Vysavač Zelmer - podivné chování motoru

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

Vysavač Zelmer - podivné chování motoru

#1 Příspěvek od JirkaCZ »

Dobrý den mám vysavač Zelmer Twister Max 2000W TYP: 2500.0.M38S. A mám takový problém: Když spustím vysavač na minimální příkon tak jede vpohodě, když ho pustím na maximum tak jede vpohodě, ale pokud se s regulací pohybuji okolo středu tak vysavač vydává kromě toho typického pískavého zvuku také podivné huuuuuuuu..., když sáhnu na lux tak jakoby se vrněl motor nebo nevim, je to cítit i do nohou přes podlahu když stojím blízko a začne se najednou hrozně zahřívat. Tak jsem jej rozebral a zjistil jsem že komutátor tak divně jiskří. Kromě toho že jiskří drobouličkými modrými jiskrami tak zněj také odlétávaji oranžové jiskry ruzne délky tak od 1cm do 2 cm, toto se děje při jakémkoliv nastavení regulace. Ale to hučení jen okolo středního nastavení. Vysavač jinak nijak nesmrdí funguje ke vší spokojenosti ale toto se mi nelíbí, také je ten vzduch tak horký že se deformuje plast na HEPA filtru. Také je propálený filtr na takové te vaničce co zakrývá motor ale je to na straně kde je taková podivná kovová deska na kterou je nalepen nějaký vodič a vedou do ní dva dráty a ta je vždycky pekelně horká. Co myslíte čím, to muže být ? Přikládám foto sice ne moc kvalitní.

Foto:

Propálený filtr: http://www.ulozto.cz/7827919/dsc01636-jpg

Divná destička: http://www.ulozto.cz/7827925/dsc01641-jpg

Komutátor: http://www.ulozto.cz/7827932/dsc01639-jpg


Děkuji za rady.

Jirka

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#2 Příspěvek od keemo »

Pravdepodobne mas na rotore medzizavitovy skrat,preto to velke iskrenie a pravdepodobne aj to prehrievanie....asi nebudem daleko pravdy ked napisem ze motor je na odpis...

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#3 Příspěvek od JirkaCZ »

Takže by pomohlo vyměnit rotor ?

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#4 Příspěvek od keemo »

asi ale je velmi nepravdepodobne ze sa podari zohnat ten isty...

Uživatelský avatar
Hanizek
Příspěvky: 364
Registrován: 01 dub 2009, 02:00
Bydliště: Uganda

#5 Příspěvek od Hanizek »

Proměř rotor. Pokud je vpořádku, mají každé dvě sousední lamely komutátoru mezi sebou malý, stejný odpor. Vyčisti drážky mezi lamelama.

Ale nejspíš bude v háji.
Síla bez rozumu se vlastní vahou hroutí (Horatius)

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#6 Příspěvek od JirkaCZ »

no ptal jsem se už více lidí a také mi potvrdily vadný rotor respektive skrat, bohužel zrovna jsem si zapoměl měřák v šatně takže nemohu proměřit. Ale jinak rotor koupím v polsku stojí cca 70 Zlotych akorát se chci ujistit že se to tím opraví proože toho vysavače je škoda má tah opravdu silný. Ale už má i dost najeto je z roku 2005

EDIT: ale prosím vysvětlete mi jaktože když je tedy rotor v háji tak proč ten lux relativně normálně funguje ? přeci by třeba smrděl motor nebo něco podobného, toto nemohu pochopit :D

EDIT2: takže mám před sebou motor, vyndaný zté gumy, a teď jak dál, abych se dostal k vyndání rotoru budu muset nejspíš nějak vyrazit ten kryt té turbíny asi za pomocí nějakýho kladiva a šroubováku nebo majzlíku a pak odšroubovat turbínu a pak bych se teoreticky měl dostat ktomu rotoru, uhlíky vyndám jak ? sou tam zacvaknutý v takovým pouzdru mosaznym a lehkou silou to ven nejde a velkou silou to nechci tahat. Díky

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#7 Příspěvek od ohryzek36 »

Nejspíš to bude vadný rotor, možná ale i ložiska (ty stejně musíš při výměně rotoru vyměnit), nebo i něco jiného. Uhlíky by měly být v pořádku (jestli nejsou přidříté v uhlíkovodu) a turbína snad také (když je poškozená, tak není vyvážená a hází a tak může také udělat pěkný bordel :evil: ).

Rotor se dá otestovat tak, že vytáhneš uhlíky, spojíš obě poloviny statoru za sebe a po připojení na nějaké nízké střídavé napětí (někdo píše 48V, já ho zapojuju na 230V do série s 500W žárovkou) by se ním mělo dát v pohodě točit (a neměl by se nějak moc zasekávat) - jestli ne, tak je KO

Když tak - vysavač máš 2500.0.M38S, motorizaci označuje "M" - to je motor 309.5 , příkon 1800W, typ rotoru 309.5200 (450kč) , ložisko 07.0039 (66kč) , turbína 309.0040 (75kč), uhlík 309.0210 (84kč) a pod. :wink:

P.S: ceny jsou při nákupu ze servisu v ČR, je jich po republice víc :D

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#8 Příspěvek od JirkaCZ »

Bohužel pozdě :D motor už mám komplet rozebraný.. sice mi to dalo práci ten jakože šroubek na straně komutátoru tak najít něco na zapření ale nakonec se asi po hodině podařilo :D Udělal sem pár fotek rotoru tak i uhlíků, uhlíky jsou řekl bych OK... ALE jsou na nich dost hluboká drážky že o to zadrhává i nehet.. to by asi bylo nejlepší je zbrousit do hladka s novým rotorem. Kde se dá sehnat ten rotor a ložiska ?? Jsem z Litoměřicka a ještě mám otázku co je ta destička blízko motoru.. foto je v uplně prvním příspěvku, jo jinak při plnym výkonu v ysavače se děsně hřeje šňura... až je uplně vláčná

Foto:

Rotor celkově: http://www.ulozto.cz/7833236/dsc01655-jpg

Komutátor blíže: http://www.ulozto.cz/7833240/dsc01653-jpg

Uhlíky celkově: http://www.ulozto.cz/7833245/dsc01659-jpg

Uhlík detail: http://www.ulozto.cz/7833246/dsc01658-jpg

Doufám že někdo mi pomuže toto vyřešit. Rád bych zase funkční stroj.

Děkuji Jirka


EDIT: ale mít jistotu vadnýho rotoru to snad radši to zejtra zase smontuju.. vysvětli mi to nějak blíž nebo nejlíp schéma vtom se orientuju naprosto nejlíp. Jen musím sehnat něco co zapojim do serie...

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#9 Příspěvek od ohryzek36 »

Takže..., s čím začít?...

Ten motor se nejlíp rozdělává tak, že se upne do svěráku bit (takový ten krám do vrtačky), na ten se usadí motor a odtahuje se nějakým T-čkem, když to nejde, tak je potřeba WD a nějaký (jinak nepoužívaný) šrubovák a tím to skrz kladivo povolit (chápu, že tady to potřeba není, ale kdyby někdo potřeboval :D ), dají se tak rozdělat i motory, co nejdou za rotor nikde uchytit.

Mimochodem - jaké drážky na rotoru? Jestli jde o ty, co rozdělují lamely na komutátoru, tak to naní na závadu, sice se dá komutátor očistit (po špatném ložisku nebo uhlíku), stačí upnout rotor do vrtačky, ojet smirkovým papírem (tak středně hrubým), někdy (když to vypadá podezdřele) tak i protáhnout mezery jehlou a pak sjat hrany nějakým nejjemnějším papírem, pochopitelně je potřeba po tomhle zákroku očistit komutátor (minimálně pořádně profouknot kompresorem), aby mezi lamelama nezůstal měděný prach po broušení. (což by dělalo problémy).

Uhlíky není potřeba nějak tvarovat, ty se buď natvarují samy, nebo hoří kvůli rotoru (někdy bývají přidříté v uhlíkovodu :D ), ideální je motor upnout za stator do svěráku a pustit na prázno (jestli nehoří)a tak ho testovat...

Seznam servisů (neboli, kde by se měly dát sehnat díly) je zde: http://www.zelmer.cz/seznam_servis/ (nevím přesně, kde jsou Litoměřice :D ), když je v servisu poprosíš, tak by ti mohli i nalisovat ložiska na rotor (zní to jako blbost, ale dělat to po domácku je cesta do pekel :evil: )

Ta deska na motoru je buď osazená triakem, nebo (když je na ní jen nějaká cesta) funguje jako NTC termistor (snad), aby motor nevyrážel jističe.

Ten test - vytáhni uhlíky (aby se nedotýkaly rotoru - u těchto motorů stačí je zaklapnout do uhlíkovodu), spojit tu část, co by měl být rotor, drátem, a jet dál :)

A ta šňůra - to je už detail - při takovém výkonu už na nějaké to hřátí má nárok. :D

P.S: jsem po tahu (došel jsem domů docela nedávno) tak se za nějaké chyby omlouvám :oops: .

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#10 Příspěvek od JirkaCZ »

no tak tak to trošku s křížkem po funuse :D v minulém příspěvku jsem psal že už mám motor kompletně rozdělaný :), bohužel servis není ani v okolí 50 km, jinak Litoměře jsou v Usteckém kraji :), skusím ale jednu opravnu vysavaču u nás ve městě tam by mohli mít nářadí na lisování ložisk... ale nejdřív musím sehnat ten rotor. Bohužel stím nehnu dřív jak v pondělí... zapojim to tak jak je to na tom chematu ?? a stačí když budu mít rotor jen vtom zadním ložisku co je jakože u komutátoru ?? nějak se mi nechce ten rotor lisovat do toho ložiska co je na tom krytu který to celé drží jakože ze strany turbínky.
Přílohy
schéma.jpg
(29.84 KiB) Staženo 133 x

Uživatelský avatar
ohryzek36
Příspěvky: 2369
Registrován: 24 pro 2008, 01:00
Bydliště: Zlínsko

#11 Příspěvek od ohryzek36 »

No 24 stejnosměrných... - problém je hlavně v tom, že stator má stejnosměrný odpor 0,70 ohm (rotor 1,18 ohm) (+/-10%), takže je potřeba zdroj, co dává pořádný proud, někdo to tahá přes autotrafo a já mám po ruce přepínací zásuvku se žárovkou, tak to tahám přes to, a účel to plní :D
K tomu rozdělanému motoru - to je detail, ten se dá složit za 10 minut 8-) .

Jestli budeš něco brát z toho servisu (moc jsem nezkoumal, který je nejbližší, ale já to mám od tebe skoro 300km :D ), tak tam raději předem zavolej (rotor nemusí být na skladě, do týdne snad objednají z Těrlicka), a jestli si moc nevěříš, tak jim dej ten motor na opravu - sice bude stát něco i práce, ale aspoň ti dají nějakou záruku (např. 3 měsíce na práci a 2 roky na díly), což pochopitelně jinak nemáš :D .

Mimochodem - je vhodné (vlastně nejspíš nutné) při skládání vlepit ložiska do ložiskového štítu - pak to může rezonovat, prokluzovat, hřát se a vůbec darebačit :evil: .

EDIT: Aha, tak jsme se vyupravovali... :D Jo, takhle se to dá zapojit, ale jestli to půjde otestovat bez jednoho ložiska, to nevím (ještě jsem to nezkoušel), k tomu je potřeba hlavně rotor a stator, ale bez ložisek se rotor asi nevycentruje a pak to protočit moc dobře nepůjde :roll: - prostě nevím :D

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#12 Příspěvek od JirkaCZ »

tak já sem si ymslel že to opravim doma, že si koupim rotor, ložiska, někde to nechám nalisovat ale tak jak mi postupně píšeš dálaší a další věci. tak se mi do toho už vubec nechce :D to je furt něco tohle pak támhleto :D ložiskový štít ? to je nastraně turbínky ?? protože na druhý straně jsem vysunul ložisko s rotorem :) A nebo koupit ty díly a zanýst to aby mi to sestavily.. ale dyž vemu celej motor na opravu tak to bude za děsný prachy že by se pak nevyplatilo do toho dávat peníze... takže proto jsem zvolil metodu že si to opravím doma, nářadí mám kromě stahováku ale to by nebyl problém. Každopádně chci aby ten lux zase luxoval :D
Naposledy upravil(a) JirkaCZ dne 13 úno 2011, 10:46, celkem upraveno 2 x.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#13 Příspěvek od Artaban001 »

ohledně té destičky - nemá náhodou ten vysavač nějakou pokročilejší elektronickou regulaci otáček? - Pak by to mohl být "pseudo" - bočník pro snímání proudu běžícího motoru (třeba kvůli soft-startu). záleží, jak je v obvodu zapojena.
Naposledy upravil(a) Artaban001 dne 13 úno 2011, 10:55, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#14 Příspěvek od JirkaCZ »

no nevím co myslíš tim pokročilejší regulací, každopádně je na ní triak, zavření nebo otevření reguluješ potencimetrem - posuvným... ALE ta destička je asi tak 2x větší než deska od ETY NEptun 3404 a je na ní minimálně 5x víc součástek a to s obou stran.... samí malí potvůrky a i I/O jsou tam vidět

Uživatelský avatar
JirkaCZ
Příspěvky: 392
Registrován: 12 úno 2011, 01:00

#15 Příspěvek od JirkaCZ »

Ještě mě napadla nejbláznivější věc. Já koupím ten rotor, koupím ty ložiska a pokud se nějak dohodneme třeba i za úplatu, tak ti ten motor pošlu a ty bys mi to mohl ve volném čase vyměnit :D a poslat nazpět :) šlo by to ?

Odpovědět

Zpět na „Bílá technika“