Lambda sonda
Moderátor: Moderátoři
- alesak1188
- Příspěvky: 64
- Registrován: 28 črc 2011, 02:00
Lambda sonda
Zdravím všechni, mám otázku ohledně lambda sondy. Její přincip znám, měření zbytkového kyslíku ve spalinách, spíš reaguje na zbylej kyslík a vzniká na platinové destičce napětí 1V = lambda, jsou ale všechny lambdy v autech stejný? Nebo výrobci mají každou označenou jinak, kvůli jiným koncovkám? A kolik je teda druhů? Nepočítám s rozdílem vyhřívaných a nevyhřívaných, jednokabelových, tří a čtyř, (jeden a tři) tam je pouze jinak zapojení zemnícího polu - , a tří a čtyř mají dva vodiče na výhřev.
Zkus google , tak si to ... http://www.google.cz/#hl=cs&sclient=psy ... 24&bih=550
a nic dalšího nevymýšlej , tohle ti nestačí ?
a nic dalšího nevymýšlej , tohle ti nestačí ?
- cigarkow201
- Příspěvky: 460
- Registrován: 29 úno 2012, 01:00
- Bydliště: Praha
No tak BOSCH dela i univerzal sondu ze puvodni ustrihnes a zustane konektor a na ten napojis ten univerzal takze se to bude lisit pouze v poctu dratech a zapojeni, tady to mas i snavodem jak se to meni. http://aa.bosch.cz/download/Autoprislus ... -bosch.pdf
- alesak1188
- Příspěvky: 64
- Registrován: 28 črc 2011, 02:00
Takže teoreticky bych mohl namontovat jakoukoliv lambdu do jakehokoliv auta, když opomenu počty vodičů a zásadní rozdíl v "klasické" a odporové lambdy většinou od Siemense. Ta snímací součástka, která funguje až od určité teploty, má při stejném obsahu kyslíku stejné výstupní hodnoty, to asi nebude ale takhle jednoznačný, ne?
Mě by zajímalo pár věcí:
Jak se fyzicky připojit na ten přívod? Konektor moc rozebíratelný není a prořezávat izolaci se mi nechce.
Kde se vlastně bere ten obdélníkový signál? Je to vlastnost přímo lambda sondy, která se přepíná mezi dvěma stavy, nebo jen odezva na signál z ŘJ?
Mimochodem, někde jsem viděl softík na předělání notebooku na velmi jednoduchý osciloskop (signál by šel přes zvukovou kartu). Dokázala by podobně primitivní věc zpracovat signál z lambdy.....?
Jak se fyzicky připojit na ten přívod? Konektor moc rozebíratelný není a prořezávat izolaci se mi nechce.
Kde se vlastně bere ten obdélníkový signál? Je to vlastnost přímo lambda sondy, která se přepíná mezi dvěma stavy, nebo jen odezva na signál z ŘJ?
Mimochodem, někde jsem viděl softík na předělání notebooku na velmi jednoduchý osciloskop (signál by šel přes zvukovou kartu). Dokázala by podobně primitivní věc zpracovat signál z lambdy.....?
Měření průběhu napětí na Lambda sondě se provádí na černým(signálový) kabelu proti kostře (šedý kabel nebo kostra motoru). Propichovat kabel není nejlepší způsob,ale taky řešení. Lepší je "píchnout" jehlu do zadní strany konektoru mezi gunovou ucpávku a kabel až přímo k samotnému pinu.
Dobrá Lambda má téměř skokové změny napětí a reaguje pouze na přebytek kyslíku ve výfuku,takže vlastně na bohatost směsi.
Signál z Lambdy je poměrně pomalý s velkou stejnosměrnou složkou, takže měřit to pomocí zvukové karty nepůjde - vzorkuje pouze střídavou složku.
Dobrá Lambda má téměř skokové změny napětí a reaguje pouze na přebytek kyslíku ve výfuku,takže vlastně na bohatost směsi.
Signál z Lambdy je poměrně pomalý s velkou stejnosměrnou složkou, takže měřit to pomocí zvukové karty nepůjde - vzorkuje pouze střídavou složku.
Ta jehla ke konektoru je asi dobrý nápad, to by šlo.
Tohle je Denso (Toyota) a myslím, že ten drát je červený.
Ta snejnosměrná složka by snad nevadila, ta mě moc nezajímá. Ale jestli je průběh opravdu tak pomalý, tak to ta zvukovka asi nevezme čistě kvůlivá spodnímu limitu přenášeného kmitočtu. Takže si asi budu muset půjčit osciloskop.
Jinak jeden z těch odkazů výše mluví o usazení sondy do vodivé vazelíny. To je podle mě blbost, protože určitě si nebere kostru z výfuku. Takže zjevně stačí jen teplotně odolná.
P.S. Jak se přesně fyzikálně bere ten obdélník někdo nevíte? Jen tak pro zajímavost.....
Tohle je Denso (Toyota) a myslím, že ten drát je červený.
Ta snejnosměrná složka by snad nevadila, ta mě moc nezajímá. Ale jestli je průběh opravdu tak pomalý, tak to ta zvukovka asi nevezme čistě kvůlivá spodnímu limitu přenášeného kmitočtu. Takže si asi budu muset půjčit osciloskop.
Jinak jeden z těch odkazů výše mluví o usazení sondy do vodivé vazelíny. To je podle mě blbost, protože určitě si nebere kostru z výfuku. Takže zjevně stačí jen teplotně odolná.
P.S. Jak se přesně fyzikálně bere ten obdélník někdo nevíte? Jen tak pro zajímavost.....
- hafca
- Příspěvky: 4401
- Registrován: 27 črc 2004, 02:00
- Bydliště: 25km na západ od Prahy
- Kontaktovat uživatele:
Tady se před časem probíralo měření na lambda sondě, třeba se tam taky něco dozvíš.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.
Ukostřená Lambdasobda přes výfuk je jedno a třídrátová. Ostatní mají kostru(signálovou) zvlášť.
"Fyzikálně" skokové změny napětí se berou uzavřenou regulační smyčkou lambda-regulace. Neboli po dosažení určité teploty motoru a teploty lambdasondy začne řídící jednotka reagovat na signál z Lambdy. Signalizuje-li lambda chudou směs, tak řídící jednotka směs obohatí, signalizuje-li bohatou směs, tak řídící jednotka ochudí směs. A takhle to reguluje neustále dokola dokud jsou provozní podmínky v mezích. A hodnoty napětí vycházejí z převodní charakteristiky lambdasondy(viz graf kdekoli na netu nebo v knížce). U širokopásmových lambdasond je tomu už jinak, ta dokáže měřit součinitel Lambda v celém rozsahu spojitě.
"Fyzikálně" skokové změny napětí se berou uzavřenou regulační smyčkou lambda-regulace. Neboli po dosažení určité teploty motoru a teploty lambdasondy začne řídící jednotka reagovat na signál z Lambdy. Signalizuje-li lambda chudou směs, tak řídící jednotka směs obohatí, signalizuje-li bohatou směs, tak řídící jednotka ochudí směs. A takhle to reguluje neustále dokola dokud jsou provozní podmínky v mezích. A hodnoty napětí vycházejí z převodní charakteristiky lambdasondy(viz graf kdekoli na netu nebo v knížce). U širokopásmových lambdasond je tomu už jinak, ta dokáže měřit součinitel Lambda v celém rozsahu spojitě.