Napajanie autoradii (vseobecne)

Poruchy, opravy, rady, návody (kromě návodů na UNLOCK !)

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

Napajanie autoradii (vseobecne)

#1 Příspěvek od Puma17 »

Napajanie autoradia je vacsinou cez poistku v autoradiu. Vacsinou sa poistka zapaja medzi + privod a + odvod .Ale ja mam na radiu poistku zapojenu takto : + privod a - zem. Ja si myslim ze to je nejaka chyba. Poradte mi co musim urobit.

Poradte mi aj so zdrojom ktory pouzivam k autoradiu. Mam tam Graetzov mostik z KY705 F, 100n keramika , 1000uF/35V elektrolyt, 7812 na 3A a 4A poistku. Ked zapnem zdroj bez zataze a vypnem ho tak napatie v zdroji ostane. Problem je ten ze sa mi kondenzator nevybije. Poradte co upravit.

P.S v radiu mam poistku 3.15 A a v zdroji je 4A. Kde ma byt silnejsia poistka ?

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#2 Příspěvek od Radix »

Asi jsi tu pojistku špatně prohlédl. Kdyby byla zapojená mezi + přívod a -zem, tak dojde ke zkratu přes tu pojistku.
Kondenzátor nebo výstup zdroje přemosti odporem vhodné velikosti, třeba 10 k. Pak se zdroj vybije přes ten odpor.
A proč se ten zdroj musí vlastně vybít?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#3 Příspěvek od Hill »

Radix má pravdu v obou bodech.
Mezi napájení a kostru můžeš zapojit 12V žárovku, ale ne pojistku. To by znamenalo tvrdý zkrat.
Pojistka by se v lepším případě začervenala a odpařila, pokud by byla "silnější", než dá zdroj, začervenalo by se něco ve zdroji.
Že v nezatíženém zdroji zůstane kondík nabitý, je v pořádku. Chyba by byla, kdyby nezůstal.
Nevidím však důvod, proč ho vybíjet. Čemu to vadí? To je prakticky stejné, jako bys po opuštění auta nechával rozsvícená světla, aby se vybila baterka, že si ji zítra zase nabiješ. Jenže baterku takhle po čtyřech pěti úplných vybitích spolehlivě zničíš, kondík si toho nechá líbit podstatně víc, ale taky není jeho trpělivost nekonečná.
Zkrátka tomu elektrolytu (teď tím míním kondík) svědčí zůstat pod napětím co nejdéle.
Za pár (i pár desítek) hodin se stejně vybije vlastním svodovým proudem sám. Ale oč déle zůstane aspoň trochu nabitý, o to později začne proces rozformování a o to déle vydrží jeho vlastnosti, které potřebuješ využívat v nabitém stavu. Ideální by bylo držet elektrolytický kondík pod napětím trvale, ale na rozdíl od autobaterky, když zůstane vybitý tři měsíce, zpravidla to snese bez následků.

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

Re: Napajanie autoradii (vseobecne)

#4 Příspěvek od Puma17 »

Ked je potenciometer vypnuty, tak medzi privodom a kostrou mi nepipa nic, ci je poistka v radiu alebo nie je. Ale ked zapnem potenciometer tak mi medzi privodom a kostrou merak len pipne, ked vyberiem poistku tak mi nepipne.

Uživatelský avatar
meno
Příspěvky: 930
Registrován: 04 říj 2004, 02:00
Bydliště: Czechoslovakia

Re: Napajanie autoradii (vseobecne)

#5 Příspěvek od meno »

Puma17 píše:Ked je potenciometer vypnuty, tak medzi privodom a kostrou mi nepipa nic, ci je poistka v radiu alebo nie je. Ale ked zapnem potenciometer tak mi medzi privodom a kostrou merak len pipne, ked vyberiem poistku tak mi nepipne.
To je snať jasné ! Keď to rádio zapneš (tým poťíkom -je kombinovaný s vypínačom) že cez neho musí prechádzať nejaký prúd. Keď vyberieš poistku tak ako keby si vypol vypínač !

Vybíjať kondík v zdroji je nezmysel !!!

:D :D :D

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

Re: Napajanie autoradii (vseobecne)

#6 Příspěvek od Puma17 »

Cize tym padom radio nema ziadnu chybu.

Uživatelský avatar
meno
Příspěvky: 930
Registrován: 04 říj 2004, 02:00
Bydliště: Czechoslovakia

Re: Napajanie autoradii (vseobecne)

#7 Příspěvek od meno »

Puma17 píše:Cize tym padom radio nema ziadnu chybu.
Ak má dobrý zvuk a hraje tak jam má a pri zníženej hlasitosti nepočuť sieťový brum tak je v úplnom poriadku !!!
Mimochodom podobný článok tu bol prednedávnom ! Pohľadaj v diskusnom fóre !

:D :D :D

Uživatelský avatar
Puma17
Příspěvky: 512
Registrován: 04 říj 2006, 02:00

To Meno :

#8 Příspěvek od Puma17 »

Diky.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#9 Příspěvek od Hill »

To krátké pípnutí šlusmetru při zapnutí rádia je nabíjecí proud filtračního elektrolytu (může jich tam být i víc). Ty se tváří jako zkrat, než se nabijou. Pak už šlusmetr ani nepípne.

pepik9

Re: Napajanie autoradii (vseobecne)

#10 Příspěvek od pepik9 »

Puma17 píše: Poradte mi aj so zdrojom ktory pouzivam k autoradiu. Mam tam Graetzov mostik z KY705 F, 100n keramika , 1000uF/35V elektrolyt, 7812 na 3A a 4A poistku. Ked zapnem zdroj bez zataze a vypnem ho tak napatie v zdroji ostane. Problem je ten ze sa mi kondenzator nevybije. Poradte co upravit.

Nektery stabilizator nesnese vetsi napeti na vystupu nez na vstupu, proto se paralelne prida dioda v opacnem smeru. Tady zdase funguje dobre.
Predpokladam, ze to je mimo auto, 7812 potrebuje na vstupu asi o 3V vic nez na vystupu.

Uživatelský avatar
mi-ro
Příspěvky: 7651
Registrován: 08 úno 2005, 01:00
Bydliště: rovina u Kolína

#11 Příspěvek od mi-ro »

Pro kondy je dokce lepší nechat je v nabitém stavu, je to kvůli zformování. Někteří výrobci fotoblesků to dokoce doporučovali-po práci nabít a nevystřelit. Ale můj názor je že i ten stabec 7812 má nějakou spotřebu a tudíž musí elyt zakrátko vycucat.
..to bude jen ňákej odpůrek

Odpovědět

Zpět na „Autorádia“