Nabijecka autobaterii Tronic T4X (z Lidlu)

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
maja19
Příspěvky: 41
Registrován: 01 pro 2005, 01:00
Kontaktovat uživatele:

#61 Příspěvek od maja19 »

No já jsem na tom podobně jako uživatel co má hustoměr v červeném políčku. Po nabití dvěma nabíječkama (vždy s charakteristikou I,U), ovšem že jsou to nabíječky blbuvzdorné, bylo napětí OK, ale hustota tak 1,24. Půjčil jsem si nabíječku NB22 (trafo, usměrňovač, A-metr) a hle hustota vzrostla na 1,27 (nabíjeno 1/10 a pouze 8 hodin. Takže můj názor je vykašlat se na blbuvzdorné nabíječky a jít tou druhou cestou (trafo, dioda, žárovka). Vyhnete se tak zbytečným výdajům a podle mě hlavně času, který nad tím strávíte. Chtěl jsem něco srdečného napsat uživatelům co píší věty typu... pokud je dobíjecí soustava OK, není třeba se o baterku starat, ale raši jsem to smazal abych nepsal hanlivé výrazy.

E

#62 Příspěvek od E »

zdravím, jsem autorem pøíspìvku , kde jsem chválil nabíjeèku a psal o tom že nabíjeèka nesmí dovolit zvyšování napìtí na baterce nad urèitou mez (hrozí výbuch akumulátoru-osobní zkušenost mého otce) Chcete li pøesto nabíjet polomrtvé baterky a nechcete, aby nabíjeèka vypla pøi 14.7 V, staèí, když k baterce pøipojíte nìjaký malý spotøebiè (5w žárovka, u baterky v autì necháte napø. zaplé rádio) nabíjeèka potom nevypne. dùvod: kontrola napìtí probíhá v mezeøe, kdy do baterky nejde proud. blbá baterka neudrží napìtí ani bìhem tìch pár milisekund, proto automatika nevypne.
E8

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#63 Příspěvek od kbulda »

maja19 píše: Chtěl jsem něco srdečného napsat uživatelům co píší věty typu... pokud je dobíjecí soustava OK, není třeba se o baterku starat, ale raši jsem to smazal abych nepsal hanlivé výrazy.
Dobíjecí souprava může být OK, ale baterce je to prd platný, když auto stojí venku v zimě, ráno jede 2,5 km do práce, pak 8,5 h stojí venku a odpoledne jede zase jen ty 2,5 km domů.
Startování, světla a topení mají spotřebu takovou, že těch 5 km jízdy nestačí pokrýt ten úbytek.
Proto musí baterka jít občas na nabíječku, nebo se musí provést delší jízda.

Návštěvník

#64 Příspěvek od Návštěvník »

prave v takovem rezimu svoji toyotu corollu provozuju a v zivote nepotrebovala nabijecku. chytne na prvni otoceni (minimalni spotreba na start) a pri provozu (i na volnobech) ma v palubni siti 14 voltù, takze se baterka nabíjí. mam i citroena xantiu, ten potrebuje nabijecku pomerne casto. nekdy nechytne, nekdy nedobiji....

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#65 Příspěvek od EKKAR »

Tyhle všechny trable a opačně spokojené názory se odvíjejí od celé nabíjecí soustavy auta - některá má alternátor dimenzovaný na relativně velké proudy, takže energii do baterky doplní relativně rychle - další problém je druh startéru. Ano, teď se skoro každý bastlíř ošije - jak, druh startéru, když startér je (téměř) vždycky sériový stejnosměrný elektromotor? Je to o provedení převodu na setrvačník - staré startéry mají přímý náhon, pastorek je buď přímo součástí nebo přímo nalisovaný na hřídel startéru, takže se rozbíhá "z nuly" s obrovským záběrovým proudem - a naproti této koncepci stojí moderní "rychloběžky" neboli startéry s planetovým převodem mezi rotorem startéru a samotným pastorkem. Ve svém autě jsem starý startér vyměnil za moderní rychloběžný "Magneton" (naštěstí jde na Formana běžně koupit - pasuje ze staršího provedení Felicie, u novějšího provedení Feliny má jiné stoupání náběhu zubů) a JE TO POZNAT - start je snadnější, baterie je méně zatěžovaná. Poměr špičky záběrového proudu měřený klešťákem je 215A u starého ku 158A u nového - obojí měřeno při přibližně stejně prostydlého motoru (teplota ráno asi -5°C, auto celou noc u chodníku). Baterka tatáž - 44Ah Banner, zkratový proud 320A. Klešťák taktéž tentýž. Netvrdím, že hodnoty budou stejné u jiných aut - ale podobný poměr bude určitě.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

gumi

#66 Příspěvek od gumi »

Ekkar, souhlasím s Tebou skoro ve všem, ale rychlé nabíjení akumulátoru v automobilu je ponìkud problematické :o(. Nabíjecí napìtí 14,4V je rozumnì voleno kvùli zaèátku plynování, ale tím nejde rychle nabíjet :o(. Konkrétnì jsem mìøil napìtí a proud pøi startování (motor 1,9D). Pøi žhavení odbìr 50A, který postupnì klesl na 35A, pøi startování se mi nepodaøilo ze zmítajících èíslic odeèíst proud, pøi napìtí cca 10,5V. Po nastartování se napìtí takøka okamžitì dostalo na 14,3V a dobíjecí proud 20A a za cca pùl minuty nabíjecí proud klesl na 6A a dále klesal. Takže dobíjení je dáno tím kolik si akumulátor "vezme" a ne kolik mùže alternátor dát. Rychlejší nabíjení je možno mimo auto umožnìno nabíjením vyšším napìtím (16,2-16,8V) a zejména možností intenzivnì plynovat....

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#67 Příspěvek od EKKAR »

Gumi - tím rychlým doplněním jsem myslel návrat na nábojový stav cca 80% Cnominál - počítej: Startér bere řádově 250A, u ropáka i víc, žhavení 50A. Když zhavíš 10sekund a dalších 10 sekund startuješ se žhavením, z akumulátoru při zanedbání ztrát odebereš (modelově) 20s x 50A = 1000A.s náboje (přitom A.s = Coulomb) pro žhavení a 10s x 250A = 2500A.s pro startér, celkem 3500A.s . Tuto energii musí doplnit po nastartování alternátor - v dílně by ji doplnila nabíječka.
A teď dávej pozor: Dílenská nabíječka s omezením nabíjecího proudu na 5A bude ty 3500A.s doplňovat 700sekund, při započítání koeficientu účinnosti cca 1,4 (cca 70%) to bude skoro 1000 sekund - neboli v ideálním případě skoro 12 minut, v reálném skoro 20! Ale alťas s proudem 55A, i když bude živit světla a další spotřebiče v autě - bratru 20-22A, pořád ještě zbyde víc než 30A, které může cpát do baterky - a při takovém proudu to zvládne za necelé 2 minuty, i když bude zapnuto víc spotřebičů, tak za 3 - už chápeš, co míním "rychlým vrácením energie do baterky"? Je rozdíl vrátit odebraný náboj za dvě minuty a za 20 - to myslím rychlým a pomalým doplněním. Ono to tak v reálu není - nabíjecí proud poměrně rychle klesne na nějakých 8-10A, ale i tak se v autě baterka dobije na původní stav relativně rychle - důležité je, aby se dobíjení zastavilo na mezi, než začne více plynovat a nabíjecí proces ztratí účinnost. Faktem taky je, že těch 10 minut chodu po startu je absolutní minimum - pokud auta jedou kratší dobu, je zázrak, že se baterky stíhají dobíjet... No a za 10-15 minut se ujede minimálně 10-15km... Pokud někdo nenechá auto bez světel naprázdno vrčet 10 minut na 1500otáček, aby si baterku dobil...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
kbulda
Příspěvky: 1487
Registrován: 23 říj 2007, 02:00
Bydliště: u Mělníku

#68 Příspěvek od kbulda »

To přesně potvrzuje moji teorii.
2,5 km cesty, včetně zavření vrat mi trvá 3,5 až 4 minuty.
Proto 1 x za měsíc dobíjím nabíječkou přímo v autě.

gumi

#69 Příspěvek od gumi »

No a copak jsme nìjak ve pøi...? Dy￾ jsem psal dobíjení 20A! Ale dobití akumulátoru (kempového - zcela prázdného) se taky probíralo na jiným fóru a pak opravdu dobít akumulátor (na 80% èi víc) je opravdu zdlouhavá èinnost.... A je úplnì jedno jak je výkonej alternátor - to jen jako doplnìní pro ty, kteøí se chtìjí nìco dovìdìt...

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#70 Příspěvek od EKKAR »

V autě ho na víc jak asi 85% nedostaneš - je to právě tím omezením napětí na cca 14,5V - ale to už jsi taky psal...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

gumi

#71 Příspěvek od gumi »

Ekkar, souhlasím s Tebou skoro ve všem, ale rychlé nabíjení akumulátoru v automobilu je ponìkud problematické :o(. Nabíjecí napìtí 14,4V je rozumnì voleno kvùli zaèátku plynování, ale tím nejde rychle nabíjet :o(. Konkrétnì jsem mìøil napìtí a proud pøi startování (motor 1,9D). Pøi žhavení odbìr 50A, který postupnì klesl na 35A, pøi startování se mi nepodaøilo ze zmítajících èíslic odeèíst proud, pøi napìtí cca 10,5V. Po nastartování se napìtí takøka okamžitì dostalo na 14,3V a dobíjecí proud 20A a za cca pùl minuty nabíjecí proud klesl na 6A a dále klesal. Takže dobíjení je dáno tím kolik si akumulátor "vezme" a ne kolik mùže alternátor dát. Rychlejší nabíjení je možno mimo auto umožnìno nabíjením vyšším napìtím (16,2-16,8V) a zejména možností intenzivnì plynovat....

Uživatelský avatar
renda4
Příspěvky: 62
Registrován: 12 dub 2005, 02:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#72 Příspěvek od renda4 »

Mám nabíječku TRONIC T4X SE z LÍDLU
Asi 6x jsem s ní nabíjel různé akumulátory a měla problém se rozjet a teď už nenajede svítí jen kontrolka že je připojená do sítě .
Jde o to že nemůžu najít záruční list a chtěl bych poprosit jestli ho tu někdo nemá jestli by mě ho nepůjčil , na oplátku pošlu na zpět se záručákem 2x2 žárovky OSRAM H1 a H7 , dík.

Uživatelský avatar
renda4
Příspěvky: 62
Registrován: 12 dub 2005, 02:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#73 Příspěvek od renda4 »

Nebo najde se nějaká dobrá duše která to umí opravit ?

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#74 Příspěvek od EKKAR »

A že bys třeba napsal odkud jseš, aby se nějaká ta "dobrá duše" mohla ozvat? Ono tahat takovou lapálii přes půl republiky je dost na 2 věci...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
renda4
Příspěvky: 62
Registrován: 12 dub 2005, 02:00
Bydliště: Havířov
Kontaktovat uživatele:

#75 Příspěvek od renda4 »

Se omlouvám, takže Havířov a poštu samozřejmě zaplatím.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“