Startovací zdroj, jak vyrobit?
Moderátor: Moderátoři
Předpokládám, žes měřil střídavé napětí na trafu, jen ten odpor žehličky se mi nějak nezdá, nota bene za studena, měl by být o nějaký ten Ω nižší... ale to teď není důležité
Jestli při zatížení odporem 29Ω klesne napětí na sekundáru o 2V, znamená to, že vnitřní odpor trafa na sekundáru je 2,3Ω.
To odpovídá zkratovému proudu asi 11A, ale špičkový proud do vybitého akumulátoru bude kolem 10A a do nabitého to občas došťouchne ještě jednu dvě špičky po 9A.
Když vynecháš omezovací odpor, s diodami 15A a tyristorem 12A by to mělo přežít i krátkodobý zkrat, přepólování jsem ale neřešil, pokud bych to udělal, tak se samozřejmě můžu mlátit do své hlavy, takže tak blbuvzdornou techniku zase mít nemusím.
Jestli při zatížení odporem 29Ω klesne napětí na sekundáru o 2V, znamená to, že vnitřní odpor trafa na sekundáru je 2,3Ω.
To odpovídá zkratovému proudu asi 11A, ale špičkový proud do vybitého akumulátoru bude kolem 10A a do nabitého to občas došťouchne ještě jednu dvě špičky po 9A.
Když vynecháš omezovací odpor, s diodami 15A a tyristorem 12A by to mělo přežít i krátkodobý zkrat, přepólování jsem ale neřešil, pokud bych to udělal, tak se samozřejmě můžu mlátit do své hlavy, takže tak blbuvzdornou techniku zase mít nemusím.
Žehličku jsem měřil studenou. Připojenou jsem jí měl na výstupu z můstku, takže po usměrnění. Naprázdno(?) jsem to taky měřil za můstkem, on je totiž s fastonama, který jsou připájený k můstku a zatím jsem to neodpájel. Měřák jsem měl nastavený na stejnosměrné. Je to tedy změřené na nic? Budu muset můstek odpájet? Je na 1000 V a 50 A, tak se mi ho nechce sundavat, když půjde použít.
To už nerozpojuj, ta chyba nedosáhne ani 10%, takže to vcelku nehraje roli.
U té žehličky jsem se pozastavil proto, že odpor jejího tělesa s teplotou roste. A, vychází-li mi pro 230V za studena příkon 1824W, pak ohřátá o 160°C musí mít odpor vyšší o půl až jeden ohm, tedy příkon horké žehličky vyjde pod 1800W, což se nějak neslučuje se štítkovým údajem... ale to pro případ řešení nabíječky není podstatné.
U té žehličky jsem se pozastavil proto, že odpor jejího tělesa s teplotou roste. A, vychází-li mi pro 230V za studena příkon 1824W, pak ohřátá o 160°C musí mít odpor vyšší o půl až jeden ohm, tedy příkon horké žehličky vyjde pod 1800W, což se nějak neslučuje se štítkovým údajem... ale to pro případ řešení nabíječky není podstatné.
Díky Hille. Vyhrabal jsem u táty stabilizátor a tyristor, podle popisu jsou to tyhle. Půjdou použít z hlediska toho, jestli stabilizátor utáhne ten tyristor, má přeci jenom vyšší Igt než jsi psal o tyristorech výš. Nebude třeba nějak pohnout s hodnotama odporů? Dík předem.
http://www.gme.cz/linearni-regulatory-n ... -p330-147/
http://www.gme.cz/tyristory-nad-10a/40tps16-p224-050/
http://www.gme.cz/linearni-regulatory-n ... -p330-147/
http://www.gme.cz/tyristory-nad-10a/40tps16-p224-050/
Odpojil jsem trafo od všeho a zapojil na síť a naprázdno dává 30.0 V (měřeno dig. měřákem jako střídavé při rozsahu 200 V, míň měřák neumí) a se žehličkou 29.1 V. Dál jsem měřákem měřil odpor na primáru jako 8.1 Ω a na sekundáru 4 Ω. Napsáno na něm není vůbec nic, ale třeba se dá z těch údajů něco dopočítat, já to neumím, poradíte někdo?
Tvar plechů vypadá jako dva obdélníky vedle sebe (řekl bych normálně, takhle http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ed.svg.png), středový díl má průřez 37x57 mm a drát v sekundáru má průměr 2 mm, v primáru ho nezměřím. Z vnějšku mají plechy rozměr výška 100x115 x těch 57 mm tloušťka všech plechů, po obvodě jsou široké cca 17 mm. Dvě díry skrz plechy pak jsou cca šířka 22 x výška 57 mm.
Áno, z toho sa dá vypočítať približne výkon a možný prúd zo sekundáru.
http://pandatron.cz/?217&vypocet_trafa
Teda ak má "středový díl má průřez 37x57 mm ", potom P=S2
počítaj v cm: 3,7x5,7=21 (zaokrúhlene), toto na druhú =441W.
pre sek. nap. potom vychádza prúd I=P/U - 441/30=14,7A.
Ale ten priemer 2mm na sekundárnom vinutí sa mi zdá na ten prúd malý - pri zaťažení 14A sa bude dosť hriať a napätie sa tiež zníži. Ale to už napísal aj Hill.
To ale na štartovanie nestačí.
http://pandatron.cz/?217&vypocet_trafa
Teda ak má "středový díl má průřez 37x57 mm ", potom P=S2
počítaj v cm: 3,7x5,7=21 (zaokrúhlene), toto na druhú =441W.
pre sek. nap. potom vychádza prúd I=P/U - 441/30=14,7A.
Ale ten priemer 2mm na sekundárnom vinutí sa mi zdá na ten prúd malý - pri zaťažení 14A sa bude dosť hriať a napätie sa tiež zníži. Ale to už napísal aj Hill.
To ale na štartovanie nestačí.
Elektronické súčiastky fungujú za pomoci dymu. Ak dym unikne, prestanú fungovať.
A jo, on se tu řeší startovací zdroj, a já tu řeším normální nabíječku - udržovačku, aby odběr startéru byl krytý akumulátorem... tak to pardon.
Startovací zdroj musí být schopný dodávat výkon nejméně 1,5kW, raději dvojnásobek, i když jen po poměrně krátkou dobu. Nemusí být zrovna dimenzovaný na takový trvalý výkon, ale po potřebnou dobu ho musí odevzávat bez poškození. To samozřejmě vyžaduje podstatně víc železa v trafu a jiné průřezy vodiče sekundárního vinutí (vhodnější je vodič obdélníkového průřezu - líp se navíjí a má lepší odvod tepla), usměrňovač 200A také nemá každý obchodník v nabídce...
Pro domácí použití je vždy výhodnější udržovat nabitý akumulátor v autě. Kdo má nějaký větší autopark, tomu se vyplatí startovací vozík s řekněme 75Ah akumulátorem, který se udržuje v nabitém stavu automatickou nabíječkou (obvykle stačí jednou týdně) a přes léto se jednou za měsíc nějaký proud z akumulátoru odebere, netřeba vybíjet úplně, a zase se dobije, aby "nezapomněl, že v zimě se od něj třeba i bude ta energie požadovat".
Startovací zdroj musí být schopný dodávat výkon nejméně 1,5kW, raději dvojnásobek, i když jen po poměrně krátkou dobu. Nemusí být zrovna dimenzovaný na takový trvalý výkon, ale po potřebnou dobu ho musí odevzávat bez poškození. To samozřejmě vyžaduje podstatně víc železa v trafu a jiné průřezy vodiče sekundárního vinutí (vhodnější je vodič obdélníkového průřezu - líp se navíjí a má lepší odvod tepla), usměrňovač 200A také nemá každý obchodník v nabídce...
Pro domácí použití je vždy výhodnější udržovat nabitý akumulátor v autě. Kdo má nějaký větší autopark, tomu se vyplatí startovací vozík s řekněme 75Ah akumulátorem, který se udržuje v nabitém stavu automatickou nabíječkou (obvykle stačí jednou týdně) a přes léto se jednou za měsíc nějaký proud z akumulátoru odebere, netřeba vybíjet úplně, a zase se dobije, aby "nezapomněl, že v zimě se od něj třeba i bude ta energie požadovat".
Mohu se zeptat, jaké nejvyšší napětí může nabíječka dávat při nabíjení (udržování) pokud je baterka normálně v autě připojená? Jestli to může být max. 14,3V nebo i víc? Jde mi o to, zda ostatní el. přístroje auta snesou např. 15V nebo ne. Doporučuje se baterku odpojit to vím ale je nějaký limit?
Žádnej učenej z nebe nespadl ...
To Hill: Tak jsem nabíječku cvičně postavil na mém trafu se součástkama, které jsem uváděl výš, ale nefunguje zcela. Digitálním měřákem jsem naměřil na vstupu do stabilizátoru 18,2V, ale na výstupu z něho nedostanu víc než 13,1V (mám 15ti otáčkový trimr 200R a je nadoraz) a LED s Uf 2,2V a If 20mA, nevím jestli to je důležité. Na anodě tyristoru mám 15V. Diody mají Uf 1V. Kde mám hledat chybu?
Ve způsobu měření. Jediný správný údaj je ten, který jsi naměřil před a za stabilizátorem, pokud ovšem máš filtrační elektrolyt v pořádku. Ostatní hodnoty bys musel odečítat z obrazovky osciloskopu, měřáky ukazují méně.
To ale neznamená, že by bylo v pořádku napětí na vstupu stabilizátoru: jestli trafo dává 30V naprázdno, znamenalo by to, že na nabitém kondíku před stabilizátorem bude cca 30*1,414-0,6V=41,8V. Jenže málokterý stablík vydrží na vstupu víc, než 40V.
To, co měříš na tyristoru, je pulsující napětí, které ti měřák (podle způsobu měření) klidně ukáže s chybou i přes 30%.
Takže prověř, jestli to stabilizátor ještě neodnesl a, pokud ne, "podepři" ho klidně ještě jednou červenou LEDkou v sérii, aby měl na výstupu aspoň 14,6V, raději o chlup víc.
A bude to chodit.
To ale neznamená, že by bylo v pořádku napětí na vstupu stabilizátoru: jestli trafo dává 30V naprázdno, znamenalo by to, že na nabitém kondíku před stabilizátorem bude cca 30*1,414-0,6V=41,8V. Jenže málokterý stablík vydrží na vstupu víc, než 40V.
To, co měříš na tyristoru, je pulsující napětí, které ti měřák (podle způsobu měření) klidně ukáže s chybou i přes 30%.
Takže prověř, jestli to stabilizátor ještě neodnesl a, pokud ne, "podepři" ho klidně ještě jednou červenou LEDkou v sérii, aby měl na výstupu aspoň 14,6V, raději o chlup víc.
A bude to chodit.