![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Na obrázku schematické značky trimru je čárka značící jezdec "vlevo dole". Znamená to, že dolní vývod má minimální odpor proti jezdci při otočení šroubovákem proti směru hodinových ručiček? Nebo naopak? Nebo žádná konvence pro kreslení neexistuje?
Příklad:
Ke krajním vývodům trimru připojím +5V a GND, z jezdce odebírám napětí proti GND. Jde o to, aby při otáčení po směru hodinových ručiček napětí na jezdci stoupalo. Na výkresu trimru Piher je to jasné - plus 5V je vývod E, GND je vývod A, na jezdci je maximum napětí při otočení po směru hodinových ručiček. Ale co ve schématu - plus 5V připojit dole nebo nahoře?
Pár obecných poznámek
- jsou samozřejmě aplikace, kde je žádoucí, aby při otáčení "po směru" napětí na jezdci proti GND klesalo
- jsou situace, kde je jedno, že je to naopak (točím obráceně proti předpokladu)
- jsou aplikace, kdy je omyl nepřípustný, nevhodný (klesající hlasitost v reproduktorech zesilovače při otáčení "po směru", klesající napětí na nastavitelném stabilizátoru atd.)
- je zřejmé, že moderní CADy mají skryté číslování vývodů, a to jak součástky, tak její fyzické reprezentace pro návrh desky plošných spojů (přesto pořád platí, že musím vědět, na který krajní vývod připojit např. +5V - ve schematu dolů, je-li tento č.1 a zároveň na Piheru E je č.1, pak bude v reálu na jezdci maximum při vytočení "po směru")
- zajímá mě, jak to řešili v návrzích desek např. u TV Orava z 80. let - tam ze schemat nepoznám to, co mě zajímá
- viděl jsem ve schematech značku trimru s jezdcem "vlevo nahoře", resp. zrcadlově obráceně, resp. naležato (s jezdcem nalevo, napravo)
- u potenciometrů na panelech všechno předešlé neplatí, tam se oba vodiče na krajních svorkách součástky snadno prohodí
Nevím, jestli jsem to popsal dost srozumitelně.
Petr de Zviqov