hlavě je vyjetá drážka, přítlačný polštářek je rovně, jen je od pásku trochu zdeformovaný (tím přítlakem). Pásek se za hlavou nekrabatí, to jsem kontroloval jako první věc, abych jej nepoškodil. Jinak používám pásky Scotch 220-18. Hlavu můžu zkusit vyměnit, mám tu jednu ANP 935, jen mírně použitou, bez vyjeté drážky, možná to pomůže srovnat rozdíly mezi stopama, ale na to nahrávání by to vliv mít nemělo nebo ano? Vzhledem k tomu rozdílu příposlechového zvuku si myslím, že je chyba někde v elektronice, ale zatím jsem ji nenašel. Nemá někdo nějáký nápad?Quest píše:Může to být hlavou, zvláště je-li nerovnoměrně "sjetá". A co přítlačný polštářek? Není nakřivo? Pásek se nekrabatí před/za hlavou?
Hlavy ANP935 jsem kdysi přebrušoval, vyjetou drážku na velice jemném
brousku, ve vrstvě jemného oleje, kývavými pohyby, trvalo to vždy cca
20 min broušení , pravidelné vyměnování oleje- musí to být hodinářský
olej a šlo to, udělal jsem jich mnobo kusů, jelikož nebývaly k dostání.
Nesmí být ovšem pod lupou viditelná díra v mezeře hlavy.
Po vybroušení drážku stačilo na jemném filcu vyleštit a hlava zase běhala.
Musel se však trochu snížit předmagnetizační proud pomocí odvinovacích
kapacitních trimrů na pravém boku mgf.
Brousit se muselo jen tolik , aby se vybrousila vyjetá drážka. Pokud se po vybroušení objevila díra v mezeře, tak hlava byla v čudu.
Jarda
brousku, ve vrstvě jemného oleje, kývavými pohyby, trvalo to vždy cca
20 min broušení , pravidelné vyměnování oleje- musí to být hodinářský
olej a šlo to, udělal jsem jich mnobo kusů, jelikož nebývaly k dostání.
Nesmí být ovšem pod lupou viditelná díra v mezeře hlavy.
Po vybroušení drážku stačilo na jemném filcu vyleštit a hlava zase běhala.
Musel se však trochu snížit předmagnetizační proud pomocí odvinovacích
kapacitních trimrů na pravém boku mgf.
Brousit se muselo jen tolik , aby se vybrousila vyjetá drážka. Pokud se po vybroušení objevila díra v mezeře, tak hlava byla v čudu.
Jarda