èidlo proudu

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
elektromichal
Příspěvky: 190
Registrován: 09 říj 2003, 02:00
Bydliště: KARVINA
Kontaktovat uživatele:

èidlo proudu

#1 Příspěvek od elektromichal »

Ahojte
nìco podobneho jste tady øešili ,ale napìti 30V
a vyhodnocovali úbytek 17V

Nemá nìkdo plánek nìjakéko proudového snímaè
Potøebuji mìøit,vyhodnotit pøekroèeni urèitého st proudu
jedna se o motor 230V 600W
Myslel jsem použit take boènik a nìjake operaky
Pøiklad. Teèe proud 2A,OK.pøekroèeni o 50% na
3A po dobu 3s ,vyhodnotit tento stav jako poruchu
/èas 3 s pro proudovou špièku pøi zapnuti
jedna se o motor ,a pøi rozbìhu je proud vìtši/

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#2 Příspěvek od rezis »

na to jsou nastavitelne nadproudove chranice. Uvnitr je bimetal kolem nej drat. na rozjezd je drat studeny takze muze tect vetsi proud.
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
elektromichal
Příspěvky: 190
Registrován: 09 říj 2003, 02:00
Bydliště: KARVINA
Kontaktovat uživatele:

ss

#3 Příspěvek od elektromichal »

co ma spoleèneho nadproudovy chraniè s plankem, on se da vyrobit v dilnì ? 8-)

mìl jsem na mysli nìco jako http://www.tosi.cz/elektro.html#el_poj

ale ještì trochu spomalit reakci

Uživatelský avatar
meno
Příspěvky: 930
Registrován: 04 říj 2004, 02:00
Bydliště: Czechoslovakia

#4 Příspěvek od meno »

Na ochranu motorov sa používajú napr. tepelné relé (R100) ale najčastejšie pomalé poistky (na puzdre majú slimáka) , motorové ističe -všetky tieto zariadenia "počítajú" s rozbehovým prúdom !

Ale ak chceš elektronickú poistku tak jednoducho zaraď do série s motorom odpor(vhodnej hodnoty,a dostatočného výkonu). Prúd potom vypočítaš z ohmovho zákona a úbytku napäťia na odpore ! Vyhodnoťiť to môžeš aj pomocou OZ. Ale musel by si tam doplniť nejaký časovací obvod aby ti to nevupínalo pri rozbehu motora

:D :D :D

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

To jde i jinak, beze ztrát na odporu.
Jeden z přívodních vodičů k motoru protáhni tak 3 závity malým toroidem (úplně stačí průřez 1cm2). To bude primár.
Jako sekundár namotej 30-50 závitů něčím slabším, zatěž to odporem kolem 100 ohmů, dej tam dolní propust kolem těch 50Hz, aby ti to nevyhodnocovalo rušení na vyšších frekvencích (komutační špičky a podobně).
A na výstupu máš střídavé napětí přímo úměrné odebíranému proudu, aniž bys přitom zasáhl silový obvod nebo se ho jen dotknul.
A můžeš hodnotit.
Jestli ho pak usměrníš a pomalu s ním budeš nabíjet kondík, který se při překročení napětí vybije (přes tranzistor UJT nebo i přes pouhý diak) do řídicí elektrody tyristoru nebo přímo do vypínací cívky...
Naposledy upravil(a) Hill dne 26 lis 2006, 11:58, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#6 Příspěvek od Sendyx »

Pozor na to, aby se to ádro nepřesytilo, jinak nevyhodnotí vůbec nic.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#7 Příspěvek od Hill »

Proto taky "tak 3 závity". Smozřejmě, když to napětí se zvýšením proudu přestane na výstupu růst, jeden závit se ubere. Ono 6Az za normálního stavu zvládne skoro každé jádro. V nejhorším se použije půlené a mezi oběma půlkami necháš po přiměřené vzduchové mezeře v řádu desetin mm.

Uživatelský avatar
DRAKE
Příspěvky: 276
Registrován: 05 zář 2005, 02:00

#8 Příspěvek od DRAKE »

Taky by šlo pár závitů bez jádra + hallova sonda, ale ta hallovka se trochu blbě schání.
Ježíš na kříži zaplatil za naše hříchy a tím nás osvobodil od věčné smrti. Platí i pro bastliře :-).

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#9 Příspěvek od WLAB »

Co treba na misto toho toroidu pouzit nejaky hotovy snimac treba co dela LEM - pouziva to kombinaci primeho a kompenzacniho zpusobu mereni. Namatkou me napada treba LTS 25 NP, do 25A, obe polarity, napajeni 5V pri nulovem proudu 2.5V na vystupu, docela rychly - ikdyz ne tak, jak se snazi nalhat v katalogovem listu -, galvanicke oddeleni atd... Dodelat vyhodnocovaci elektroniku uz by nemel byt problem. U nas to dodava nejaka firma z Ostravy.

Pokud je nutne senzor zkonstruoovat, doporucuji ten jiz zmineny toroid a kompenzacni zpusob mereni - zabrani se potencialnim problemum s presycenim jadra.

emichal

èidlo

#10 Příspěvek od emichal »

hotovy snimaè,ja myslel,že jsem v elektrobastlirnì :(

zkusim verzi s toroidem

abych ještì vysvìtlil,k èemu to chci
brána ma koncak zavøeno otevøeno,ale když
narazi na pøekažku a nezastavi ji fotonka,
tak jsem chtìl vyhodnocovat proud

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#11 Příspěvek od WLAB »

No v bastlirne sice jsme, ale tranzistory ani treba hrotoce diody taky nevyrabine :). Ten snimac neni drahy - v radu stokorun.

Ale OK, chapu to :)

Zkus ten toroid a kompenzacni princip a bude to....

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#12 Příspěvek od Hill »

Kompenzační princip má v tomto případě jeden dost závažný nedostatek: se zatížením motoru nejen, že vzroste proud, ale změní se také fázový posuv mezi proudem a napětím. Takže bys musel snímaný i kompenzační signál udržet navzájem v protifázi, aby šlo kompenzovat amplitudou.
To už je lepší ta vzduchová mezera nebo zmenšení počtu závitů proudové cívky.
Problém ochrany čehokoliv při pohybu vrat se taky dá řešit jen prokluzem řemenu v převodu... (jó tohle kdyby tak měla ta myčka, co mi zvedla auto ke stropu...)

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#13 Příspěvek od Radix »

Takový snímač proudu jsem u něčeho viděl v primáru trafa. Bylo to menší trafo, asi na EI16, které mělo několik závitů jako snímacích. Sekundárních závitů dle potřeby.

pentoda
Příspěvky: 98
Registrován: 12 pro 2004, 01:00
Bydliště: Praha

#14 Příspěvek od pentoda »

Nejlepší řešení je spojka /machanická,elektrická/ snímat otáčky a při poklesu otáček vypnout. Jako méně pracné je použít tepelné relé podle proudu motoru a časový spínač. Nastavený na max. čas přejezdu brány.

Uživatelský avatar
elektromichal
Příspěvky: 190
Registrován: 09 říj 2003, 02:00
Bydliště: KARVINA
Kontaktovat uživatele:

èidlo

#15 Příspěvek od elektromichal »

s hlidanim èasem už poèitam :)

www.elektromichal.wz.cz/obr/brana.doc

s tim toroidem ,zapojit nìjak tak ?

www.elektromichal.wz.cz/obr/cidlo.bmp

toroid jsem vzal ze zdroje 3zavity byly málo,
s odporem 15k a 220u ,1V za 3s pøi proudu 2A
ale zkoušel jsem to jen s 500W žarovkou

nemá nìkdo nìco odzkoušené?
[/url][/list][/list][/code][/quote]

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“