Tesla B43 - rozehřívání motoru

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
usualboy
Příspěvky: 65
Registrován: 05 kvě 2010, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Tesla B43 - rozehřívání motoru

#1 Příspěvek od usualboy »

Zdravím,

nikde jsem tu podobné téma nenašel. Jde mi o to, že moje Tesla B43 po zapnutí a spuštění play jede asi 3-4 minuty pomaleji, než je rychlost samnotné nahrávky na ní pořízené. Původní motor měl vyrachtaná ložiska, nepomohlo ani otočení, až výměna motoru za jiný z magnetofonu B400, který je novější výroby než B43. Vyměnil jsem i kondenzátor, který je pro otáčky motoru stěžejní. Skutečně se to hodně zlepšilo a nemám již problém ani s hlučností, ani s pomalým chodem. Jak říkám, jen po zapnutí. Motor jsem namazal olejem na šicí stroje, tím se snad nedá nic zkazit. Tak by mě zajímalo, kde ještě může být problém. Vadí mi to spíše z estetického hlediska, na provoz to nemá az tak zásadní vliv.

Uživatelský avatar
keemo
Příspěvky: 4996
Registrován: 10 zář 2007, 02:00
Bydliště: Ostrava, Bratislava

#2 Příspěvek od keemo »

A co zbytok prevodov? Nieje noekde este nieco pridrete?

Uživatelský avatar
OK2STO
Příspěvky: 426
Registrován: 19 zář 2008, 02:00
Bydliště: Ostrava

#3 Příspěvek od OK2STO »

Já osobně bych olej na šičí stroje nepoužil, neboť má v sobě lněný olej, který tuhne a povoluje až po zahřátí, lepší by byl hodinářský olej, nemusí to být ten nejjemnější, stačí i hrubší.
Jarda

Uživatelský avatar
usualboy
Příspěvky: 65
Registrován: 05 kvě 2010, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od usualboy »

To určitě ne, všechno jede volně. Je to rovněž namazené olejem na šicí stroje. Ještě mě napadlo, jestli to nemůže být tím, že máme doma běžně 18 stupnů (studený odchov) :D 20 jen nekdy a to už vypínám termostast, pač je mi vedro. :wink: Tím pádem nemusím splnovat provozní podmínky toho magiče. Ani nevím jaká je jeho bežná provozní teplota.

Uživatelský avatar
usualboy
Příspěvky: 65
Registrován: 05 kvě 2010, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#5 Příspěvek od usualboy »

Může to být tedy olejem? Ajajaj, představa, že to musim celý odmastit a umýt znovu.... 8O

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#6 Příspěvek od Atlan »

Inak v návode píšu že máš počkat nejaký čas kym sa ustalia otačky :)

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#7 Příspěvek od helios »

Čo si pamätám, toto bola vlastnosť týchto mgf, nie chyba. Kým sa motor nezohrial, mal nižšie otáčky. Robil mi to B41, B44 a B444 bez rozdielu.
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Ten motorek má co táhnout, však má výkon jen 3W.
Kulička, co tvoří patní ložisko, se ráda zabrousí do podložky a sežere část momentu.
Podložku jde jednou otočit, pak je lepší udělat podložku novou a zakalit ji. Čím tvrdší, tím lepší, kontakt s kuličkou musí být bodový.
Ještě můžeš stator s ložiskem pootočit o 120° (nosná deska to umožňuje), tím, jak je jednostranně namáhané ložisko tahem řemínku, může na té namáhané straně špatně mazat a tedy i klouzat.
Jinak na mazání všech fosforbronzových futer se vedle hodinářského oleje osvědčil speciální olej na samomazná ložiska (prodává se pod názvem Sinterlageröl). Sice by bylo vhodnější všechna taková ložiska napřed důkladně vyprat v perchloru a po vyschnutí je ohřátá tím olejem napustit, ale to nelze ani u motorku ani u mezikol, přítlačné kladky, ani u unášečů použít bez nebezpečí, že se unášeče či obložení předlohy a mezikol rozleptají (k tomu stačí jen výpary) a poškodí se vinutí motoru. Ještě by to šlo z nejhoršího lihem, ale ten není o mnoho účinnější, než následující postup:
na odsátí zbytků oleje z ložisek použij proužek bavlněného hadříku nebo papírové utěrky, pak dobře odstraň zbytky a kápni dovnitř ten speciální olej.
Naposledy upravil(a) Hill dne 27 úno 2011, 13:12, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#9 Příspěvek od fido116 »

Zdravím
včera a dneska jsem řešil B čtyřku a to samé.Nechtělo se tomu.Všechny převody jsem očistil a namazal hodinářským olejem,včetně setrvačníku,tam byl největší problém a jede to i při deseti stupních zcela bez problémů.

Uživatelský avatar
usualboy
Příspěvky: 65
Registrován: 05 kvě 2010, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#10 Příspěvek od usualboy »

Ještě k tomu magnetofonu, nemá náhodou nekdo k dispozici celý návod? Potřeboval bych osvětlit funkci tech funkcí přepisu stop atd... Abych to mohl využít. Docela mě to zaujalo, ale zatím jsem to pořádně nepochopil.

Uživatelský avatar
usualboy
Příspěvky: 65
Registrován: 05 kvě 2010, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od usualboy »

Tak tu destičku mám již otočenou, nějaké roky to vydrží a potom mám ještě spoustu vraků všelijakých béček. Nejdřív si musím pořídit ten speciální olej, dá se ten hodinářský sehnat nekde jinde než na internetu? U nás v Teplicích je problém cokoliv sehnat. Možná v hodinářství??

Uživatelský avatar
Quest
Příspěvky: 479
Registrován: 10 pro 2008, 01:00
Bydliště: Polabi, kdysi řepné, nyní řepkové lány.

#12 Příspěvek od Quest »

To usualboy. V žádném případě ta ložiska neumývej žádným rozpouštědlem! Jsou to samomazná, ve vakuu plněná mazivem, které po zahřátí vystoupí z porézního materiálu ložiskových pouzder. Olej na šicí stroje nic nezkazil, ale v původním návodu na obsluhu jako doporučené mazivo (jedna kapka do středovek navíjecích trnů) byl doporučen T4C , ostatní ložiska nebyla třeba mazat. Pokud jsi použil motorek, který měl velmi málo naběháno, tudíž může při studeném odchovu způsobit počáteční nepatrně zpomalený chod. Pro jistotu zkontroluj skutečnou kapacitu kondenzátoru pomocné fáze motoru, jestli není příliš našponovaný plochý řemínek, nebo naopak volný, dále doběh setrvačníku po vypnutí mgf. z rychlosti 9, musí být minimálně 45 s, taktéž motorek po sundání řemínku se musí velmi dlouho dotáčet.
Pro úplnost uvádím jednoduchý postup kontroly rychlosti 9, posuvu pásku: Označíš si na zadní straně zkušebního pásku úsek dlouhý 2859 mm a tento musí proběhnout přesně za 30s. Ostatní časy jsou adekvátní použité rychlosti.

Edit: Přepis ze stopy na stopu u B43 je hezká věc, ale dojde při něm k omezení kmitočtového průběhu přepisované nahrávky.
Naposledy upravil(a) Quest dne 27 úno 2011, 13:37, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
fido116
Příspěvky: 102
Registrován: 04 úno 2009, 01:00
Bydliště: Frenštát p.R.

#13 Příspěvek od fido116 »

usualboy:
někde mám knížky magnetofony 1 až 3 a tam bude určitě o Bčtřkové řadě spousta věcí,včetně všech nastavení a zapojení.Jestli chceš můžu naskenovat a poslat

Uživatelský avatar
usualboy
Příspěvky: 65
Registrován: 05 kvě 2010, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od usualboy »

Dobře tedy, motor jsem ani předtim nijak zvlášť nerozebíral a nečistil. Vytřel jsem pouze vatovou tyčinkou smočenou v lihu spodek a umyl v lihu ložisko, otočil destičku a namazal olejem na šicí stroje. Jede krásně, dotáčí se dlouho a rychlost je stabilní bez kolísání. Ovšem musí se rozehřát.... Mýt tedy nebudu ani v budoucnu. Gumičku jsem tam dal rovněž z b400, ta origoš byla vytahaná, mám tu sice uplně novou a nepoužitou, která ovšem moc pne a tomu motoru se to evidentně nelíbí. Jak ji roztáhnout to nevím.

Co se týče toho návodu, byl bych moc rád, určitě by se mi to hodilo. Zkoušel jsem s tím pracovat, ale za boha jsem nepřišel na kloub tomu přehrávání stop mezi sebou.

Uživatelský avatar
Quest
Příspěvky: 479
Registrován: 10 pro 2008, 01:00
Bydliště: Polabi, kdysi řepné, nyní řepkové lány.

#15 Příspěvek od Quest »

Otvory základny motoru jsou oválné, povol (posuň) motorek směrem k setrvačníku. Řemínek pořádně omyj JARem, vysuš jej a potom nechej běžet naprázdno cca 2 hodiny. Guma řemínku je stará, ztratila původní pružnost a nadměrně zatěžuje ložiska motoru i předlohy.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“