Náhrada ukazatele teploty v autě LED teploměrem
Moderátor: Moderátoři
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
Náhrada ukazatele teploty v autě LED teploměrem
Pred casem me v aute odesel budik ukazatele teploty original budiky jsou hodne drahe tak bych potreboval poradit z konstrukci led ukazatele takovych 20-30 led,napadlo me pouzit LM3914 a nejakym zpusobem to vykoumat propojit s cidlem na motoru ktere ma hodnoty pri 40°C 300ohmu,pri 52°C,200ohmu pri 70°C,130ohmu pri80°Cma 87ohmu pri 100°Cma 46ohmu. Mel bych predstavu aby se od 40°C zacaly rozsvecovat postupne ledky az do 120°C aby svitily vsechny. Cidlo teploty motoru ma jeden pol na kostru motoru druhy pol ma konektor. vedel by nekdo jak to zkonstruovat pripadne udelal nejake schema nebo jestli to nekdo uz neresil. dik za pomoc predem.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
vyrobce cidla udava pouze hodnotu pri 100°C 45ohmu, hele, ostatni hodnoty jsem meril pri zahrivani motoru multimetrem a zaroven jsem meril infracervenym teplomerem teplotu motoru.
Naposledy upravil(a) cigarkow201 dne 29 úno 2012, 22:46, celkem upraveno 1 x.
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
A co nějaký čidlo, například LM35 nebo případně tohle: http://www.gme.cz/teplotni-cidla-s-anal ... -p530-093/ a měřák s ICL7106/7107 nebo nejhůř A2020/C520D a 7447/D147 ??? Ukazuje to pak přímo ve °C a podle provedení čidla to umí i záporný teploty...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
To čidlo je nelineární. Přesnost bys musel dosáhnout ocejchováním bargrafu (doplnit o číselné hodnoty).
Lze použít např. zapojení zde. Pokud ovšem použiješ svoje (automobilové) čidlo, musí se upravit vstupní obvod(dělič) tak, abys dosáhl uspokojivých výsledků.![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Lze použít např. zapojení zde. Pokud ovšem použiješ svoje (automobilové) čidlo, musí se upravit vstupní obvod(dělič) tak, abys dosáhl uspokojivých výsledků.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
No to by bylo take reseni ale jeste bych musel nejak celkem narocne protahovat tri draty z pristrojovky az do motoru a tak Kdyz bych pouzil puvodni cidlo tak to bych nemusel delat jen bych vyndal domu pristrojovy stit a udelal si to doma a bylo by to bez dalsich uprav. Jen to nejak vykoumat ja teda nevym nejsem ani zkusene elektrotechnik a tak ale postavit si neco podle schematu pro me neni problem nebo neco jednoducheho si dokazu sestrojit.
Ale to původní čidlo samozřejmě použít můžeš.
Původní teploměr obvykle měří s chybou i větší, než ±5°C, jde jen o informační měřidlo, je tedy těch 12 LED skoro zbytečně přesné dělení. Zvlášť, jestli to má ukazovat až od 50°C do >100°C.
Závislost odporu čidla na teplotě stejně budeš muset zjistit sám, demontáž palubky nic neřeší, důležité je to čidlo samotné.
Čili čidlo vyšroubuj a podle přílohy si zjisti průběh jeho odporu v závislosti na teplotě - totiž ani těch 45Ω při 100°C nemá každý kus a rozptyl této hodnoty se seřizoval ve výrobě různě (přesazením ručičky měřidla, změnou referenčního odporu v obvodu druhé cívky měřidla), častěji se ale výrobce vozidla spokojil s tím, že napsal do manuálu:
ručička za normálního provozu má ukazovat na střed stupnice; pokud ukazuje dlouhodobě méně, než třetinu či více, než 2/3 stupnice, zkontrolujte teplotu chladicí kapaliny pomocí nezávislého teploměru....
Původní teploměr obvykle měří s chybou i větší, než ±5°C, jde jen o informační měřidlo, je tedy těch 12 LED skoro zbytečně přesné dělení. Zvlášť, jestli to má ukazovat až od 50°C do >100°C.
Závislost odporu čidla na teplotě stejně budeš muset zjistit sám, demontáž palubky nic neřeší, důležité je to čidlo samotné.
Čili čidlo vyšroubuj a podle přílohy si zjisti průběh jeho odporu v závislosti na teplotě - totiž ani těch 45Ω při 100°C nemá každý kus a rozptyl této hodnoty se seřizoval ve výrobě různě (přesazením ručičky měřidla, změnou referenčního odporu v obvodu druhé cívky měřidla), častěji se ale výrobce vozidla spokojil s tím, že napsal do manuálu:
ručička za normálního provozu má ukazovat na střed stupnice; pokud ukazuje dlouhodobě méně, než třetinu či více, než 2/3 stupnice, zkontrolujte teplotu chladicí kapaliny pomocí nezávislého teploměru....
- Přílohy
-
- 8-10.jpg
- Takto se zjišťuje skutečná závislost odporu čidla na teplotě
- (37.26 KiB) Staženo 107 x
Naposledy upravil(a) Hill dne 04 bře 2012, 16:38, celkem upraveno 1 x.
Vyber si něco tady , žádnou kalibraci nesháněj , uděláš obrácenou . K právě rozsvícené diodě si poznamenáš reálnou teplotu . http://www.google.com/search?q=lm3915&h ... 24&bih=662
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Dobrej nápad. A když při kalibraci bude to čidlo ohřívat v oleji, může tam dát i poslední LEDku pro 105 (110 ) stupňů, aby věděl, že teplota nebezpečně
stoupla.
![Bombožrout :blowing:](./images/smilies/icon_blowingup.gif)
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
S LM3914 to ide parádne, akurát ten NTC sa musí napájať zdrojom prúdu cca 5 mA. Ak nepoužije invertor musí sa použiť bodový mód. S invertorom sa dá použiť aj stĺpcový mód (myslím,že to je zbytočnosť).
Ledky by som použil: 3modré...3žlté..2zelené..2červené. Dvomi trimrami to dostať do rozsahu 50...110/120°C aby zelené svietili pri štandardnej teplote (závisí od typu chladenia motora).
Ledky by som použil: 3modré...3žlté..2zelené..2červené. Dvomi trimrami to dostať do rozsahu 50...110/120°C aby zelené svietili pri štandardnej teplote (závisí od typu chladenia motora).