Zatezovy tester na baterku
Moderátor: Moderátoři
Zatezovy tester na baterku
Potreboval bych zmerit realnou kapacitu Pb gelaku 24V 56Ah. Hlavne abych se dockal vysledku tak do 6 hodin a neco s tim nezapalil nebo nevybouch. Vychazi mi z toho hrozne vykonnej odpor na zatizeni, ten samozrejme nemam a ani nic, z ceho by se dal vyrobit. Chladit ho vodou je na levacku, v kybu se voda za chvili vyvari a navic elektrolyza, a traskavka z ni. Mereni casu a napeti ukonceni nabijeni neresim, to mam. Jde mi jen o tu zatez. Oblibeny bocniky z trafoplechu na to nestaci. Nemate nekdo tip z ceho tu zatez vyrobit?
Jirka
Jirka
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Ta výkonová zátěž není tak strašná, s plotýnku sporáku přepnutou na 225W kýbl vody za den nevyvaříš.
Žárovky budou mít proměnnou zátěž s napětím kvůli velkému teplotnímu koeficientu odporu vlákna, takže moc přesně tu kapacitu nezměříš. Drátové odpory typu Dale jsou běžně k sehnání, i Blatná dělá docela velký sortiment "cihláků". Kdybys dal čtyři kousky TR266 nebo 267 10R paralelně, máš to tak akorát...
http://www.tesla-blatna.cz/_soubory/rez ... -power.pdf
Žárovky budou mít proměnnou zátěž s napětím kvůli velkému teplotnímu koeficientu odporu vlákna, takže moc přesně tu kapacitu nezměříš. Drátové odpory typu Dale jsou běžně k sehnání, i Blatná dělá docela velký sortiment "cihláků". Kdybys dal čtyři kousky TR266 nebo 267 10R paralelně, máš to tak akorát...
http://www.tesla-blatna.cz/_soubory/rez ... -power.pdf
http://www.georgeb.wz.cz/dilna_el_zatez.htm opravdový 500W "ATX zdroj"
Dik za inspiraci. Ty zarovky jsou opravdu nepouzitelny kvuli teplotnimu koeficientu. Vem si ze ta baterka ma po nabiti skoro 30V a na konci tam bude o 10 voltu min. Dosud jsem na to mel 150W umelou zatez z ruskyho "piana" coz byl stand na muceni zdroju pro salovy pocitace. Bylo tam na chladici asi 20 ruskejch vykonovejch knofliku zapojenych na konstantni spotrebu proudu. S tim se merilo suprove, stacilo nastavit proud a merit cas kdy sepnul komparator napeti vybito. Tahle baterka mi ale tuhle zatez upekla a ty jejich 2T603 nebo co to je, nemam a rekonstruovat to na TO3 KD 50x je nesmysl.Crifodo píše:Ta výkonová zátěž není tak strašná, s plotýnku sporáku přepnutou na 225W kýbl vody za den nevyvaříš.
Žárovky budou mít proměnnou zátěž s napětím kvůli velkému teplotnímu koeficientu odporu vlákna, takže moc přesně tu kapacitu nezměříš. Drátové odpory typu Dale jsou běžně k sehnání, i Blatná dělá docela velký sortiment "cihláků". Kdybys dal čtyři kousky TR266 nebo 267 10R paralelně, máš to tak akorát...
http://www.tesla-blatna.cz/_soubory/rez ... -power.pdf
Zkusim ty odpory. Ani jsem netusil, ze se u nas jeste neco takovyho dela.
Jirka
Jeste k ty Blatny. Da se to koupit nekde jinde nez u nich? Jo a mate nekdo zkusenost s tim, jak odpory pripojit? Ja mel neco podobnyho z umely zateze v vysilaci a pokud se do ok zamotal vyvod a zapajel tak po par hodinach se cin teplem rozsypal a izolace na privodu se palila. Je na to naka finta?
Jirka
Jirka
Mně vychází analogicky s doporučovanou mezí pro 12V gelovky asi 7V rozdíl plná/prázdná u 24V. Pro 9A proud by snad nebylo nemožný ani ohřívání výkonových trandů konstantním proudem a odpadlo by přepočítávání z napětí, bylo by třeba mocné chlazení ventilátorem...
Připojení nejlíp asi mezi vějířové podložky drátem CY 2,5 nebo ten vodič nacpat do mačkacího oka, teplota těchhle smalťáků je povolena až nějakých 300° a pájený spoj by dostal zabrat. Jinak mechanicky upevnit odpory, třeba svorníkem, a pak můžeš přívody přitáhnout silikonovým vodičem nebo drátem se skelnou bužírkou. U výkonových odporů DALE je při adekvátním chlazení přišroubovaných odporů teplota na pájecích okách taková, že se to neroztaví (zkoušel jsem ale jen na 20W odporech), ale cenově je to pálka. Kam dodává Blatná, ti asi nejspíš řekne jejich obchodní oddělení.
Připojení nejlíp asi mezi vějířové podložky drátem CY 2,5 nebo ten vodič nacpat do mačkacího oka, teplota těchhle smalťáků je povolena až nějakých 300° a pájený spoj by dostal zabrat. Jinak mechanicky upevnit odpory, třeba svorníkem, a pak můžeš přívody přitáhnout silikonovým vodičem nebo drátem se skelnou bužírkou. U výkonových odporů DALE je při adekvátním chlazení přišroubovaných odporů teplota na pájecích okách taková, že se to neroztaví (zkoušel jsem ale jen na 20W odporech), ale cenově je to pálka. Kam dodává Blatná, ti asi nejspíš řekne jejich obchodní oddělení.
Právěže kladný teplotní koeficient odporu je výhodou. Do jisté míry kompenzuje nižší napětí chladnutím vlákna a tím snížení odporu - udržení proudu.Celeron píše:Ty zarovky jsou opravdu nepouzitelny kvuli teplotnimu koeficientu. Vem si ze ta baterka ma po nabiti skoro 30V a na konci tam bude o 10 voltu min.
Pro zajímavost jsem změřil dvě žárovky 12V 21W paralelně pro napětí 10÷15V a proud se pohyboval následovně:
10V 3,50A
11V 3,65A
12V 3,81A
13V 3,97A
14V 4,14A
15V 4,29A
A navíc je tu možnost pro dodržění přesného konstantního proudu kombinovat žárovky s tranzistory. KOnkrétně třeba nechat žárovky připojeny natrvalo, bočníkem měřit proud a kompenzovat pokles proudu právě několika tranzistory. Mě to přijde jako docela dobrý řešení.
Niečo podobné,ale v menšom prevedení by nevyhovovalo? http://svarbazar.cz/phprs/view.php?cisl ... 2008090201
- tomasjedno
- Příspěvky: 5634
- Registrován: 11 říj 2008, 02:00
- Bydliště: ZZ9 Plural Z Alpha