stabilizátor napětí do auta

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

stabilizátor napětí do auta

#1 Příspěvek od existencex »

existuje nějaké uplně jednoduché zapojení které by mi stabilizovalo napětí v autě kde je rozsah 11,5 - 13,5 V na určitou hodnotu?? měla by býto asi co nejvyšší nebo co nejblíž k 11V. chtěl bych to používat k napájení různých zařízení přidaných do auta kterým vadí napěťový rozdíl mezi stojícím a nastartovaným autem. a asi by to mělo napětí stabilizovat bez ohledu na odběr který bude ze stabil. odebírán.
jde mi o absolutně triviální zapojení která budu schopen skládat rychle a okamžitě je zařazovat před třeba led diody, nebo lasery které budou npájeny z autobaterie.
jestli je potřeba ještě nějaká info tak doplním.

děkuji

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

takže

#2 Příspěvek od Hill »

si s tím chceš svítít i za jízdy? To snad ne... I když nevím o zařízení vhodném do auta, kterému by vadilo nestabilní napětí v palubní síti natolik, že by nešlo použít, je-li ovšem ta síť v pořádku.

Uživatelský avatar
forbidden
Příspěvky: 8808
Registrován: 14 úno 2005, 01:00
Bydliště: Brno (JN89GF)
Kontaktovat uživatele:

#3 Příspěvek od forbidden »

Pro napajeni LEDek bohate postaci odpor v serii. Kdyz tam das o neco vetsi, tak by ani prepeti kolem 15V nemelo LEDce nic udelat. Pro vychytani kratkodobych spicek nad 15V tam muzes vrznout treba transil.
Vetsina stabilizatoru ma docela velkej ubytek napeti, takze je nemuzes pouzit. Maximalni stabilizovany napeti z palubni site, ktera muze klesat k 11V je tak 8V. Leda bys pouzil spinanej zdroj, to je ovsem uz tezsi. Pro vetsi odbery se asi budes muset smirit jen s prepetovou ochranou (zenerky, transily).

Uživatelský avatar
alovka
Zakladatel fóra/superadmin
Zakladatel fóra/superadmin
Příspěvky: 286
Registrován: 29 črc 2002, 02:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od alovka »

Pro ty bìžné, jak se tomu øíká ( tuningové úpravy?) nemusíš dìlat žádné složitosti. Pøed ledku odpor a když dáš ve starém fóru nebo i možná v novém search, tak si najdeš i postup, jak vypoèíst vhodný odpor.

Hille, taky jsem dìlal kdysi takové kraviny do své Škody 120L r.v. 1979, prostì zábava a radost z toho, že mám své auto. :lol: :lol:

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

tomu rozumím,

#5 Příspěvek od Hill »

ale do palubky stačí dát hotové ledkové žárovky, kterým je to napětí celkem putna. Spíše mě vyděsil ten laser, nějak nechápu, k čemu za jízdy - leda by sloužil ke kontrole geometrie nebo předstihu. Ale ten zase musí mít vlastní řízení proudu, takže s tou stabilizací to taky není tak horké.
Taky jsem na svém prvním traboši (1978, ještě 5,5V až 7,8V v palubní síti!) měl dva měniče: malé zářivky jsem tehdy koupil v pasáži na Karláku, co je dnes Compo. Jedna zářivka skončila za okénkem vyříznutým kufru jako couvačka, druhou jsem měl v kabině... a pár blbin jako termostatem ovládanou přefukovou klapku za motorem, ať se rychleji ohřeje a ...a všechno vyvedené na kontrolky, jen si pamatovat, k čemu je která... za těch 14 let, co jsem ho měl, šlo jedno po druhém do háje.

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#6 Příspěvek od existencex »

je mi jasny ze pred ledku staci dat odpor ale asi samy víte že když se tam dá odpor tak podle růrnejch napětí v palubní síti jde potom na ledku také různé napětí které může občas docela nepříjemně kolísat. ledky které jsem chtěl dávat na toto kolísavé napětí už jsou dávno zapojené.

v současné chvíli se snažim zapojit několik různých zařízení které jsou trochu citlivější na tak silné poklesy napětí a nestačí před ně zařadit jen odpor. proto se ptám jaké zařízení byste použili aby to mohlo být předřazeno tak aby to stabilizovalo napětí lépe než než odpory.na druhou stranu to nemusí být nějak extra přesné a mělo by to být jednoduše zapojitelné (v případě že je to součástka už hotová) a nebo alespoň lehce vyrobitelné.

PS: tunning je mi fuk ale rád bych si připojil to co mam rád.ledky byly jenom pro srovnání co se odběru týče.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#7 Příspěvek od mi-ro »

Máš docela pravdu protože v síti je cca 10 - 15V a když dáš jednu LED a odpor tak se proud celkem měnit nebude ale když dáš 3 LED do série a odpor tak na 10V (modré) svítit nebudou vůbec a na 15V je můžeš vyhulit. Taky pozor, modrý a bílý LEDky jsou dost citlivý na špičky v závěrným směru a už jsem tady někde psal že v autě se nedá použít stabce řady MAA 78xx. Řešením by možná byl proudovej zdroj s jedním trandem.

Návštěvník

#8 Příspěvek od Návštěvník »

to s tim aledkama vim ale ja bych tam chtìl hodit zaøízení na 4,5 V který nemá rádo výkyvy v napìtí.
co tam teda zapojit abych to mohl spájet i na koleni když nejsem slaboproudaø.

Uživatelský avatar
Vena
Příspěvky: 151
Registrován: 02 lis 2004, 01:00

#9 Příspěvek od Vena »

Mozna bych zkusil paralelni stabilizator vypada to jak stabilizator se zenerkou akorat misto zenerky je tam kombinace (tranzistor nejaky odpory a asi zenerka ted presne nevim)

nevyhoda je ze to ma oproti seriovymu stabilizatoru vetsi spotrebu ta je umerna maximalnimu proudu ktery z toho ma lezt (kdyz bude navrhovanej napr. na 2A tak si to ty dve ampery + nejakou rezervu veme i kdyz bude zatez treba 0,5A) ale zas by to nemelo byt citlive na ty spicky co vznikaji pri zapinani nejakych indukcnich zatezi a tak

snad sem to napsal dobre :)

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#10 Příspěvek od existencex »

no odběr by měl bejt tak kolem 0,5A víc ani náhodou.

máš schéma zapojení???

Uživatelský avatar
Vena
Příspěvky: 151
Registrován: 02 lis 2004, 01:00

#11 Příspěvek od Vena »

napis mi na icq:177335709 nebo mi dej e-mail neco sem vystrachal tak ti to poslu akorat tam nejsou spocitany hodnoty ale to by nemel byt takovy problem mozna bych to zvladnul i sam:)


bohuzel nevim jak sem mam vlozit obrazek :(

Uživatelský avatar
existencex
Příspěvky: 15
Registrován: 24 bře 2005, 01:00
Bydliště: Ústecký kraj

#12 Příspěvek od existencex »

dekuju moc mejl je existencex@centrum.cz

kdyz tam budou ty hodnoty tak super a kdyz i vzorecky jak si k nim prisel tak jeste lepsi.

dikmoc

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#13 Příspěvek od 007 »

Obrázek
007

Uživatelský avatar
Vena
Příspěvky: 151
Registrován: 02 lis 2004, 01:00

#14 Příspěvek od Vena »

tohle je ale seriovej aktivni prvek je v serii se zatezi

Uživatelský avatar
007
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 216
Registrován: 11 lis 2003, 01:00
Bydliště: střední čechy

#15 Příspěvek od 007 »

Já vím.Ale ten paralelní bude mít malou učinnost a velký vlastní odběr,což do auta není vhodný.Podobným zapojením sem napájel CD mechaniku.
007

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“