Elektroskútr, slabé baterky

Poruchy, opravy, rady, návody

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Joe0001
Příspěvky: 23
Registrován: 08 čer 2008, 02:00

Elektroskútr, slabé baterky

#1 Příspěvek od Joe0001 »

Potřebuji odstranit závadu. Závada je způsobena buď špatným dobíjením, nebo slabými akumulátory. K provozu slouží do serie zapojené 3 články gelových baterii 3 x 12V/12Ah. K nabíjení je od někoho po domácku vyrobena jednoduchá nabíječka kolem 36V. Po nabití se dá naměřit 13,5V na jednotlivých baterkách. Potíž je v tom že se nabíjení často nedaří. První dotaz zní jestli je vhodné nabíjet 3 baterky v serii. Druhý je že jsem zakoupil impulsní nabíječku na 12V. Jednotlivé baterky byla ochotná nabíjet ale kdybych je nabíjel paraelně všechny najednou bylo by to vhodné? Třetí je jakou vhodnou zátěží bych otestoval stav akumulátoru. Děkuji za rady

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#2 Příspěvek od AmarokCZ »

1) Pokud jsou stejné značky, kapacity a stáří, tak proč ne; ideální by ale byl balancer.
2) Pokud je budeš mít v provozu do série, tak bych je pro účely nabíjení rozhodně paralelně nezapojoval. Pokud by byly v provozu zapojené paralelně (tzn. byly by paralelně neustále), tak by nebyl problém.
3) Nejdřív bych spíš změřil vnitřní odpor. Případné měření kapacity přibližně tak, aby to vyšlo na 10hodin (tzn. cca 1A).

Uživatelský avatar
Davidus
Zablokován
Zablokován
Příspěvky: 2439
Registrován: 01 čer 2005, 02:00

#3 Příspěvek od Davidus »

připoj měřící přístroj na baterii a rozjeď se s tím, pokud to napětí nějak extra moc padá jsou akumulátory v čudu

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#4 Příspěvek od helios »

Ak batérie nabíjaš v sérii, nabíjač by mal skončiť nabíjanie pri 41,4V (13.8V x 3). Vadná batéria sa prejaví tak, že bude mať rozdielne napätie pri konci nabíjania (väčšinou nad 14V), kým ďalšie dve budú v norme. Takisto môžeš zmerať napätie vtedy, keď ti dochádzajú batérie, jedna bude mať zreteľne nižšie napätie ako ostatné dve. Doporučujem ale vymeniť všetky tri naraz, od rovnakého výrobcu, rovnakej série. Ak vymeníš len tú vadnú batériu, budeš do pol roka riešiť to isté s ďalšou... :wink:
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
Joe0001
Příspěvky: 23
Registrován: 08 čer 2008, 02:00

#5 Příspěvek od Joe0001 »

Děkuji za příspěvky. Tak jsem tedy zkusil do toho dát nové baterky stejného typu i kapacity. Doma jsem nabíjel každou zvlášť malou universalní nabíječkou z Lidlu. Baterky se nabily na 12,8V. Ve skutru se výkon zvýšil nepatrně tak doufám že se alespoň navýší dojezd. Taky jsem znova změřil nabíjecí napětí té vyrobené nabíječky.Je to 35,5V. Doufám že když nemá žádné automatické vypínání že se nedosáhne přebíjení a baterie se nezničí.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#6 Příspěvek od czatlantis »

Tak jestli to nabíjíš na 35,5V (tzn 11,8V na baterku) tak se nediv, že to nejede...

Uživatelský avatar
Joe0001
Příspěvky: 23
Registrován: 08 čer 2008, 02:00

#7 Příspěvek od Joe0001 »

Proto jsem nabíjel kupovanou nabíječkou která by měla být i na gelovky a signalizuje nabitý stav.Dokázala nabít nové baterie na asi max 13,5V ale po odpojení to kleslo po chvíli na 12,8V. Po 10 min. zátěže klesly na 12,6V. Na těch starých bateriich je stálých 13,6V. Nabíjeny byly do serie nabíječkou na 35,5V. Motor štítek žádný nemá ale ukazatel signalizuje nabito.

Uživatelský avatar
petr_
Příspěvky: 201
Registrován: 06 pro 2010, 01:00

#8 Příspěvek od petr_ »

Velký problém zde bývá to, že baterie nejsou při nabíjení balancovány. Což vede k tomu, že jsou některé přebíjeny, a někteké nedobíjeny. Což je v konečném důsledku ničí.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#9 Příspěvek od czatlantis »

ale tak v UPSkách se to taky nebalancuje, ikdyž jich je tam 6 v sérii a funguje to...resp se to vybalancuje nakonec samo...ikdyž pravda, cyklický provoz bude horší

Uživatelský avatar
dj_rizek
Příspěvky: 711
Registrován: 07 dub 2005, 02:00
Bydliště: blízko Třeboně

#10 Příspěvek od dj_rizek »

To ze UPS nebalancujou neni pravda!Zrovna tu mam na opravu APC a ta balancer ma,takze jak krera.
Jakykoliv nabijeni v serii bez balanceru je na prdlacku,clanky trpi a krati se jejich zivotnost.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#11 Příspěvek od czatlantis »

co je to za UPS? viděl jsem nějakou BACK, které vedly 3 dráty z akupacku (2 baterky). Ale co tu mám Smart 700 (2x12V/7Ah), Smart 1000 (2x12V/12Ah), Smart 1500Rack (2x12V/7Ah paralelně s dalšíma 2x12V/7Ah), Smart 2200 Rack (4x12V/5A paralelně ještě s jedním 4x12V/5A) nebo jednu celkem velkou Online UPSku 1500VA kde je 6x12V/7Ah a všechno je to bez balanceru.
A co jsem měřil napětí, tak jsou +-0,05-0,07V maximálně

Uživatelský avatar
rimi
Příspěvky: 288
Registrován: 26 čer 2011, 02:00
Bydliště: Pribor

#12 Příspěvek od rimi »

Pokud vevnitr jsou clanky v serii a nikdo neprotestuje, myslim, ze zapijit tri identicke baterie so serie je obdoba

Uživatelský avatar
Joe0001
Příspěvky: 23
Registrován: 08 čer 2008, 02:00

#13 Příspěvek od Joe0001 »

Tak už je jasný že bych potřeboval sehnat novou nabíječku k tomu skutru.Nemáte někdo typ co na to koupit. Jsou to tedy 3 gelovky v serii. 3xSLA 12V/12Ah GP.

Uživatelský avatar
czatlantis
Příspěvky: 1012
Registrován: 10 čer 2009, 02:00

#14 Příspěvek od czatlantis »

rimi píše:Pokud vevnitr jsou clanky v serii a nikdo neprotestuje, myslim, ze zapijit tri identicke baterie so serie je obdoba
Obdoba to je jen pokud jsou ve stejných podmínkách. Co vím, tak třeba když jsou 2 baterky v UPSce a jedna je blíž elektronice od které je zahřátější, tak odejde jako první

Odpovědět

Zpět na „Svářečky, UPS, nabíječe, měniče, zdroje, trafa a další“