Gramo Tesla NC450, problematické otáčky
Moderátor: Moderátoři
Když vidím, že u zapojení, které zjevně aspoň chvíli funguje, chce někdo měnit tranzistory, tak se vždycky kouknu proti světlu, jestli tam někde ve vzduchu nevisí strašných pár facek nad tím mamlasem, který zřejmě nepochopil, že s kterýmkoli vadným tranzistorem se zařízení bude chovat jinak, než se chová, a že závadu musí hledat jinde.
EDIT: koukám, že Laurel našel.
Skutečnost, že v zapojení jsou elektrolyty na 6V, je v pořádku, v některých uzlech zapojení skutečně nemůže být víc.
A paralelní spojení dvou elektrolytů může být záměrné, viz vlastnosti elektrolytických kondenzátorů v závislosti na jejich kapacitě.
EDIT: koukám, že Laurel našel.
Skutečnost, že v zapojení jsou elektrolyty na 6V, je v pořádku, v některých uzlech zapojení skutečně nemůže být víc.
A paralelní spojení dvou elektrolytů může být záměrné, viz vlastnosti elektrolytických kondenzátorů v závislosti na jejich kapacitě.
Zdravím všechny. Řešil jsem před nedávnem podobný problém. Nakonec pomohla výměna potenciometru. Co se mi ale nepodařilo vyřešit je, že gramofon drží otáčky opravdu přesně až tak po deseti minutách chodu motorku. Prvních pár minut otáčky kolísají a po deseti minutách vše jede jak hodinky. Uměl by mi někdo poradit? Předem díky za každou odpověď.
Pokud měnit součástky, tak všechny! ![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Moje elektronika u NC450 dříve a nyní.
Vážně: Pokud je vyčištěn a je funkční potenciometr 2k5, tak pozor na papírové trimry TP041 R7 a R6 s nýtovanými spoji - velký zdroj problémů. Na fotce je ještě mám, ale po problémech s jedním, kdy upadl nýt u jednoho vývodu trimru při nastavování hodnoty, jsem oba vyměnil za cermentové keramické trimry TP062. Spolu s kvalitním kondenzátorem generátoru jsou otáčky od prvního zapnutí naprosto stabilní.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Moje elektronika u NC450 dříve a nyní.
Vážně: Pokud je vyčištěn a je funkční potenciometr 2k5, tak pozor na papírové trimry TP041 R7 a R6 s nýtovanými spoji - velký zdroj problémů. Na fotce je ještě mám, ale po problémech s jedním, kdy upadl nýt u jednoho vývodu trimru při nastavování hodnoty, jsem oba vyměnil za cermentové keramické trimry TP062. Spolu s kvalitním kondenzátorem generátoru jsou otáčky od prvního zapnutí naprosto stabilní.
- Přílohy
-
- ovladaci elektronika drive.jpg
- (94.94 KiB) Staženo 158 x
-
- ovladaci elektronika nyni.jpg
- (96.61 KiB) Staženo 207 x
Omlouvám se.
Původně jsem chtěl vložením obrázku své kompletně přeosazené desky vyprovokovat Hilla k nějaké reakci. Reagoval jsem tím na jeho poznámku o fackách za výměnu funkční součástky.
Ve svém příspěvku jsem použil smajlíka v domnění, že to bude pochopeno jako odlehčení.
Původně jsem chtěl vložením obrázku své kompletně přeosazené desky vyprovokovat Hilla k nějaké reakci. Reagoval jsem tím na jeho poznámku o fackách za výměnu funkční součástky.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ale o půlnoci, když jsem vkládal příspěvek, jsem si nevšiml, že reaguji na příspěvek starý bezmála 6 roků. Všiml jsem si toho až nyní, kdy začali reagovat i ostatní.Hill píše:... chce někdo měnit tranzistory, tak se vždycky kouknu proti světlu, jestli tam někde ve vzduchu nevisí strašných pár facek nad tím mamlasem....
Ve svém příspěvku jsem použil smajlíka v domnění, že to bude pochopeno jako odlehčení.
Nemá cenu měnit kácéčka za kácéčka - pokud původní elektronika jakž-takž funkční obsahovala teslácký trandy, nemá cenu novou páchat s těma samýma typama. To je prašť jako třískni, velký zlepšení nehrozí ani při náhradě typů KC14x/50x modernějšíma KC23x/30x.
Stejně tak nemá cenu měnit elektrolytický kondíky Tesla řady TE9xx a TF00x za cokoliv novýho - protože ty řady ať byly v růžovočervený nebo v modrý "šprcce", vždycky byly hooodně kvalitní a kvalitní zůstaly do dneška - ať z pohledu ztráty kapacity, nebo z pohledu nárůstu ESR. Pokud takovej kondík neležel přímo na nějaký topící součástce nebo na jejím chladiči, má dneska i po 30 letech kapacitu s kladnou odchylkou tolerance a ESR s minimální hodnotou. Tudy taky cesta za zlepšením kvality a stability nevede. Výměna má cenu u kondíků zřetelně nafouknutejch, s vyteklým elektrolytem nebo vytlačenou zátkou případně v místě kodíků filtračních za kousky s vyšší kapacitou nebo lepší tepelnou třídou.
Co má cenu měnit, jsou starší Tesla huhlýkový odpory TR211 a TR212 - jejich náhrada modernějšíma metalizovanýma s přesnější tolerancí určitě přínos je - s výjimkou míst, kde huhlýkovej odpor funguje jako pojistkovej (huhlýk shoří a přeruší obvod, čímž vykonává primitivní ochrannou funkci - ve stejný pozici použitej metalizovanej odpor se většinou nepřeruší, ale speče se na "cosi" s odporem obvykle nižším než měla původní součástka a tím dovolí destrukci dalších, obvykle mnohem hodnotnějších součástek).
Naopak nemá cenu měnit starší metalizovaný odpory Tesla TR190/191/192 a TR160/161/162 - protože ty pokud fungujou a nejsou mechanicky porušený, tak jsou jednou z mála ukázek provozní spolehlivosti. Nejvíc poruch u nich vznikalo při prvotním pájení hned při osazení, pokud se přehřály a vyletoval se jejich přívod zevnitř základního keramickýho tělíska - a na to se přišlo při oživování. Ale pokud tyhle odpory fungovaly tenkrát, fungujou s přehledem do dneška - a budou fungovat dál. Měnit je má cenu jedině v případě, že se jejich nahrazením moderním kusem dosáhne lepšího (přesnějšího) průběhu kmitočtový charakteristiky - jinak ne.
Velký zlepšení stability může znamenat náhrada starších odporovejch trimrů s uhlíkovou dráhou za moderní s keramikou, kde navíc i klesne šum. Náhrada metalizovanejch kondíků TC180/181 za modernější s polymerovým dielektrikem je taky plus. U kondíků keramickejch záleží na typu keramiky, jakej má teplotní koeficient, jestli třeba na daný pozici ten konkrétní typ keramiky svým průběhem teplotní odchylky nekompenzuje teplotní charakteristiku jinejch součástek v tom obvodu a jestli jeho náhrada za jinej typ nerozhází teplotní stabilitu obvodu ještě víc - hlavně to platí u VF. No a o náhradách stroboskopickejch doutnavek LEDkama bez dalšího opatření (neboli bez aspoň můstkovýho usměrnění kvůli dodržení kmitočtu blikání) už se tady Leoš vyjádřil ...
Stejně tak nemá cenu měnit elektrolytický kondíky Tesla řady TE9xx a TF00x za cokoliv novýho - protože ty řady ať byly v růžovočervený nebo v modrý "šprcce", vždycky byly hooodně kvalitní a kvalitní zůstaly do dneška - ať z pohledu ztráty kapacity, nebo z pohledu nárůstu ESR. Pokud takovej kondík neležel přímo na nějaký topící součástce nebo na jejím chladiči, má dneska i po 30 letech kapacitu s kladnou odchylkou tolerance a ESR s minimální hodnotou. Tudy taky cesta za zlepšením kvality a stability nevede. Výměna má cenu u kondíků zřetelně nafouknutejch, s vyteklým elektrolytem nebo vytlačenou zátkou případně v místě kodíků filtračních za kousky s vyšší kapacitou nebo lepší tepelnou třídou.
Co má cenu měnit, jsou starší Tesla huhlýkový odpory TR211 a TR212 - jejich náhrada modernějšíma metalizovanýma s přesnější tolerancí určitě přínos je - s výjimkou míst, kde huhlýkovej odpor funguje jako pojistkovej (huhlýk shoří a přeruší obvod, čímž vykonává primitivní ochrannou funkci - ve stejný pozici použitej metalizovanej odpor se většinou nepřeruší, ale speče se na "cosi" s odporem obvykle nižším než měla původní součástka a tím dovolí destrukci dalších, obvykle mnohem hodnotnějších součástek).
Naopak nemá cenu měnit starší metalizovaný odpory Tesla TR190/191/192 a TR160/161/162 - protože ty pokud fungujou a nejsou mechanicky porušený, tak jsou jednou z mála ukázek provozní spolehlivosti. Nejvíc poruch u nich vznikalo při prvotním pájení hned při osazení, pokud se přehřály a vyletoval se jejich přívod zevnitř základního keramickýho tělíska - a na to se přišlo při oživování. Ale pokud tyhle odpory fungovaly tenkrát, fungujou s přehledem do dneška - a budou fungovat dál. Měnit je má cenu jedině v případě, že se jejich nahrazením moderním kusem dosáhne lepšího (přesnějšího) průběhu kmitočtový charakteristiky - jinak ne.
Velký zlepšení stability může znamenat náhrada starších odporovejch trimrů s uhlíkovou dráhou za moderní s keramikou, kde navíc i klesne šum. Náhrada metalizovanejch kondíků TC180/181 za modernější s polymerovým dielektrikem je taky plus. U kondíků keramickejch záleží na typu keramiky, jakej má teplotní koeficient, jestli třeba na daný pozici ten konkrétní typ keramiky svým průběhem teplotní odchylky nekompenzuje teplotní charakteristiku jinejch součástek v tom obvodu a jestli jeho náhrada za jinej typ nerozhází teplotní stabilitu obvodu ještě víc - hlavně to platí u VF. No a o náhradách stroboskopickejch doutnavek LEDkama bez dalšího opatření (neboli bez aspoň můstkovýho usměrnění kvůli dodržení kmitočtu blikání) už se tady Leoš vyjádřil ...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě
!!!
A kutilmile - nelituju tě
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
Jestli jsem něco nepřehlédl, tak o výměně původní doutnavky za LEDku tu nepadlo ani půl slova. S tím přišel až Leoš. A pak jsem si všimnul, že po přeosazení "nová" deska nějak změnila barvu. Vyrobil jsi ji (nebo nechal vyrobit) celou znovu?
EDIT: Aha, hned v úplně prvním příspěvku.
EDIT: Aha, hned v úplně prvním příspěvku.
Naposledy upravil(a) elektrosvit dne 24 lis 2017, 17:22, celkem upraveno 1 x.
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00
- elektrosvit
- Příspěvky: 2512
- Registrován: 27 čer 2016, 02:00