Náhrada ukazatele teploty v autě LED teploměrem

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

Náhrada ukazatele teploty v autě LED teploměrem

#1 Příspěvek od cigarkow201 »

Pred casem me v aute odesel budik ukazatele teploty original budiky jsou hodne drahe tak bych potreboval poradit z konstrukci led ukazatele takovych 20-30 led,napadlo me pouzit LM3914 a nejakym zpusobem to vykoumat propojit s cidlem na motoru ktere ma hodnoty pri 40°C 300ohmu,pri 52°C,200ohmu pri 70°C,130ohmu pri80°Cma 87ohmu pri 100°Cma 46ohmu. Mel bych predstavu aby se od 40°C zacaly rozsvecovat postupne ledky az do 120°C aby svitily vsechny. Cidlo teploty motoru ma jeden pol na kostru motoru druhy pol ma konektor. vedel by nekdo jak to zkonstruovat pripadne udelal nejake schema nebo jestli to nekdo uz neresil. dik za pomoc predem.

Uživatelský avatar
frpr666
Příspěvky: 1051
Registrován: 28 pro 2009, 01:00

#2 Příspěvek od frpr666 »

Ahoj, co je to za čidlo? Máme datasheet k čidlu, nebo odkud máme zjištěny hodnoty odporu na teplotě?

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#3 Příspěvek od cigarkow201 »

vyrobce cidla udava pouze hodnotu pri 100°C 45ohmu, hele, ostatni hodnoty jsem meril pri zahrivani motoru multimetrem a zaroven jsem meril infracervenym teplomerem teplotu motoru.
Naposledy upravil(a) cigarkow201 dne 29 úno 2012, 22:46, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#4 Příspěvek od TAKJAN »

Není 20-30 LED zbytečné? Deset, dvanáct by myslím stačilo. Dnes už auta mají třeba jen kontrolku. i když je to trochu moc okatované..

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#5 Příspěvek od cigarkow201 »

No mozna by to stacilo ale rikam si cim vic tim to bude presnejsi vim ze nekteri ridici to ani nesleduji ja mam rad prehled o teplote motoru a tak kor u starsiho naftoveho auta.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#6 Příspěvek od EKKAR »

A co nějaký čidlo, například LM35 nebo případně tohle: http://www.gme.cz/teplotni-cidla-s-anal ... -p530-093/ a měřák s ICL7106/7107 nebo nejhůř A2020/C520D a 7447/D147 ??? Ukazuje to pak přímo ve °C a podle provedení čidla to umí i záporný teploty...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

masar
Příspěvky: 12295
Registrován: 03 pro 2005, 01:00

#7 Příspěvek od masar »

To čidlo je nelineární. Přesnost bys musel dosáhnout ocejchováním bargrafu (doplnit o číselné hodnoty).
Lze použít např. zapojení zde. Pokud ovšem použiješ svoje (automobilové) čidlo, musí se upravit vstupní obvod(dělič) tak, abys dosáhl uspokojivých výsledků. :wink:

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#8 Příspěvek od cigarkow201 »

No stimhle cidlem by byl asi problem ho nejak pridelat k motoru jde o naftovy motor a ten ma celkem vybrace proto bych radeji pouzil original cidlo ktere tam je nejak to vykoumat mozna pres odporovy delic nebo tak nejak.

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#9 Příspěvek od frantajetel11 »

Přidělat k motoru by šlo tak, že ti ze starýho, klidně totálně odepsanýho čidla zůstane jenom obal, kterej použiješ jako teploměrnou jímku a to čidlo do toho zaleješ epoxidem :wink: Ona je to jímka a v ní zalitej termistor (nebo co) i v originále :lol:

Uživatelský avatar
cigarkow201
Příspěvky: 460
Registrován: 29 úno 2012, 01:00
Bydliště: Praha

#10 Příspěvek od cigarkow201 »

No to by bylo take reseni ale jeste bych musel nejak celkem narocne protahovat tri draty z pristrojovky az do motoru a tak Kdyz bych pouzil puvodni cidlo tak to bych nemusel delat jen bych vyndal domu pristrojovy stit a udelal si to doma a bylo by to bez dalsich uprav. Jen to nejak vykoumat ja teda nevym nejsem ani zkusene elektrotechnik a tak ale postavit si neco podle schematu pro me neni problem nebo neco jednoducheho si dokazu sestrojit.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#11 Příspěvek od Hill »

Ale to původní čidlo samozřejmě použít můžeš.
Původní teploměr obvykle měří s chybou i větší, než ±5°C, jde jen o informační měřidlo, je tedy těch 12 LED skoro zbytečně přesné dělení. Zvlášť, jestli to má ukazovat až od 50°C do >100°C.
Závislost odporu čidla na teplotě stejně budeš muset zjistit sám, demontáž palubky nic neřeší, důležité je to čidlo samotné.
Čili čidlo vyšroubuj a podle přílohy si zjisti průběh jeho odporu v závislosti na teplotě - totiž ani těch 45Ω při 100°C nemá každý kus a rozptyl této hodnoty se seřizoval ve výrobě různě (přesazením ručičky měřidla, změnou referenčního odporu v obvodu druhé cívky měřidla), častěji se ale výrobce vozidla spokojil s tím, že napsal do manuálu:
ručička za normálního provozu má ukazovat na střed stupnice; pokud ukazuje dlouhodobě méně, než třetinu či více, než 2/3 stupnice, zkontrolujte teplotu chladicí kapaliny pomocí nezávislého teploměru....
Přílohy
8-10.jpg
Takto se zjišťuje skutečná závislost odporu čidla na teplotě
(37.26 KiB) Staženo 107 x
Naposledy upravil(a) Hill dne 04 bře 2012, 16:38, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
BOBOBO
Příspěvky: 18110
Registrován: 25 úno 2008, 01:00
Bydliště: Rychnovsko

#12 Příspěvek od BOBOBO »

Vyber si něco tady , žádnou kalibraci nesháněj , uděláš obrácenou . K právě rozsvícené diodě si poznamenáš reálnou teplotu . http://www.google.com/search?q=lm3915&h ... 24&bih=662

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#13 Příspěvek od frantajetel11 »

No možná by to šlo vyřešit takhle: použít stávající čidlo - jak psal Hill, zjistit odpory ideálně při 50, 60, 70, 80, 90, 100°C. V katalogovym zapojení použít DVĚ LM3915, zkalibrovat na 50 až 100°C, nezapojovat všechny ledky, ale jenom ty, který odpovídaj požadovanejm teplotám (aspoň přibližně) :wink:

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#14 Příspěvek od Eleman »

Dobrej nápad. A když při kalibraci bude to čidlo ohřívat v oleji, může tam dát i poslední LEDku pro 105 (110 ) stupňů, aby věděl, že teplota nebezpečně :blowing: stoupla.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#15 Příspěvek od procesor »

S LM3914 to ide parádne, akurát ten NTC sa musí napájať zdrojom prúdu cca 5 mA. Ak nepoužije invertor musí sa použiť bodový mód. S invertorom sa dá použiť aj stĺpcový mód (myslím,že to je zbytočnosť).
Ledky by som použil: 3modré...3žlté..2zelené..2červené. Dvomi trimrami to dostať do rozsahu 50...110/120°C aby zelené svietili pri štandardnej teplote (závisí od typu chladenia motora).

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“