elektrovozítko - motor + regulace

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#16 Příspěvek od WLAB »

Radix píše:Jak bys ta sériově řazená dynama nezávisle řídil?
Nijak, jen prilozenym napetim. Obema by tekl stejny proud - tj. stejny moment a mame v podstate diferencial...

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#17 Příspěvek od WLAB »

2x 1kW to teda budou pekny baterky a taky tezky.... co to udelat rovnou jako lokomotivu spalovak-generator-menic-motor :) cast baterek by se usetrila...

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#18 Příspěvek od Sendyx »

Jako by se tady vznášel duch Ferdinanda Porscheho... :D

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#19 Příspěvek od Radix »

Popis byl v AR 6/1984. Autor použil motor z leteckého čerpadla hydrauliky 28 V/700 W, krátkodobě 2800 W. Baterie 160 Ah, rozjezdový proud s čerstvou baterií 180 A, za jízdy 50-100 A.
Měl to na vozík na vyvážení popelnic na skládku vzdálenou 1 km.
Použil nejdřív Morganův a potom Jonesův měnič.
.

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#20 Příspěvek od MetalGod »

WLAB píše:
Radix píše:Jak bys ta sériově řazená dynama nezávisle řídil?
Nijak, jen prilozenym napetim. Obema by tekl stejny proud - tj. stejny moment a mame v podstate diferencial...
Přesně tak!
Když u jednoho motoru zatížením snížíš otáčky, u druhýho se otáčky zvýšej- tak funguje i diferák.
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Radix
Příspěvky: 2633
Registrován: 14 lis 2006, 01:00

#21 Příspěvek od Radix »

U derivačního motoru (dynama) s cizím buzením si to nějak nedovedu představit.

Uživatelský avatar
rezis
Příspěvky: 5148
Registrován: 17 lis 2005, 01:00

#22 Příspěvek od rezis »

no a proc nemit ta dynama 4 kdyz to ma byt 4kolka :wink: a mas vykonu dostatek
Internet - metla lidstva

Uživatelský avatar
MetalGod
Příspěvky: 6556
Registrován: 30 kvě 2006, 02:00
Bydliště: Seč

#23 Příspěvek od MetalGod »

Taky fakt, trábošů je po škarpách ještě dostatek :lol: , ale co na to ta baterie ?:upset:
Kdo není ve dvaceti levičák, nemá srdce,
kdo je levičák ve čtyřiceti, nemá rozum.
— Winston Churchill

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#24 Příspěvek od Crifodo »

WLAB píše:Na MAXONY zapomente, je to drahy jako prase. Pred cca 5 lety jsem resil maly servopohon A sestava: MOTOR asi 15W, mala planetova prevodovka cca 1:30 a nevalny inkrementalni enkoder stala cca 15.000,-
motor Maxon 250W stojí tuším 900 SF, což je těch 15000, enkodér asi pro účel hrabání hlíny v zatáčkách není potřeba, ale hlavně: baterie která nebude vážit půl tuny a dodá hodinu kilowatt a nevybuchne přitom (tedy asi pořádné bago LiPol) bude stát tak možná desetkrát tolik :?
o tom vozítku z AR s motorem z čerpadla jsem četl taky, bylo tam myslím pár metráků vyřazených alkalických článků z ještěrky a sloužilo to k vyvážení popelnic krokem nebo tak podobně... sportovní vozidlo to asi zrovna nebylo.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#25 Příspěvek od WLAB »

Crifodo píše: motor Maxon 250W stojí tuším 900 SF, což je těch 15000, enkodér asi pro účel hrabání hlíny v zatáčkách není potřeba, ale hlavně: baterie která nebude vážit půl tuny a dodá hodinu kilowatt a nevybuchne přitom (tedy asi pořádné bago LiPol) bude stát tak možná desetkrát tolik :?
o tom vozítku z AR s motorem z čerpadla jsem četl taky, bylo tam myslím pár metráků vyřazených alkalických článků z ještěrky a sloužilo to k vyvážení popelnic krokem nebo tak podobně... sportovní vozidlo to asi zrovna nebylo.
250W motor stoji 1650 CHF * cca 18.000 = 29700. Tj. 30 kKc za jeden motorek (250W) - tj. pro tuto aplikaci zcela mimo realitu. Enkoder, ktery jsem tehdy bral v potaz byl nejaky ultralevny typ (na pomery MAXONu) za cca 50 CHF, takze v tom setu nehral zadnou velkou roli - proste je to pekelne drahy....

Ano ta baterka bude problem :)

A nebo jako zasobnik energie pouzit benzin a provest prislusne konverze. A treba vyzkouset Sousedikuv system slovenske strely - ovsem to se vyuzije hlavne na rovine, v terenu nikoliv. :)

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#26 Příspěvek od Crifodo »

jo, to jsem se díval na EC motor Maxon 400W EC60 BL D 400W KL 923,- SF/kus, sorry.
Nejsou levné, ale ani se nedá říct drahé, jsou prostě precizní, kvalitní a dlouhoživotnostní. Baťa: "nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit kupovat levné věci". :roll:
Pro nás jsou drahé proto, že máme jejich ceny, ale oproti té "jiné" Evropě máme pětinovou hodnotu naší práce. Za to ovšem konstruktér elektro-buggy nemůže. Naše místo je holt spíš na smeťáku.

Uživatelský avatar
WLAB
Příspěvky: 867
Registrován: 13 zář 2005, 02:00
Bydliště: Praha

#27 Příspěvek od WLAB »

No jo, ten je bezkartcovy (vlastne je to synchronni motor) odpada problem s kartaci, takze je levnejsi, zas je ale treba elektronika a pro uspokojivou funkci (zejmena v nulovych a malych otackach) i snimani polohy pro rizeni posuvu mag. poli.

Nerikam, ze kvalita neodpovida cene - ale pro predhozenou aplikaci je to mimo. Ostatne tam ani neni nutna, nac mit ve vozitku motory, ktere ho treba 20x preziji?

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#28 Příspěvek od Crifodo »

WLAB píše: Nerikam, ze kvalita neodpovida cene - ale pro predhozenou aplikaci je to mimo.
S tím sám za sebe souhlasím. Lidi ovšem mají různé libůstky. "Nulové a malé" otáčky u vysokotočkového motoru myslím celkem odpadají, sice by se dal celý předpokládaný rozsah rychlostí od nuly pokrýt pomocí pwm, ale s nepříznivým točivým momentem a proudovým zatížením ve šnečích rychlostech. Takže asi nějaká převodovka aspoň dva kvalty. Nebo pomalejší tank s obrovským krouťákem.
S kvalitou úzce souvisí účinnost, vzhledem k tomu, že lehká výkonná baterie bude dost drahá (možná až 🤐 drahá), asi by bylo poněkud hloupé s ní pak ohřívat nějaký šrot ze Škodovky. :wink:
Ale to je na vkusu dotyčného stavitele...

Uživatelský avatar
Sendyx
Příspěvky: 12118
Registrován: 05 čer 2005, 02:00
Bydliště: Ostrava

#29 Příspěvek od Sendyx »

Pro podobné účely se často používají motory pro letecké hydrauliky apod., lze je občas sehnat za pár peněz z výprodejů.

Uživatelský avatar
antosm
Příspěvky: 15
Registrován: 27 lis 2006, 01:00

#30 Příspěvek od antosm »

Sendyx píše:Pro podobné účely se často používají motory pro letecké hydrauliky apod., lze je občas sehnat za pár peněz z výprodejů.
Prosim,nějak nemam představu kde takové výprodeje se konaji,nevíte něco bližšího.Nebo mě ještě napadlo zkusit motor z nakladaku na sterace nebo nejaky naviják,ale nějak se mě nedaří najít na netu nějaké tech.informace.Pište!

Odpovědět

Zpět na „Poradna“