IR2101S

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Ty weeee

#31 Příspěvek od goody »

Tak jsem díky nechtěně chybné telefonické radě Amaroka objevil tak 🤐 svoji chybu v mém umírajícím H-Bridge při výkoných motorech. Jeho teorie použít měký zdroj a snížit filtrační kapacitu vedla k oběvu co zabíjí moje fety. Zdalí to Adrejka oběví. Zjednodušené schéma je v příloze :)))

PS: Ja mohu suse konstatovat ze jsem 🤐, 🤐 a zase 🤐 a nutno podotknout, že to vubec nesouviselo s řízením těch fetů. To jedine bylo OK :)
Přílohy
chyba.gif
(5.65 KiB) Staženo 60 x
Naposledy upravil(a) goody dne 24 dub 2011, 01:06, celkem upraveno 1 x.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#32 Příspěvek od Andrea »

Nauč se česky a máš přepólovanej zdroj.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#33 Příspěvek od goody »

Ale joooo sakra. To v tom nadšení že jsem objevil ten problem, jsem pouze přehlídl :)) Ale podstata je jinde :)))) Zdali pak na ni přijdeš.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#34 Příspěvek od goody »

Navedu. Silne to souvisi s Uds max.
PS: Jsem myslel ze je to elektroforum a ne krouzek cestinaru sakra.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#35 Příspěvek od Andrea »

To myslíš tu chybějící druhou diodu ve filtru?

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#36 Příspěvek od goody »

Koukam ze ty si nedas rict :) Podstata problemu je ze ta civka ta indukcni zatez se vyflusne do te kapacity a pokud nema dostatecne nizky vnitrni odpor a neni dostatecne dimenzovana, tak napeti brutalne stoupne a dal uz je pribeh jasny. Howk. Koukam ze proste musis rejt.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#37 Příspěvek od Andrea »

Já nereju, to co si nakreslil je normální můstek, schematicky zcela funkční, až na ten filtr. Hodnoty tam žádné nejsou.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#38 Příspěvek od goody »

Andrea píše:Já nereju, to co si nakreslil je normální můstek, schematicky zcela funkční, až na ten filtr. Hodnoty tam žádné nejsou.
V textu jsem zamerne psal, ze mi radil pouzit mekci zdroj a nizsi kapacitu (byla tam jedina). On tim chtel zabranit tomu, aby se ta velka kapacita vybyla do tech fetu co by byly ve zkratu :) To vse vyplyvalo s toho textu. Obrazek byl pouze ilustracni. I kdyz blbe :)) Ale radost z obevu jsi mi musela pokazit :)

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#39 Příspěvek od Andrea »

No to mě strašně mrzí, tak já už tu nebudu zaclánět.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#40 Příspěvek od goody »

Andrea píše:No to mě strašně mrzí, tak já už tu nebudu zaclánět.
Tak jsem to zase nemyslel. Ale obraceny zdroj by zpusobil ze by to nejelo vubec a chybejici dioda ve filtru taky roli na destrukci nehrala:)) Toto byly pouze rejpance .)

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#41 Příspěvek od Andrea »

Ta cívka bez zpětné diody by mohla způsobit stejný nárůst napětí na kondenzátoru, jako ta zátěž. Jestli spíš než o energii z indukčnosti nešlo náhodou o rekuperační energii z bržděného motoru. No a motor tam nakreslený není a neošetřit rekuperaci u měniče pro motor může jedině :ignore:
:hojahoj:

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#42 Příspěvek od goody »

Paradoxne se ten problem projevoval hlavne pri rozjezdu, nebo pri vetsim zatizeni motoru. Coz bylo dano tim, ze umerne zatizeni ze vice oteviraly ty FETy.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od goody »

Mno a asi jsem uplny trotl, ale nikdy se mi nestalo, ze by ten motor vygeneroval pri nebuzeni te PWM vetsi napeti nez je vstupni, toho mostu :) Krome toho pouze pokud jsem je brzdil PWM temi spodky, tak se jednalo zase o pulsni spicky, ktery musi sezrat ta kapacita pred bridge. Rekuperace je uplne jina zalezitost. Obvykle obnasi mutne reseni v podobe menice.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

#44 Příspěvek od goody »

A jeste ke vsemu melu ptakoviny. Tak napeti pri brzdeni na motoru nestoupne pres polovinu privadeneho. Ted jsem to meril. Maximalne umerne stride pwm pro brzdeni stoupa ohrev toho motoru.

Uživatelský avatar
goody
Příspěvky: 151
Registrován: 13 zář 2009, 02:00
Kontaktovat uživatele:

Simulace

#45 Příspěvek od goody »

Tak jsem si dal tu praci a .. Za tranzistory jsem dal ty krasne IRF540. Napajeni pouze 20V. Abych to nemusel dlouhosahle rozepisovat, tak motor jsem nahradil indukcnosti a odporem (jednalo se o relativne malicky BLCD motor). PWM jsem pustil na Gate se strmosti nabehu 300nS a spadem 200nS. Pauza mezi pulzy 2mS a pulz 1mS. Tzn. pwm 500Hz se stridou 50/50. s napetim na GATE 10V.

Abych to otestoval v extremu meril jsem napeti na + te kapacity a ted jsem zkusi uplnou volovinu. Dal jsem kapacitu 10nF, abych videl co se deje.

a ejhle jiz s prvnim nabehem se na kapacite vysplhal na 30V a po 6 pulzu uz drzel hrube napeti 150V s tim ze neklesl na 100V. S cehoz plyne:

1) ze PSpice se s fetoval, protoze si nejsem jist, ze to jeste zilo s tim IRF540 a ze by se tam vubec dostalo do stavu 150V.
2) Ze volba teto kapacity je dost kriticka a je nutne ji s pocitat. Je totiz podstatne ne jen jeji hodnota, ale i jeji vnitrni odpor.

Pac kdyz jsem tam jiz pichl 220uF ESR, tak zvlneni napeti bylo max +/- 0,8V.

S toho plyne ze cim je tento motor macatejsi a vykonejsi, jsou tyto jevy dramatictejsi a je potreba velmi peclive volit tuto kapacitu. Dokonce zlepseni se projevi, kdyz ji odstupnuji v radech. Pokusne jsem to rozdelil na 220uF 10uF a 100nF a najednou to bylo jako ze skatulky.

Mohl sem si vice pohrat s tlumivkou a zjistit jaky ma ta na cely problem vliv, ale to uz pro me neni podstatne. Podstatne je, ze moje teorie s kapacitou je potvrzena.


Spise ted zvazuji odskouset model nejakeho s tech macatejsich motoru. 3kW 3f 380. S usmernenymi 3mi diodovymi polomosty. :) a vice si pohrat s realnymi soucastkami. Pravda bude asi proti Spiece nekde jinde. Nic mene cim lepe ho nakrmim, ti vice se budu blizit realite. Nazivo to nemam vubec odvahu zkouset :)

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“