Hrnky, ventily, brzdy, prostě jen tak o autech (odděleno)

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zamčeno
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#121 Příspěvek od EKKAR »

Nj, možná jsem měl napsat 8-valves, když jsme na té ELEKTRObastlírně... :lol: :lol: :lol:
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
voodoo400
Příspěvky: 144
Registrován: 23 pro 2009, 01:00

#122 Příspěvek od voodoo400 »

EKKAR píše: protože vačkový hřídel pohání také olejové čerpadlo a vysokotlakou vstřikovací pumpu, bylo pro jeho pohon zvoleno řešení s víceřadovým ozubeným řetězem
ako v 1,2 tsi poháňa vačkový hriadeľ olejové čerpadlo?
Přílohy
rozvody.jpg
rozvody 1,2 TSI
(77.41 KiB) Staženo 42 x

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#123 Příspěvek od EKKAR »

Myslel jsem spíš pohon od rozvodu - prostě to, že výkon nutný pro olejovou pumpu že přenáší od kliky rozvodový řetěz. Přitom jeho stav je závislý na tlaku oleje v napínáku - a než se natlakuje napínák, jede řetěz "na volno"...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
voodoo400
Příspěvky: 144
Registrován: 23 pro 2009, 01:00

#124 Příspěvek od voodoo400 »

no ale ani rozvodová reťaz neprenáša výkon na olejové čerpadlo, ono je hnané samostatnou reťazou.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#125 Příspěvek od Duvsan »

Tie napínáky sú trecie? 8O To fakt čumím. Myslel som si, že tam je kladka. Inak podľa toho, čo som sa dozvedel, reťaz vydá rovnako, ako remeň. A ja som si myslel, že reťaz je tutovka, hm.
EKKARe, děkuji za docela kvalitní výklad. Moc dík.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#126 Příspěvek od EKKAR »

Napínací kladka je jen na vícedrážkovým "klínovým" řemenu (vodní pumpa, alternátor, případně klima - kompresor) nebo na rozvodových řemenech, na řetězy se dávají kluzáky.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#127 Příspěvek od Duvsan »

A cítit se musí asi jako brzdové deštičky. :?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#128 Příspěvek od EKKAR »

Proč? Vždyť tam všude cáká shora od vačky a ventilů motorový olej, tak co by se tam cejtilo jak brzdová deska?
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
pepik9
Příspěvky: 2239
Registrován: 31 srp 2010, 02:00

#129 Příspěvek od pepik9 »

U žigulíků byly ty napínáky taky a po 100.000km bylo opotřebení dost malé.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#130 Příspěvek od Duvsan »

Sa čudujem. Ešte ma presvedčíte, že koliesko by vyšlo horšie. 8O
Napadlo niekoho dať tam kráľovský hriadeľ (ak som si nepoplietol terminológiu)? Prečo nerobia tak? Ušetrilo by sa jedno kurvítko.

Edit, asi áno. http://sk.wikipedia.org/wiki/Ventilov%C3%BD_rozvod
Ale prečo tak nerobia?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#131 Příspěvek od EKKAR »

Protože královský hřídel (máš pravdu, jmenuje se to tak) je složitá součástka na výrobu a je "typově unikátní" - potřebuješ ke každýmu typu motoru jinou délku atd. Navíc výroba kuželových ozubených kol tak, aby měly životnost odpovídající třeba 250 000km proběhu je silně adrenalinová záležitost - spíš teda z pohledu ceny... Když použiješ řemen nebo řetěz, výroba stojí 1/10 a výměna také není drahá - a vydrží to bez problémů daleko vyšší točky, než královský hřídel. Nejspolehlivější pohon vačky je ale čelními ozubenými koly - kvůli hluku a rovnoměrnému průběhu záběru nejčastěji se šikmým nebo dokonce šípovitým (dvojitě šikmým) ozubením - co já vím, tak se to vyskytuje hlavně u motorek...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#132 Příspěvek od hafca »

Stará Volha řečená též Nataša to měla taky ozubenými koly. A nebylo to úplně bezproblémové jak by se zdálo. Jednou mi přitáhli ze služební cesty na laně, protože jsem nedokázal nastartovat. Auto nejdřív šlo špatně nastartovat, pak už chcípalo v malých otáčkách a nakonec zdechlo úplně. Než jsem volal o pomoc vyzkoušel jsem všechno co jsem uměl, ale nic nepomohlo. Po přitažení na dílnu jsem si jako mladý řidič vyslechl přednášku o neumětelech co si neumí očistit kladívka, vyfoukat karburátor, kouknout na svíčky a já nevím co ještě. Jenže nic ze zmiňovaného ani mechanikům nepomohlo. Začalo velké bádání a na konci šichty se zjistilo, že se protočilo velké rozvodové kolo. Bylo totiž z něčeho podobného texgumoidu ale s ocelovým středem. Takže ani tohle není stoprocentně splehlivé, ale možná to ve velké zemi jen špatně okopírovali. :D
I takhle může vypadat rozvodové kolo. :lol: A ke stažení je těch obrázků v prezentaci ze servisů ještě víc.

Obrázek
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#133 Příspěvek od EKKAR »

hafca píše:Stará Volha řečená též Nataša to měla taky ozubenými koly. A nebylo to úplně bezproblémové jak by se zdálo. ... Začalo velké bádání a na konci šichty se zjistilo, že se protočilo velké rozvodové kolo. Bylo totiž z něčeho podobného texgumoidu ale s ocelovým středem. Takže ani tohle není stoprocentně splehlivé, ale možná to ve velké zemi jen špatně okopírovali. :D
I takhle může vypadat rozvodové kolo. :lol: A ke stažení je těch obrázků v prezentaci ze servisů ještě víc.

Obrázek
Jenže zrovna tohle není ozubený kolo s ozubením pro přímý záběr do jinýho kola, ale dokonale omletý řetězový kolo ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#134 Příspěvek od hafca »

Já taky nepsal, že je to zrovna to kolo o kterém píšu. Byl to jen příklad, jak může rozvodové kolo vypadat všeobecně. Tohle je z Felicie. :wink:
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#135 Příspěvek od Duvsan »

Ako potom dokáže fungovať prevodovka či diferenciál? S tým kráľovským hriadeľom som to nedomyslel. Ale keď sa použije namiesto reťaze či remeňa ozubené súkolie z poctivej ocele, to snáď nemôže mať chybu. :?:

Zamčeno

Zpět na „Auto - Moto technika“