Jaký předzesilovač pro magnetodynamiku SHURE

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

Jaký předzesilovač pro magnetodynamiku SHURE

#1 Příspěvek od CZJKP1 »

Zdravím. Koupil jsem si toto gramo http://aukro.cz/gramofon-dual-krasny-de ... 01562.html , ale nemám zkušenosti z použitím nějákého předzesilovače, co mě doporučíte.. Napadl mě actidamp IV, ale to se ke mě doslechlo kdysi náhodou při hledání na internetu, a třeba to nemusí být ani vhodné.. Napište mi, co je nejlepší.

Dííky jirka

Uživatelský avatar
ok1hga
Příspěvky: 11485
Registrován: 28 lis 2006, 01:00
Bydliště: Česká Třebová

#2 Příspěvek od ok1hga »

diskuse na téma "co je nejlepší" bude určitě dlouhá a zajímavá . . .
ty ale potřebuješ to, co jsi schopen ubastlit a zprovoznit . . .

nejlépe něco koupit . . . hotové
Přílohy
Tesla_Condor_K304_predzesilovac_RIAA_oprava.png
a tohle by jsi mohl postavit . . .
(120.33 KiB) Staženo 530 x

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Když už Actidamp, Jirko, tak MkIII, velcí kluci s mlsnýma ušima říkají, že trojka je nejlepší. Zatím jsem měl příležitost slyšet jedničku, dvojku a čtyřku ve stejném reprodukčním řetězci a na stejném místě (trojku později jsem neměl s čím porovnat) a řekl bych, že dvojka mi hrála nejlíp. Podotýkám, že jsem je neměřil.
Jenže něco jiného je Shurka M44-5, ze které při 0dB/1kHz leze nějakých 5-6mV, a něco jiného je M44-7 nebo M75D, které dávají o nějakých 4,5-6dB silnější signál. A máš po rozdílu.
Podle mne ti na tuto přenosku a pro toto šasi pro začátek naprosto stačí dvou- až třítranzistorový předzesilovač klidně i s pouhou zpětnovazební korekcí a ze stavebnice, třeba podle Histese, jen by bylo lepší trochu upravit nastavení pracovního bodu a napájecí napětí zvednout aspoň na 12V. Spotřebu to má tak malou, že to můžeš dlouhodobě živit z baterie, což omezuje rušení zavlečená zdrojem a pochopitelně je to znát na odstupu.
Jestli chceš přesto něco o stupeň lepšího, tak jdi do korekčáku Revox nebo Leach. Oba patří ke špičce a přitom jsou ještě mimořádně jednoduché. Přenoska navíc dává slušně velké výstupní napětí, což se samozřejmě projeví lepším odstupem signál/šum.
Pokud jde o ostatní rušivé signály, pak věz, že toto šasi mělo jako nové odstup cizích napětí v nejlepším případě 40dB (spíše méně, tuším 38dB, kdo si to má pamatovat), to se vylepšovalo měřením podle křivky DIN A, takže maximální dosažitelná dynamika vyšla líp.
Teď už pár let má, takže tišší zřejmě nebude, spíše naopak.
Proto mi snaha o předzesilovač s co nejvyšším odstupem pro toto šasi, byť se Shurkou, připadá jako sporťák v centru Prahy. Stejně pojede jen na jedničku a dvojku, protože trojku do dalších semaforů nestihne zařadit.

Jo, kdybys tak měl šasi aspoň z pětistovkové řady, tam bych už váhal...

Pokud se rozhodneš pro zapojení z Condora, které sem dal ok1hga, tak tam pozor na C611 a C651, ty kapacity odpovídají doporučeným pro tehdy nejdostupnější VM2201 až 2204. Pro Shurky se doporučují kompenzační kapacity do 200pF.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#4 Příspěvek od EKKAR »

Hill píše:... Zatím jsem měl příležitost slyšet jedničku, dvojku a čtyřku (zde je myšlen Dudkův Actidamp - pozn. EKKAR) ve stejném reprodukčním řetězci a na stejném místě (trojku později jsem neměl s čím porovnat) a řekl bych, že dvojka mi hrála nejlíp. Podotýkám, že jsem je neměřil....
No já nevím, Jardo - tys měl možnost poslouchat u Dudka & Sýkory, když bastlili svůj první preamp s aktivním tlumením?
Actidamp "jednička" totiž byl úplně první vývojový kus, který měl v místech mezi stupni a pro připojení korekcí konektorové spoje pro možnost volby mezi aktivní/pasivní korekcí a druhem zapojení. Jeho konkrétní schéma nebylo publikováno - bylo totiž možné ho tak rozsáhle měnit, že nemělo smysl vydávat ho za jediný typ. Volně publikovaný byly až typy Mk.II (AR číslo 2 a 3 ročník 1990) a MK.III (tamtéž). Pozdější typ Mk.IV vyšel v AR 6/1994. Takže pokud jsi neměl možnost "přísedět" Kazzatelovi a Velkému Bobovi, mohls slyšet jen tu "dvojku", "trojku" a "čtyřku"...

Jinak samozřejmě souhlas - Actidamp Mk.II je asi nejlepší kompromis mezi kvalitou poslechu a cenou za součástky/konstrukci pro vestavbu do běžných šasí.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Nevím, co to bylo za variantu jedničky, ale pamatuju, že na konektory byla a byly v ní jakési 2SJ.. na vstupu (mimochodem, na konektory je i MkIII).
Kdo to v tom Hradci předváděl, nepamatuju, potkal jsem tehdy cestou z práce bývalého kolegu Lojzu z audiolaborky a ten mě tam vzal s sebou - však to už bude nějakých nejméně 16 let, spíše víc (dnes už v Hradci po fabrice, ze které jsem šel, zbylo jen pojmenování blízké křižovatky).
Možná kecám a jeden z předzesíků byl nějaká konstrukce bez aktivního tlumení, ale součástek bylo ve všech třech na kila tak jsem měl za to, že to jednička byla.
Už jsem tehdy v paneláku bydlel, takže jsem usoudil, že je to všechno hezké, ale doma to nemám šanci využít kvůli značné hladině hlukového pozadí, aniž bych měl současně možnost dostatečným akustickým tlakem dlouhodobě přeřvat toto pozadí natolik, abych mohl uplatnit jen těch 71-74dB odstupu od šumu u obyčejného zpětnovazebního korekčáku, natož nějakých 83 či 85dB u Actidampu.
Ve sluchátkách by to pochopitelně význam mělo, ale to mě tehdy nenapadlo a až na hrubé obrysy jsem detaily vytěsnil z paměti. Přece jen nemám poslechové studio ani dostatečnou vzdálenost od sousedů, aby mi to prošlo.
Ne, že bych si kvalitní předzesilovač nezasloužil a sebemrskačsky si požitek z něj upíral, stále totiž pokládám Actidamp za špičku v této technice, ale spíše bych ho čekal u nějakého Clearaudio, JTC Transrotoru nebo alespoň SG80, než ho stavět ke gramofonu samodomo, byť jakkoli vymazlenému.
Zkrátka to, co jsem o Actidampech věděl, jsem oprášil až tady na Bastlírně. Po letech - a už jsem si je neměl kde znovu poslechnout.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

Jako deska-modul s připojovacím konektorem WK-cosi (dvouřadový pozlacený piny) byly všecky typy uveřejněné Dudkem tenkrát v tom AR3/90 - Leach, Revox, Actidamp Mk.II i Mk.III.

Ta "em-ká jednička" ale podle toho co jsem se dočetl třeba na Slovanetu měla konektory po celý desce - aby se dalo měnit zapojení podle toho, co bylo záměrem měřit. Prostě to bylo laboratorní zapojení, kde se dalo konektorama měnit kdeco - jako kdybys to měl dneska na nepájivým poli = "bastldesce".

Předzesilovač Actidamp Mk.II byl první výsledek, který vyhovoval poměrně náročným Sýkorovým požadavkům na možnost uveřejnění - byl stabilní, měl i v základním zapojení možnost přepnout mezi MM/MC (použití pro přenosku s pohyblivým magnetem nebo pohyblivou cívkou), poměrně snadno reprodukovatelný, měl naměřené velice slušné vlastnosti a přitom nestál majlant ani v době, kdy "šel ven".
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#7 Příspěvek od konosuke »

Pro experimenty 2 zapojení z celkových cca 10 000. Jednodušší být nemůže, postavit lze systémem vrabčí hnízdo - bez plošáku. Výhodou je napájení DC 5V které spolehlivě dodá nová plochá baterie 3R12, odběr je nepatrný (několik mA) vydrži rok i více.
Přílohy
RIAA.gif
(3.23 KiB) Staženo 177 x
pre1.gif
(5.16 KiB) Staženo 208 x
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#8 Příspěvek od Hill »

Jo, na ten první, Jeníčkův, jsem tu přece dával odkaz už dnes ráno, schéma pre1.gif je totožné se schématem v dokumentaci ke stavebnici PT014.
To druhé zapojení s přenoskou téměř nakrátko, rozhodně pracující do mnohem menší impedance, než výrobcem doporučené (ze zesilovače TW Junior), má jednu drobnou záludnost - rozdíly indukčností různých MM systémů, takže není na škodu došlechtit hodnoty součástek pomocí měřicí desky pro konkrétní typ přenosky. Kompenzační kapacita paralelně k přenosce má jen nepatrný vliv, je tedy vcelku zbytečné ji použít.

V každém případě jsme zajedno - tyto zesilovače jsou zcela vyhovující a není třeba se hned zkraje pouštět do složitějšího.

Nevíte o někom, kdo s ještě mokrým razítkem v řidičáku vyrazil na mopedu na cestu kolem světa?
Naposledy upravil(a) Hill dne 17 zář 2011, 23:36, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#9 Příspěvek od konosuke »

pravda, Hille, měl jsem si to přečíst celé
rovněž Flajzar nabízí nějaké stavebnice:
http://www.flajzar.cz/predzesilovace-a-korekcni-zesil/
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
Erka
Příspěvky: 74
Registrován: 05 bře 2010, 01:00

#10 Příspěvek od Erka »

Jednoznačně doporučuju postavit nebo koupit hotový (občas se někde vyskytnou) některý z rodiny Actidampů, vyšlo to v AR:

AR-A 90/2 Actidamp Mk2
AR-A 90/3 Actidamp Mk3
AR-A 94/6 Actidamp Mk4

http://sjostromaudio.com/dudek_files/ad4.pdf

Poměr kvalita/cena je tam nepřekonatelný.

http://www.elektrolukis.estranky.cz/cla ... mk.ii.html

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

O tom je celkem zbytečné polemizovat, přesto je nutné vzít v úvahu model a stav gramofonu, ke kterému by se měl předzesilovač stavět, i rozsah zkušeností, které by k tomu měl Jirka CZJKP napřed posbírat.
To je hlavní důvod, proč Jirkovi doporučuji začít "obyčejným" předzesilovačem se dvěma až šesti tranzistory na kanál, případně s vhodným IO pro nf aplikace, a ještě lépe stavebnicí, v níž jsou vybírané součástky.

Erko, z brněnské FEL ČVUT to může vypadat jinak (a dovolím si tvrdit, že stavba Actidampu by dala zabrat i mnohým posluchačům většiny kateder této fakulty), než z radlické či smíchovské základky, i když nepochybuji o tom, že by to Jirka taky nakonec dotáhl.
Proto jsem se zmínil o tom mopedu a cestě kolem světa...

Uživatelský avatar
Erka
Příspěvky: 74
Registrován: 05 bře 2010, 01:00

#12 Příspěvek od Erka »

Je fakt že složitější konstrukce bývají pro začátečníka většinou oříšek.. Ale při troše pečlivosti lze Mk2 postavit stejně snadno jako ty třítranzistorové konstrukce. Jen místo MAC156 dá LF356. Šlape to na první šup a má kvalitu, když už se s tím dělá (čas, peníze)

Na Mk3 je chyba na plošnáku, u Mk 4 chyba v osazováku, obojí se dá snadno vygooglit. Začátečníkovi bych to asi nedoporučoval..

Všechno jsou to ale konstrukce kde se jen nastaví výstupní ofset, stačí na to pečlivost a multimetr.

Uživatelský avatar
konosuke
Příspěvky: 9483
Registrován: 18 pro 2006, 01:00
Bydliště: Český Těšín tam v pohraničí

#13 Příspěvek od konosuke »

Koukám (podle fotky) že jde o přenosku Shure M75, tak tuhle používám léta v gramofonu Tesla NC-420 a jako předzesilovač kopii AZG 983 (3 + 3 KC 509) z Tesly Litovel, osvědčené, snadné zapojení a trimrem regulovatelný výstup v rozsahu 100-700 mV. Ten pre-amp (odstíněný) je vložen do skříně gramofonu a napájen DC 22.5V po signálovém kabelu ze zdroje rádia s kterým spolupracuje.
Co se může pokazit to se taky pokazí. Co se nemůže pokazit to se pokazí taky. (Murphy)

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#14 Příspěvek od CZJKP1 »

No o nějákým z KC nebo KF neuvažuju, cosi jsem slyšel, že dosti šuměli a byly to vcelku nepoužitelné hračky..


Takže buďto nějáký Actidamp ( II, III, IV), nebo ty dva další co uvedl HILL... Zásadou je, aby tam nebyly nějáký IO, jenž by bylo nutné ,,programovat", a taky se rozhodnout, který z uvedených ve vlákně je nejlepší, horší je, že každý má jiný ,,názor"

Ale i takto je bohužel dosti velký výběr, a težko říci, co je nejvhodnější, ale myslel jsem, že čím vyšší číslo, tím více budu king :D, to jsem se ale jak koukám zmýlil. Takže pište dál, co si myslíte, že je nejlepší pro SHURE M75, kterou tam ponechám a koupím si safír pro 78ot

nicméně, jaký je doporučený ,,přítlak" pro tu šure M75D??

Horší je, že ty cestičky jsou dost slabé,,a já nemam nejlepší metody na výrobu, pouze to přežehluju z tiskárny na tu desku, a když je to tenký tak se to buďto blbě přežehlí, podleptá anebo při pájení voloupe :(

J

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#15 Příspěvek od Hill »

Jirko, to máš tak: napřed si postav předzesilovač obyčejný zpětnovazební, klidně i s KC..9, s tím šumem se to u nich má trochu jinak - záleží na volbě pracovního bodu a proudech tekoucích připojenými odpory. To zapojení, co jsme sem s Konosukem dali, je optimalizované tak, aby to celé šumělo co nejméně, přesněji - jeho šum je spolehlivě pod úrovní šumu drážky nové desky.
Až budeš mít s tímto předzesilovačem došlechtěný gramofon tak, aby stálo za to, postavit si Actidamp, pusť se do něj.
Protože, co zkazí mechanická část, elektronikou nezachráníš. Ale to už se opakuji.

Tady je přehled přenosek, kterými vybavoval Dual svá šasi i s příslušnými doporučenými svislými silami na hrot (výrobci přenosek ale doporučují určitý rozsah od-do, takže to, co sem teď dám není zákon, jen to, že Dual doporučil pro Shure M75D svislou sílu 2,5g = 25mN):
10 mN:
TKS / ULM 60 E
Shure DM 101 M-G / DM 103 M-E / M 20 E / V 15 III - LM / M 95 G-LM / D 105 ED
TKS 390 E

12,5 mN:
Ortofon OMB 20
ULM 66 E
Shure M 91 MG-D
MMP 450

15 mN:
MCC 110 / 120
ULM 45 S / 65 E
TKS/ ULM 45 E / 55 E, TKS 49 S / 52 E, TKS 237 / 380 E
DMS 242 E / 249 E
Shure M 73 M-G / M 75 M-G / M 95 G
MMD 345 / 360 E

20 mN:
DMS 245

25 mN:
ULM 40 S
TKS / ULM 50 E
DMS 200 / 210 / 220 / 235 / 238 / 239
TKS 236
SP 1
Shure M 75 D / M 71 MB-D
Ortofon FF 15 II D
MMD 340
Naposledy upravil(a) Hill dne 18 zář 2011, 20:22, celkem upraveno 2 x.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“