Jaký kondík k zářivce?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
goodbie
Příspěvky: 76
Registrován: 06 úno 2011, 01:00
Bydliště: Pastviny okr.Cheb

#31 Příspěvek od goodbie »

klasika dva startéry a jedna tlumivka,je mi divný že na dvě 8w trubice to jde a na 13w bliká asi mi nic jinýho nezbude než tam dát na každou tu 13w trubku jednu tlumivku a startér.

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#32 Příspěvek od Eleman »

V tom případě bych to viděl na nevhodné startéry. Při zapálení trubice musí napětí na ní klesnout pod zapalovací napětí startéru, jinak startér znovu zapaluje - spíná a trubice bliká. Zapalovací napětí staréru je dáno jeho typem.
Při sériovém spojení trubi se však mohou dít dost divoké věci, protože napětí na nich není při zapalování rozděleno rovnoměrně. Zkus osadit startéry na kterých je uvedeno 4...18 (20) W. Oba musí být vždy stejné.
Bohužel s různými, nebo nestejně opotřebovanými trubicemi a startéry jsou zejména při zapalování vždy problémy.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
goodbie
Příspěvky: 76
Registrován: 06 úno 2011, 01:00
Bydliště: Pastviny okr.Cheb

#33 Příspěvek od goodbie »

startery mám narva bts20 4....22w 220-240 tandem a ještě sem našel philips s2 4...22w tandem 4,6,8w single všechny jiný zářivky nakopnou jako nic jen ty 13 ne já to spíš typuji na ty trubice že prostě nejsou do tandemu.ty 13w trubky jsou nové.

Uživatelský avatar
miroslavkovar
Příspěvky: 81
Registrován: 10 bře 2012, 01:00

#34 Příspěvek od miroslavkovar »

Chtěl bych upozornit, že není trubice, jako trubice. Ty starší s průměrem trubice nad 25 mm mají jiné množství rtuti než ty tenké, řekněme novější. Proto starší zářivka např. 20 W, resp. novější 18 W má provozní napětí cca 90 V a byla dříve provozována i na napětí 120 V, které bývávalo v Praze i Ostravě. Na starší napětí 220 V se tyto zářivky spojovaly dvě do série s jednou tlumivkou pro 40 W, resp. 36 W zářivku a použily se k tomu dva startéry 18-20 W. Zářivky 40/36 W mají provozní napětí 150 až 180 V a zase jsou k nim určené tlumivky pro napětí 220/230 V. Ti starší si jistě pamatují speciální rozptylová trafa, která se vyráběla místo tlumivek pro 40 W trubici na napětí 120 V. Ale to je historie. Nové trubice mají menší průměr, mají menší množství rtuti (rtuťových par), proto pracují s vyšším provozním napětím na trubici a s menším proudem. Tenká nová 13 W trubice má provozní napětí jistě i přes 150 V, proto nelze nastartovat dvě trubice v sérii na síťové napětí 230 V. Navíc se nové trubice vyrábějí tak, aby celou řadu pokryl jeden typ tlumivky (klasické, pokud se nepoužívá elektronický předřadník). Na tlumivce je pak třeba napsáno, že je určena pro trubice 4, 6, 8, 10, 13 W a napětí 230 V. Startér se pak použije klasický, ale pro 40/36 W trubici. Lze tedy říci, že vaše zjištění je normální stav a 13 W trubice je třeba zapojovat samostatně. Jinak z důvodů možného přetížení trubic a zkrácení jejich životnosti doporučuji měřit buď wattmetrem přímo na trubici její skutečný příkon (i s tlumivkou to jde obtížně, protože neznáme ztráty v tlumivce) nebo měřit multimetrem s TRUE RMS napětí a proud přímo zářivky. Vřele však doporučuji přejít na elektronické předřadníky, čímž se několikanásobně prodlouží životnost lineárních zářivek a při zapnutí se ihned rozsvítí bez blikání.

Uživatelský avatar
goodbie
Příspěvky: 76
Registrován: 06 úno 2011, 01:00
Bydliště: Pastviny okr.Cheb

#35 Příspěvek od goodbie »

asi máte pravdu,jinak k předřadníkům mám docela odpor nějaké mám doma na chodbě kde se nesvítí trvale a tam rtubice nevidrží dlouho a zase s tlumivkou a startérem jsou pořád jedny původní cca 9 let.takže jsem koupil tlumivku 13w na 230v tak až příjde uvidím jak to vše zapojím

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#36 Příspěvek od Duvsan »

To je zas od konštrukcie predradníka (elektronického). Keď vie predohrev, tak sa oplatí. Ak je to primitívny menič, trubice štartujú "za studena" (bez predchádzajúceho nahriatia vlákien) a to im neprospieva. Takže na to pozor.

Uživatelský avatar
miroslavkovar
Příspěvky: 81
Registrován: 10 bře 2012, 01:00

#37 Příspěvek od miroslavkovar »

Ještě z vlastní praxe pro ty, co chtějí laborovat. Pro všechny domácí lineární zářivky "staré konstrukce", čili s průměrem nad 25 mm jsem vyměnil původní klasické tlumivky a startéry za upravené elektronické předřadníky z "úsporných" žárovek/zářivek a to tak, že jsem tranzistory typu 13001 a pod. nahradil BUX 85 nebo 87, zmenšil rezistory v emitorech na 1 Ohm, sériový kondenzátor obvykle zapojený ke kladnému napájecímu napětí jsem zvětšil na min. 100 nF/400 Vdc a tlumivky jsem navinul na feritová E jádra (E8x8) s mezerou tak, aby zářivkou šel odpovídající proud. Pro zářivky 20/18 W a 40/36 W je to asi 0,42 A pro 65/58 W asi 0,5 A. Je lepší měřit wattmetrem celkový příkon, který bude o ztráty v předřadníku větší (max. 10%), protože proud má frekvenci kolem 40 kHz a málokterý multimetr ho správně změří. Proud se nastaví velikostí vzduchové mezery. Žhavení zářivek se zapojí tak, jak bylo původně. Po této úpravě se nejenom zářivky rozsvítí okamžitě po zapnutí, ale několikanásobně se prodloužila jejich životnost.

Pozor ale při laborování, elektronika je přímo spojena se sítí, proto tento postup doporučuji pouze zkušenějším elektronikům a ještě jenom těm, co používají k podobným účelům oddělovací trafo.

Kdo nechce laborovat, doporučuji mu, ať si zakoupí příslušné elektronické předřadníky a to určené pro tyto "starší" lineární zářivky, ale pouze takové, kde se zářivka připojuje pomocí čtyř vodičů, tedy obě žhavicí vlákna. Účinnost elektronického předřadníku je větší než účinnost klasické tlumivky, zároveň odstraníte stroboskopický efekt a ještě dosáhnete vyšší účinnosti zářivky, neboť se uvádí, že její účinnost se zvyšuje, pokud je napájena proudem o kmitočtu větším než 1 kHz.

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#38 Příspěvek od Duvsan »

A ja som žil v tom, že najlepšie je 2-3s žeraviť vlákna, až potom trubice rozsvietiť. Tak ako to vlastne je? Keď štartujú okamžite, nejedná sa o "studený" štart?

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#39 Příspěvek od AmarokCZ »

To žiješ v celkem správné představě, studený start není dobrý, ale dlouhé žhavení (3s) taky trubici neprospívá.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
miroslavkovar
Příspěvky: 81
Registrován: 10 bře 2012, 01:00

#40 Příspěvek od miroslavkovar »

Při použití čtyřvodičových elektronických předřadníků k trubicím se nejedná o "studený" start, protože předřadník má zapojen mezi žhavicí vlákna naproti sebe kondenzátor o kapacitě od 2n2 do cca 6n8, který se po zapnutí uvede spolu s vestavěnou předřadnou tlumivečkou do sériové rezonance, na kondenzátoru se objeví napětí vyšší než 500 V, to jednak zionizuje prostor v trubici a dále díky sériové rezonanci jde přes žhavicí vlákna větší proud, než provozní, takže se velmi rychle nažhaví. Tento stav však při pracovní frekvenci cca 40 kHz trvá velmi krátkou dobu (desítky ms), jakmile se totiž zionizuje vnitřní prostor trubice, zatlumí sériovou rezonanci, tlumivečka dále napájí trubici přes opačné konce žhavicích vláken, než je připojen pomocný kondenzátor a tím trvale udržuje žhavené vlákna, aby mohly emitovat. Takto jsou zapojeny téměř všechny "kompaktní" zářivky i světových výrobců, které se rozsvítí "okamžitě" a takto jsou zapojeny i elektronické předřadníky k lineárním trubicím od solidních firem.

Svým předcházejícím popisem jsem chtěl jen upozornit, že není třeba kupovat pro lineární zářivky elektronické předřadníky, ale šikovný amatér si je vyrobí úpravou elektroniky z "úsporných" zářivek.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#41 Příspěvek od AmarokCZ »

miroslavkovar: tak nám tu tvou nesmyslnou teorii o předežhavení během několika ms podlož čísly (pro libovolně tebou zvolenou trubici) a sám si uvědomíš, že je to blbost!
Hodně předřadníků a většina "úsporek" prostě startuje zastudena, je to daň za to, že jsou lidi líní počkat 1 až 2s na nažhavení. Vliv na životnost to nemá až tak dramatický...
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#42 Příspěvek od Duvsan »

miroslavkovar píše:... a dále díky sériové rezonanci jde přes žhavicí vlákna větší proud, než provozní, takže se velmi rychle nažhaví.
A ten nápor tým vláknam určite prospieva.
AmarokCZ píše:Hodně předřadníků a většina "úsporek" prostě startuje zastudena, je to daň za to, že jsou lidi líní počkat 1 až 2s na nažhavení. Vliv na životnost to nemá až tak dramatický...
Takto som "opravil" úsporku s prerušeným vláknom, obe vlákna som skratol. Mwn, či som to druhé nemal nechať v činnosti, ale i tak by asi nebolo "v pohodlí". V inom vlákne je to prebraté.
Ale o tú životnosť sa obávam. Ale i tak u nej už niet čo stratiť.

AmarokCZ
Příspěvky: 2838
Registrován: 20 pro 2006, 01:00
Bydliště: Poličské krystalinikum
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od AmarokCZ »

Duvsan píše:A ten nápor tým vláknam určite prospieva.
Nemusíš se o prospěch vláken obávat (mimo to, že se startuje zastudena), nažhavit v čase menším než několik desetin sekundy nedokáže ani kouzelník ... :wink:

Životnost u studených startů (= prakticky všechny "úsporky") je taková jaká je, každý s tím má zkušenost, neboli časté zapínání = rychlá smrt (samozřejmě s výjimkou těch, co mají předehřev).
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!

Uživatelský avatar
miroslavkovar
Příspěvky: 81
Registrován: 10 bře 2012, 01:00

#44 Příspěvek od miroslavkovar »

Technické tabulky.
Pro zájemce o srovnání ztrát u různých předřadníků lineárních zářivek. Omlouvám se za špatnou čitelnost, je to foto MAKRO z poměrně malé tabulky z literatury fy Siemens a jsou popsány zářivky OSRAM. Pro ty, co neznají německy, od levého sloupce nahoře je uveden jmenovitý výkon trubice bez předřadníku, pak s předřadníkem, jmenovitý proud, délka trubice v mm, světelný tok v lm. Horní část tabulky je pro plně elektronický předřadník, dole pak pro "klasickou" tlumivku a to "standardní" (KVG) a tzv. "bezeztrátovou" (VVG). Z tabulek je vidět, že světelný tok u stejných trubic, při použití elektronického předřadníku je větší než s klasickou tlumivkou. I účinnost je větší.
Přílohy
IMG_1012.JPG
(88.95 KiB) Staženo 64 x

Uživatelský avatar
miroslavkovar
Příspěvky: 81
Registrován: 10 bře 2012, 01:00

#45 Příspěvek od miroslavkovar »

Všem mým oponentům k činnosti zářivek při startu s elektronickým předřadníkem doporučuji velmi pečlivé studium na:

http://www.irf.com/technical-info/appnotes/an-1066.pdf

Doufám, že si oponenti pečlivě přečtou, že příklady oscilogramů jsou uváděny pro zářivku Osram Dulux, ale hlavně si přečtou, kolikrát je větší žhavicí proud při startu zářivek, že je při žhavení jeho obvod v sériové rezonanci, jaké je ionizační napětí a hlavně doba přechodového děje (startu). Také si jistě všimnou počtu požadovaných startů.

Výsledek pak mohou porovnat s klasickým tlumivkovým předřadníkem a startérem.

Odpovědět

Zpět na „Poradna“