Jak docílit kyvadlového pohybu?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#16 Příspěvek od BOBOBO »

Prioritou je mechanismus s malou hloubkou, protože má být přichycen ke stěně, tak ať moc nevyčuhuje do prostoru. No ještě na jedné straně navijáček a na pruhé pružina . Vracet by se to mělo silou té pružiny , potom by se nedala rychlost regulovat , i když do určité míry i paralelním odpůrkem k motoru .

Uživatelský avatar
Lukar
Příspěvky: 411
Registrován: 18 čer 2009, 02:00
Bydliště: Karviná

#17 Příspěvek od Lukar »

Nevím, v jakém délkovém rozsahu má branka jezdit, ale nedávno jsem rozebíral rozbitou tiskárnu. Což takhle využít toho uchytu co drží ozubené kolečka a řemeničky když si seženeš podobný vrak? K řemenici uchytit osku a na ní navolno branku tak, aby držela vodorovně. Pokud nebude vadit, že jedním směrem pojede cca o 2cm níž.

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#18 Příspěvek od mtajovsky »

Pokud je třeba skutečně kývavý pohyb, mohlo by to být tohle kinematické schema. Volně otočné čepy A jsou připevněny ke zdi, čepy X jen spojují páky a maketu branky. Motorek otáčí deskou s čepem, který zapadá do štěrbiny na horní vodorovné tyči. Pokud je čep v horní nebo dolní úvrati, je maketa v nejnižší prostřední poloze a její pohyb je nejrychlejší. Naopak, v krajních polohách se pohyb zastavuje, což imituje kývání.
Přílohy
BR.JPG
(16.85 KiB) Staženo 52 x

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#19 Příspěvek od masar »

Jedno z možných "lankových, nekývavých" řešení:
Přílohy
branka.png
(4.38 KiB) Staženo 59 x

Uživatelský avatar
FRANSIMOR
Příspěvky: 643
Registrován: 06 bře 2007, 01:00
Bydliště: Teplice nad Metují
Kontaktovat uživatele:

#20 Příspěvek od FRANSIMOR »

Ted už jen vymyslet,jak to udělat přes tu kladku pro cestu zpět. :thinkerg:
Naposledy upravil(a) FRANSIMOR dne 05 úno 2012, 16:21, celkem upraveno 1 x.

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#21 Příspěvek od masar »

Pro cestu zpět to funguje taky. Hnací čep se z drážky ven nedostane. :wink:

p.s. jedno z možných "kývavých" řešení:
Přílohy
branka2.png
(22.54 KiB) Staženo 39 x
Naposledy upravil(a) masar dne 05 úno 2012, 16:27, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
FRANSIMOR
Příspěvky: 643
Registrován: 06 bře 2007, 01:00
Bydliště: Teplice nad Metují
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od FRANSIMOR »

Lukar píše:Kyvadlový pohyb po oblouku a vodorovný pohyb dle nákresu jsou dvě rozdílné věci. Tak co vlastně zadavatel požaduje?
pohyby do stran...tedy vypadá to tak.

Uživatelský avatar
tominosik
Příspěvky: 20
Registrován: 29 led 2011, 01:00

#23 Příspěvek od tominosik »

Omlouvám se za mistifikaci. Jojo - pohyb do stran potřebuju. Stačilo by tak 10cm na každou stranu (20cm celkem) i méně možná.

Kyvadlový pohyb by byl taky fajn, ale v 0° a 180° by to znamenalo, že branka by byla nakřivo a ve vzduchu.

@masar + lukar: Myslíte, že by to mohlo fungovat jako horská lanovka? Že by se to dostalo přes tu kladku? No nevím... Moc to nevidím...
@bobobo: Přes sílu pružiny se ten motorek asi nedostane...

Uživatelský avatar
Lukar
Příspěvky: 411
Registrován: 18 čer 2009, 02:00
Bydliště: Karviná

#24 Příspěvek od Lukar »

to:tominosik a proč ne? mám ale takový dojem, že posuv v tiskárně je kolem 30 cm. Záleží na typu. Osobně si myslím, že by jsi z toho postavil co potřebuješ. Jinak využít mechaniku, snímače poloh, krok.motor a nechat naprogramovat PIC. Budeš moct řídit rychlost posuvu, délku a dle programu i čas hry.A posuv bys měl jak zásobník s barvou v tiskárně :lol:

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#25 Příspěvek od Crifodo »

Mechanismus v CDROM vyjede se šuplíkem cca 13 cm a je už hotový. Pokud bys potřeboval delší dráhu, asi by stačilo přes páku ji prodloužit.

Uživatelský avatar
mtajovsky
Příspěvky: 3694
Registrován: 19 zář 2007, 02:00
Bydliště: Praha

#26 Příspěvek od mtajovsky »

tominosik píše:Stačilo by tak 10cm na každou stranu (20cm celkem) i méně možná. Kyvadlový pohyb by byl taky fajn, ale v 0° a 180° by to znamenalo, že branka by byla nakřivo a ve vzduchu. ..
Kyvadlový pohyb na pákách, jak jsem to nakreslil zachovává přesně vodorovnou polohu makety, respektive polohu čepů A. Pokud stačí pohyb 20 cm celkem, tak nebude ani zdvih makety nějak velký. Taky bych řekl, že to bude na amatérskou výrobu nejjednodušší. Všechny lankové mechanismy budou potřebovat napínací prvky, asi na jednu z kladek. Dále kolejničky pro tabuli s případnými rolnami pro malé tření a to jak dole, tak pravděpodobně i nahoře. Nevýhoda pák je, že potřebují prostor nad maketou.

Uživatelský avatar
Artaban001
Příspěvky: 9457
Registrován: 01 dub 2004, 02:00
Bydliště: Pendrov

#27 Příspěvek od Artaban001 »

Klasický motorek by přes kladku poháněl lano (podle nákresu výše)a na něm by byl hnaný objekt. Motorek musí být schopný reverzace přehozením polarity.
Poloha brány by byla vymezena dvěma dorazama z koncákama (spínací). Dále bych postavil bistabilní klopný obvod se dvěma tranzistorama, oba by měly v kolektorech relé s jedním přepínacím kontaktem. kontakty obou relé Ti budou kuplovat napájení motorku. Koncáky zapojíš mezi + a bázi tranzistoru přes patřičný odpor.
Brána Ti dojede do jedné koncové polohy, překlopí se Ti klopák a přepóluje se Ti motor. brána se rozjede na opačnou stranu a narazí na druhý koncák. Klopák se překlopí zpět, relé vrátí napájení zpět a motor jede zase zpátky. A furt až do zblbnutí..

Uživatelský avatar
popopepe
Příspěvky: 548
Registrován: 26 říj 2005, 02:00

#28 Příspěvek od popopepe »

A nestačilo by v principu něco takového?
http://www.youtube.com/watch?v=nFJjY2nD ... re=related

Uživatelský avatar
tominosik
Příspěvky: 20
Registrován: 29 led 2011, 01:00

#29 Příspěvek od tominosik »

popopepe píše:A nestačilo by v principu něco takového?
http://www.youtube.com/watch?v=nFJjY2nD ... re=related
Supr! To mě nenapadlo! Teď jenom sehnat ty fajné převody... :)

Uživatelský avatar
popopepe
Příspěvky: 548
Registrován: 26 říj 2005, 02:00

#30 Příspěvek od popopepe »

A na co budeš shánět převody? Dej to unášecí kolečko přímo na hřídel motoru... Jak už někdo psal na začátku, je to jako modelářské servo..

Odpovědět

Zpět na „Poradna“