Motor ze šicího stroje

Náhrady součástek všeho druhu, informace a dotazy k součástkám

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
RomanoREPAIRS
Příspěvky: 611
Registrován: 08 led 2011, 01:00

Motor ze šicího stroje

#1 Příspěvek od RomanoREPAIRS »

zdar. dostal se mi do ruky postarší motor ze šicího stroje. když jsem do něj nahlédl uvnitř jsem našel kondík(rozběhový ???) který ale nebyl kompletně zapojen, kablíky byly od svorkovnic odpadlí, tak sem ho vyndal a na motor sem natvrdo napojil síťověj kábl. motor se rozběhl. no ale nemůže se při dlouhodobém provozu poškodit? zacítil jsem podezřelý puch z oblasti uhlíků a komutátoru. také jsem si všiml že otáčku motůrku nejsou hned na maximum ale pomalu stoupají... co si o tom myslíte?
:(

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#2 Příspěvek od Eleman »

Jestli je to komutátorový motor, nejspíš sériový (vinutí rotoru a statoru zapojeno v serii), tak ten žádný rozběhový kondezátor nepotřebuje. Jedná se tedy nejspíše o kondenzátor odrušovací. Ten motorek potřebuje ještě rogulátor (triakový nebo odporový). Určitě není stavěný na trvalý provoz při plném výkonu.
Co se týká toho pomalého rozběhu: Nejsou přidřená ložiska?
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
RomanoREPAIRS
Příspěvky: 611
Registrován: 08 led 2011, 01:00

#3 Příspěvek od RomanoREPAIRS »

podle štítku na motorku používa regulátor tento: http://www.nokaut.pl/pozostale-akcesori ... 118-1.html

také si myslím že není dobrý nechat běžet ten motorek dlouho na plný výkon... to by asi následovalo zuhelnatění... :D

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#4 Příspěvek od Eleman »

Co dál?
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Honza_dy
Příspěvky: 2172
Registrován: 20 srp 2004, 02:00
Bydliště: Brno-venkov

#5 Příspěvek od Honza_dy »

Není to TUR 2?
Obrázek
s pedálem U 118/1
Obrázek

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#6 Příspěvek od Achab »

Tyto regulátory měly určitý odpor i při úplném vyřazení, takže motor ani při plných otáčkách nejel na plných 220V. Hodnotu odporu si nepamatuju, při poruše to bylo většinou na vyhazov.

Uživatelský avatar
RomanoREPAIRS
Příspěvky: 611
Registrován: 08 led 2011, 01:00

#7 Příspěvek od RomanoREPAIRS »

Honza_dy píše:Není to TUR 2?
Obrázek
s pedálem U 118/1
Obrázek
¨
JE TO ON, JEN JÁ MÁM TYP KN-4b ale sou stejný :wink:

Uživatelský avatar
Hanizek
Příspěvky: 364
Registrován: 01 dub 2009, 02:00
Bydliště: Uganda

#8 Příspěvek od Hanizek »

Komutátorový motor by se opravdu neměl provozovat naprázdno - má příliš vysoké otáčky a to mu nesvědčí (stejně jako sériový DC, který má vlastně stejnou konstrukci).
Síla bez rozumu se vlastní vahou hroutí (Horatius)

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#9 Příspěvek od Atlan »

tak tak motor so seriovým budenim a otačky porastu k nekonečnu (res k poškodeniu)

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#10 Příspěvek od BOBOBO »

Vzhledem k mechanickým odporům se nezničí . Taky je komunistickej a to bývá blbuvzdorné a vytrvalé . Ano jsou tam kluzná naklápěcí ložiska , která bývají po celou dobu chodu stroje doma 20 let klidně nenamazaná . Ten kond je odrušovací a často zkratl , takže rychlá levná oprava bylo odstřižení vývodů . Achabe kecáš . Při bezchybném stavu je při sešlápnutí nadoraz pedál ve zkratu . Přesto vzhledem ke kluznému uložení otáčky určitý časový interval stoupají , protože se ohřívají spolu s mazivem a to ztrácí viskozitu .

Uživatelský avatar
brtnik
Příspěvky: 329
Registrován: 05 říj 2004, 02:00
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od brtnik »

Jenom shrnutí - je to sériový univerzální motor. Takže provozovat se dá na ss i støídavé napìtí, podle mechanického zatížení a stavu ložisek se rozbíhá už kolem 20V. Otáèky se øídí napìtím, v praxi pomocí odporového regulátoru ve šlapce (je to v podstatì reostat, jehož odpor tvoøí v sérii s motorem dìliè a snižuje tak napìtí na motoru), odpory jsou konstrukènì øešeny jako sloupec uhlíkových kotouèkù, jejichž stlaèováním se výsledný odpor snižuje, v koncové poloze se pøemostí zkratovacím kontaktem a motor bìží na plné sí￾ové napìtí. Konstrukce je hodnì robustní a pøedimenzovaná, pokud by ale mìl motor bìžet trvale, byla by vhodná nìjaká tepelná ochrana (èidlo v èele vinutí nastavené na cca 100 až 120 stC).
Vzhledem k zapojení vinutí se bude motor vždy toèit jen jedním smìrem.

Uživatelský avatar
Achab
Příspěvky: 5945
Registrován: 05 lis 2010, 01:00
Bydliště: okr. Vyškov

#12 Příspěvek od Achab »

BOBOBO píše:Achabe kecáš . Při bezchybném stavu je při sešlápnutí nadoraz pedál ve zkratu .
Při bezchybném stavu ano, ovšem pár kusů co jsem měl možnost změřit jistý odpor vykazovaly ale byly značně mechanicky poškozené takže máš pravdu.

Uživatelský avatar
yakl
Příspěvky: 436
Registrován: 14 dub 2005, 02:00

#13 Příspěvek od yakl »

Tieto motorčeky v mnohých prípadoch bývajú na zahodenie kvôli poškodenému rotoru. To by vysvetľovalo aj ten podozrivý puch od komutátoru. Rotor sa poškodí z jednoduchej príčiny: Konštrukcia regulátora s krúžkami uhlíkových doštičiek nezabezpečuje prerušenie obvodu pri nestlačenom pedáli regulátora. Aj vtedy tam určitý prúd tečie, ale motor sa nepohne, lebo na to je prúd malý. Používateľ(ka) šijacej mašiny nevytiahne sieťovú šnúru zo zásuvky buď preto, že zabudne, alebo verí, že stroj je vypnutý, keď pustila pedál regulátora. Neustále pretekajúci prúd spoľahlivo "odrovná" rotor motorčeka. Motor beží aj ďalej, ale má menšie otáčky, je ťažkopádny a od uhlíkov komutátora odfrkujú veľké iskry s typickým zápachom a zvukom.

Uživatelský avatar
Hanizek
Příspěvky: 364
Registrován: 01 dub 2009, 02:00
Bydliště: Uganda

#14 Příspěvek od Hanizek »

brtnik píše: Vzhledem k zapojení vinutí se bude motor vždy točit jen jedním směrem.
Když se přepóluje kotva, roztočí se naopak.
Síla bez rozumu se vlastní vahou hroutí (Horatius)

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#15 Příspěvek od Eleman »

Ano. Stejně jako když otočíš vinutí pouze statoru (samozřejmě obou cívek).
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Odpovědět

Zpět na „Součástky“