Klipsna mikrofon pro klarinet... neprofesionálně + levně

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
jeninicicek
Příspěvky: 11
Registrován: 13 bře 2010, 01:00

Klipsna mikrofon pro klarinet... neprofesionálně + levně

#1 Příspěvek od jeninicicek »

Už dlouho přemýšlím o mikrofonu pro klarinet na domácí použití (zvyknout si, že se slyším odjinud...). Nástrojové mikrofony jsou bohužel dnes dost drahé a tak přemýšlím o něčem vlastní výroby... Dynamické kapsle mi přijdou drahé, nebo nic-moc. Přemýšlím tedy o kondenzátor-elektretové kapsli. Díval jsem se, že elektrety se dnes používají i v profi klipsnách (např. AKG).

1. Jak zapojit a jakej elektret by jste doporučili?
-Díval jsem se např. po levném mce-4000 nebo dražší mce-2002 od panasonicu. Kterej a proč?

2. Počítám, že asi bude třeba i nějakej předzesilovač (nebo stačí ten jfet uvnitř?) Jakej by jste doporučili seskládat?
- Díval jsem se např. na TL072 ID?

3. Jaké je nejlepší napájení? Baterka nebo phantom + měnič, popřípadě co jiného (četl jsem např. o phantom + odpor)?
(zapojovat to budu doma do Lexikon omega externí zvukovky - phantom 48 V nebo vyplej)

P.S. Vím, že nedosáhnu žádné velké kvality, ale tisíce momentálně za klipsnu nevyhodím a rád si hraju a zkouším tak to tak berte...
Dotaz obrázek: co je přesně na obrázku za součástky (nemůžu vygooglit, je tam vypínání + něco dalšího, je to xlr k AKG c518)
Přílohy
xlr.png
(47.58 KiB) Staženo 275 x

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od jef111 »

Tak kapsli určitě tu miniaturní (tuším průměr 6mm) a pak už je to skoro jedno kterej typ, s MCE4000 mám docela dobré zkušenosti - nemá moc hrbatou cháru, jde vysoko...
Ovšem zvukově ty elektrety jsou takové jakoby "za dekou", na nástroje s větším množstvím vysokých harmonických se příliš nehodí. Navíc nesnesou velký akustický tlak, při větším vybuzení zkreslují takže je nutno hlídat vzdálenost nástroje a mikrofonu a dávat pozor jak moc do nástroje "foukat".
Nejlepší jsou kapsle s odděleným napájením a výstupem signálu, to je ovšem problém sehnat. Totiž s dvoudrátovou klasikou je problém s volbou sériového odporu do napájení. To bych udělal z 9V baterky. Větší odpor generuje průchodem proudu víc šumu, menší odpor zase zatěžuje audio výstup mikrofonu a zhoršuje zkreslení a cháru...
Operák TL072 je to nejhorší co jde použít. Já zkoušel OPA2132, ty byly zvukově určitě o kus lepší, ještě lepší volba je AD8512, to sou operáky okolo 50Kč. Pak dražší nízkošumový OPA2211 je pro takové aplikace super. Je vhodné zvolit neinvertující zapojení a gain nejvíc 20dB na jeden OZ, nejlepší je mít možnost měnit zisk protože ne vždy je možné dodrřžet konkrétní vzdálenost nástroje a mikrofonu.
Na klarinet bych nejraději volil ten laciný čínský velkomembránový kondenzátorák co se objevuje na netu (ebay, aukro, dealextreme...), stojí okolo tisícovky nový. Když se k tomu dodělá slušný preamp, hraje to daleko líp jak ta kapsle...
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Uživatelský avatar
jeninicicek
Příspěvky: 11
Registrován: 13 bře 2010, 01:00

#3 Příspěvek od jeninicicek »

Kde a zakolik se dá sehnat ta OPA2211?- kromě datasheetu jsem nic nevygooglil. Popřípadě byl by vhodný LT1128 nebo LT 6230?
Když jsem se tak díval po datasheetu, tak uvažuji, že by předzesilovač mohl mít doma i další využití, protože se šumem je na tom papírově podstatně líp, než ty tl a ad...
Máte někdo schémátko předzesilovače s opa2211? (vím, že bude podobné jako u ostatních, jde mi o přesnější hodnoty a zkušenosti s výsledkem


Kapsle s 3-pinem taky nikde nemůžu najít... U těch to vidím tak, že bych koupil různé a zkoušel... Kdyby někdo měl tip na 3-pin byl bych rád...

Uživatelský avatar
jef111
Příspěvky: 2125
Registrován: 27 kvě 2006, 02:00
Bydliště: okr. Olomouc
Kontaktovat uživatele:

#4 Příspěvek od jef111 »

LT1128 jistě taky vyhoví, já je mám v gramo preampu a chodí skvěle. Ono taky jde o to jak dlouhý kabel bude za preampem, většina nízkošumových OZ není schopna krmit velkou kapacitu kabelu. Snad vyjma té OPA2211/1612 které jsou specifikované i pro 600ohm zátěž a mají velmi dobré "chování". Pak mezi kapsli a preamp to chce slušný kablík nejvíc půl metru, raději míň.
OPA2211 mají třeba u Farnela:
http://cz.farnell.com/texas-instruments ... dp/1754985
Nebo levnější varianta OPA1612, má v podstatě stejné specifikace a zvukem ani měřením jsem mezi nima neobjevil rozdíl.
http://cz.farnell.com/texas-instruments ... tt=OPA1612

3 pinový elektret jeden mám doma ale neznám označení, na netu jsem žádný neobjevil.
Pěkná stránečka o téhle problematice:
http://sound.westhost.com/project93.htm

On ten super nízký šum OZ zas není tolik potřeba, samotný tranzistor v mikrofonu šumí docela hodně. Někteří extrémisti ho mění za lepší a tam se dá pár dB získat. Ale je to docela pracná záležitost. Všechno je to o kompromisu.
Olovnatý cín je vhodný k pájení ale není k jídlu. Bezolovnatý cín je sice možné jíst ale nejde jím pájet :D
www.sigmaphon.cz

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“