Solární dobíječka autobaterie
Moderátor: Moderátoři
Solární dobíječka autobaterie
Zdravím chtel bych pozadat o radu na zadní okna v kufru meho auta chci dát solární clanky "baterie je v kufru" aby stále dobíjeli baterii jelikoz s autem jezdim dosti sporadicky.
Co me trápí je Jestli se musí obvod nejak specialne regulovat. A jestli neznicim baterii nebo solarni clanky kdyz se baterie dobije do maxima. Jde o 12V 80Ah baterii.
Jak by jste resili tuto situaci.
Diiky za napady nejsem elektrikar ale pokud mi zhruba shrnete jak by obvod mel vypadat ostatni si vyhledam sám dííky.
Co me trápí je Jestli se musí obvod nejak specialne regulovat. A jestli neznicim baterii nebo solarni clanky kdyz se baterie dobije do maxima. Jde o 12V 80Ah baterii.
Jak by jste resili tuto situaci.
Diiky za napady nejsem elektrikar ale pokud mi zhruba shrnete jak by obvod mel vypadat ostatni si vyhledam sám dííky.
- miroslavkovar
- Příspěvky: 81
- Registrován: 10 bře 2012, 01:00
Asi před deseti lety vyprodávali v Německu u Conrada takové panely do auta na udržování akku. Je to kanadský výrobek, má rozměry 29x9 cm, má 30 segmentů, kus kabelu a běžný konektor do zapalovače. V technickém popisu uváděli, že to dá do 12 V akku proud až 100 mA. Měřil jsem to, ale deklarovaný proud to dá tak 21.6. v pravé poledne kolmo ke slunci. Navíc je i na zadním okně auta filtr, který bohužel zeslabí právě složku světla, která je pro účinnost panelu nutná. Takže na přímém slunci v létě za oknem auta to nedá ani 50 mA. Ve výstupu je pouze dioda 1N4007. Ta tam musí být, protože solárním panelem teče poměrně velký zpětný proud při nedostatečném osvětlení. Regulátor proudu, či napětí není nutný, vnitřní odpor fotovoltaických článků je relativně velký, takže nabíjecí proud se omezí sám. Tento malý proud nemůže nijak ohrozit životnost autoakumulátoru, protože sami výrobci uvádějí, že samovybíjení je asi 1 Ah za den a to je zhruba ta hodnota, kterou ze solárního panelu dostanete do akumulátoru.
solární šíbr: http://forum.mypower.cz/viewtopic.php?f=13&t=65 ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Pokud teda nejde akumulátor občas dobíjet rovnou ze sítě, obyčejnou nabíječkou, co vychází ekonomičtěji, tak osobně si myslím:
1. Koupit panel příslušnýho napětí (12V rozhodně nebude stačit).
2. Paralelně ke svorkám přidat paralelní stabilizátor napětí podle obrázku 19 v datasheetu zde: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 8id7fy.pdf (levý rezistor vynechat a tranzistor, například BD711, upevnit na pořádný chladič, mezi bázi a emitor tranzistoru střílím od boku rezistor 220R, napětí nastavit na zhruba 14,6V)
3. A nakonec připojit přes 1N4007 na akumulátor.
1. Koupit panel příslušnýho napětí (12V rozhodně nebude stačit).
2. Paralelně ke svorkám přidat paralelní stabilizátor napětí podle obrázku 19 v datasheetu zde: http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 8id7fy.pdf (levý rezistor vynechat a tranzistor, například BD711, upevnit na pořádný chladič, mezi bázi a emitor tranzistoru střílím od boku rezistor 220R, napětí nastavit na zhruba 14,6V)
3. A nakonec připojit přes 1N4007 na akumulátor.
Nejsu žádným fóristem, ale když něco negómu, tož, přindu se zeptat. A když se nesnesitelně nudím, nebo když jsu na plech, někdy se může stát, že se i pokusím poradit. Zdraví Jura!
Výkonem, kterého je po většinu roku stejně nedostatek, bych zase tak neplýtval ani v případě, že panel jede na špičkový.
Akumulátor 60Ah si bez problémů sám ureguluje napětí ještě při proudu 150-200mA. To je proud, který akumulátoru za těch pár hodin, kdy je panel může dát, v žádném případě neublíží.
Sériová dioda napětí sníží ještě asi o 0,5-0,7V, což obvykle nevadí, protože panely 12V mívají při zátěži jmenovitým proudem ještě napětí kolem 16-17V (sluneční maximum). Za sklem auta je třeba počítat proud odhadem maximálně poloviční, kdo se bojí o akumulátor nebo má strach z vodíku nahromaděného v interiéru auta, přidá si do série s panelem odpor 10 až 15Ω.
I to je samozřejmě ztrátové, podobně jako bočníkový regulátor (Schuntregler).
Obojí řešení vyhoví s panely tak do 15Wp.
Akumulátor 60Ah si bez problémů sám ureguluje napětí ještě při proudu 150-200mA. To je proud, který akumulátoru za těch pár hodin, kdy je panel může dát, v žádném případě neublíží.
Sériová dioda napětí sníží ještě asi o 0,5-0,7V, což obvykle nevadí, protože panely 12V mívají při zátěži jmenovitým proudem ještě napětí kolem 16-17V (sluneční maximum). Za sklem auta je třeba počítat proud odhadem maximálně poloviční, kdo se bojí o akumulátor nebo má strach z vodíku nahromaděného v interiéru auta, přidá si do série s panelem odpor 10 až 15Ω.
I to je samozřejmě ztrátové, podobně jako bočníkový regulátor (Schuntregler).
Obojí řešení vyhoví s panely tak do 15Wp.