Tesla Limba 4252U, vodorovné pruhy přes obrazovku
Moderátor: Moderátoři
- jakubrosler
- Příspěvky: 200
- Registrován: 16 čer 2009, 02:00
Tesla Limba 4252U, vodorovné pruhy přes obrazovku
Zdravím,
u této televize se po zapnutí objeví místo klasického zrnění pouze 2 vodorovné pruhy přes obrazovku, jeden zhruba uprostřed a jeden na spodním konci. Mezi těmito pruhy pozvolna přechází tmavší a světlejší odstíny šedé. Celý obraz skáče. Když zkusím otáčet potenciometrem synchronizace, čáry se posunují, ale obraz se nikdy neustálí.
Na bázi T14 je asi 0,5V, na kolektoru 11V. Oproti schématu je v mojí verzi místo T16 a jeho okolí osazeno toto: Z kolektoru T14 jde normálně R322 a C316. Místo R323 je ale zapojena germaniová dioda (katodou k R322). Za ní se nachází napěťový dělič: odpory M27 do bodu E a 33k k zemi. Odtud je připojen kondenzátor (asi 1n5) na anodu PCL805.
Všechna ve schématu uvedená napětí na PCL805 sedí. (+/- 10V)
Obrazovka byla asi měněna, protože je to nějaká sovětská s datem výroby 18. 3. 1975
Všem předem děkuji za jakékoliv rady.
u této televize se po zapnutí objeví místo klasického zrnění pouze 2 vodorovné pruhy přes obrazovku, jeden zhruba uprostřed a jeden na spodním konci. Mezi těmito pruhy pozvolna přechází tmavší a světlejší odstíny šedé. Celý obraz skáče. Když zkusím otáčet potenciometrem synchronizace, čáry se posunují, ale obraz se nikdy neustálí.
Na bázi T14 je asi 0,5V, na kolektoru 11V. Oproti schématu je v mojí verzi místo T16 a jeho okolí osazeno toto: Z kolektoru T14 jde normálně R322 a C316. Místo R323 je ale zapojena germaniová dioda (katodou k R322). Za ní se nachází napěťový dělič: odpory M27 do bodu E a 33k k zemi. Odtud je připojen kondenzátor (asi 1n5) na anodu PCL805.
Všechna ve schématu uvedená napětí na PCL805 sedí. (+/- 10V)
Obrazovka byla asi měněna, protože je to nějaká sovětská s datem výroby 18. 3. 1975
Všem předem děkuji za jakékoliv rady.
Zkus vyměnit PCL805 (85).
Jestli jsou C402 a C403 hovňáky, tak je vyměň.
Zkontroluj hodnoty odporů v obvodu triody PCL805, mají stářím tendenci měnit hodnotu (zpravidla směrem nahoru). Totéž se týká pertinaxových odporových trimrů. Zkontroluj C407 v katodě pentody PCLky.
A dej sem foto obrazu.
Jestli jsou C402 a C403 hovňáky, tak je vyměň.
Zkontroluj hodnoty odporů v obvodu triody PCL805, mají stářím tendenci měnit hodnotu (zpravidla směrem nahoru). Totéž se týká pertinaxových odporových trimrů. Zkontroluj C407 v katodě pentody PCLky.
A dej sem foto obrazu.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- jakubrosler
- Příspěvky: 200
- Registrován: 16 čer 2009, 02:00
Asi takhle. Pokud na vstup TV není připojen signál (nejsou synchronizační impulzy) mohlo by to tak být. Ve schematu je uvedeno 0,5V - to platí s připojeným signálem. Chtělo by to i škopek a podívat se na průběhy, hlavně jak kmitá snímkový oscilátor. !!!Pozor na fázi na kostře!!!
Začni, ale tak jak jsem popsal v předchozím příspěvku.
Obraz (šum) musí být po celé ploše obrazovky bez ohledu na stav T14 a T16. Blokovací oscilátor musí kmitat i bez synchronizace a jeho kmitočet musí být nastavitelný P10.
Ještě jeden nápad: Kontrala zvlnění napětí zdrojů napájející vertikál a synchro. Tzn. C a E, ppř i A.
Začni, ale tak jak jsem popsal v předchozím příspěvku.
Obraz (šum) musí být po celé ploše obrazovky bez ohledu na stav T14 a T16. Blokovací oscilátor musí kmitat i bez synchronizace a jeho kmitočet musí být nastavitelný P10.
Ještě jeden nápad: Kontrala zvlnění napětí zdrojů napájející vertikál a synchro. Tzn. C a E, ppř i A.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- jakubrosler
- Příspěvky: 200
- Registrován: 16 čer 2009, 02:00
Tak už to synchronizuje, C402 se mi při výměně doslova rozpadl pod rukama. Teď ale řešim další problém, do kterýho nevidim už vůbec. Ačkoliv je tady určitě signál dostatečné síly - z domu koukám rovnou na převaděč - nechce mi to nic naladit. Na rozsahu 21. - 60. kanál to tak kolem 50. kanálu při ladění přestane zrnět, obrazovka zčerná, ale obraz nenaskočí. Používám pokojovou anténu, na kterou mi tady Pluto hraje.
Mohl by mě, prosím, někdo alespoň nasměrovat, kde bych měl hledat závadu? Generátor zkušebního obrazce ani osciloskop nemám.
Mohl by mě, prosím, někdo alespoň nasměrovat, kde bych měl hledat závadu? Generátor zkušebního obrazce ani osciloskop nemám.
Jestli je na obrazovce šum, je pravdě+podobné, že OMF je OK. Závada může být v tuneru (v dřívějších dobách to bylo velice často), v ladicím napětí, přepínání pásem (tlačítková souprava), ale i v AVC, které při naladění zcela zavře OMF zesilovač.
Změř napájení tuneru, správné přepínání pásem, ladicí napětí 33V a jeho změnu (téměř od 0 do 30V) při ladění, napětí AVC.
Tunerů se do této TV montovalo několik typů (nejčastěji plusák, méně často mínusák, sardinka, maďar). Vždy to bylo provázeno jiným zapojením. Prakticky vždy se vadné měnily za nové nebo renovované. Do oprav se pouštěli jen největší odvážlivci.
Změř napájení tuneru, správné přepínání pásem, ladicí napětí 33V a jeho změnu (téměř od 0 do 30V) při ladění, napětí AVC.
Tunerů se do této TV montovalo několik typů (nejčastěji plusák, méně často mínusák, sardinka, maďar). Vždy to bylo provázeno jiným zapojením. Prakticky vždy se vadné měnily za nové nebo renovované. Do oprav se pouštěli jen největší odvážlivci.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- jakubrosler
- Příspěvky: 200
- Registrován: 16 čer 2009, 02:00
Kde mám měřit napětí AVC? Mám prakticky nulové zkušenosti s opravami TV, ale řekl bych, že to asi bude AVC, protože to zčerná jen jednou v horní části IV. - V. pásma, tj. v místech, kde by měl být ten signál. Ale nezčerná to úplně, kolem prostředku obrazovky se stále objevují bílé tečky, ale je jich málo a jsou jenom v prostřední části.
Měřicí bod 13 - AVC pro tuner - napětí cca 9V podle úrovně signálu na vstupu
Měřicí bod 11 - AVC pro OMF zesilovač - na emitoru T6 14 až 22V pdle úrovně signálu na vstupu
Změř taky napětí na kolektoru T10, mělo by tam být cca 30V bez signálu na vstupu - nastavuje se P1.
AVC pro tuner se nastavule P3
AVC pro OMF zes se nastavuje P2
Hlavně nekruť vším najednou a raději si poznač polohy trimrů, ať se dokážeš eventuelně vrátit.
Chtělo by to nějaký TV generátor, nebo alespoň připojit RF výstup videa nebo settopboxu. Jakákoliv náhražková anténa je naprd.
Těhle TV jsem se něco naspravoval, ale už je to móóóc dlouho a houby už si pamatuju.
V každém případě prověř nejdříve přepínání pásem a ladicí napětí, přizemnění všech bodů okolo tuneru (může kmitat -> černá obrazovka).
Měřicí bod 11 - AVC pro OMF zesilovač - na emitoru T6 14 až 22V pdle úrovně signálu na vstupu
Změř taky napětí na kolektoru T10, mělo by tam být cca 30V bez signálu na vstupu - nastavuje se P1.
AVC pro tuner se nastavule P3
AVC pro OMF zes se nastavuje P2
Hlavně nekruť vším najednou a raději si poznač polohy trimrů, ať se dokážeš eventuelně vrátit.
Chtělo by to nějaký TV generátor, nebo alespoň připojit RF výstup videa nebo settopboxu. Jakákoliv náhražková anténa je naprd.
Těhle TV jsem se něco naspravoval, ale už je to móóóc dlouho a houby už si pamatuju.
V každém případě prověř nejdříve přepínání pásem a ladicí napětí, přizemnění všech bodů okolo tuneru (může kmitat -> černá obrazovka).
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
- jakubrosler
- Příspěvky: 200
- Registrován: 16 čer 2009, 02:00
Popisuješ :
"Na rozsahu 21. - 60. kanál to tak kolem 50. kanálu při ladění přestane zrnět, obrazovka zčerná, ale obraz nenaskočí. Používám pokojovou anténu, na kterou mi tady Pluto hraje. "
Toto se objeví při příjmu digitálu na anologové televizi.
Jak píšeš,že Pluto hraje tak bude chyba v ladícím napětí
"Na rozsahu 21. - 60. kanál to tak kolem 50. kanálu při ladění přestane zrnět, obrazovka zčerná, ale obraz nenaskočí. Používám pokojovou anténu, na kterou mi tady Pluto hraje. "
Toto se objeví při příjmu digitálu na anologové televizi.
Jak píšeš,že Pluto hraje tak bude chyba v ladícím napětí
- jakubrosler
- Příspěvky: 200
- Registrován: 16 čer 2009, 02:00
Tak jsem to změřil:
V měřícim bodě 11 je 17,8V,
Na emitoru T6 je 17V,
V měřícim bodě 13 je 9V,
Napájení ladění má -27,5V,
Střed potenciometru laděného kanálu lze nastavit skoro od nuly až k těm 27,5V.
Kolektor T10 má asi 38V.
Připojoval jsem RF OUT z videa, přes symetrizační člen z antény a nepodařilo se mi ho naladit.
To zčernání obrazovky spojené se ztišením šumu v reproduktoru je asi na 45. kanále a objeví se vždy, ať už je připojena anténa, video, či vůbec nic.
Ve zbytku rozsahu to jen šumí.
V měřícim bodě 11 je 17,8V,
Na emitoru T6 je 17V,
V měřícim bodě 13 je 9V,
Napájení ladění má -27,5V,
Střed potenciometru laděného kanálu lze nastavit skoro od nuly až k těm 27,5V.
Kolektor T10 má asi 38V.
Připojoval jsem RF OUT z videa, přes symetrizační člen z antény a nepodařilo se mi ho naladit.
To zčernání obrazovky spojené se ztišením šumu v reproduktoru je asi na 45. kanále a objeví se vždy, ať už je připojena anténa, video, či vůbec nic.
Ve zbytku rozsahu to jen šumí.