Riadenie otacok DC ventilatora s velkym odberom
Moderátor: Moderátoři
Riadenie otacok DC ventilatora s velkym odberom
Zdravim vsetkych. Viem, riadenie otacok motorov sa tu rozoberalo uz velakrat, no potrebujem to nejak aplikovat na motor ventilatora (sahara v aute) kde pri rozbehu je schopny potiahnut skoro 52A.
Ide mi o to, ze v sucasnosti ventilator zapina skokovite RJ a to az pri teplote okolo 100 stupnov...ked sa niekedy motate v kolone aut, teplota motora sa dost zvysi a samotny ventilator sa spamatava neskoro.
Co sa tyka merania teploty a prevod by som riesil mozno cez mikrokontroler. Skor ma trapi ta vykonova cast...
Vdaka
Ide mi o to, ze v sucasnosti ventilator zapina skokovite RJ a to az pri teplote okolo 100 stupnov...ked sa niekedy motate v kolone aut, teplota motora sa dost zvysi a samotny ventilator sa spamatava neskoro.
Co sa tyka merania teploty a prevod by som riesil mozno cez mikrokontroler. Skor ma trapi ta vykonova cast...
Vdaka
Lepsie jej to bude vysvetlit ako automatizovat, uvedom si, ze potrebujes priame pripojenie na baterku, takze spolahlivost za kazdych okolnosti je nutna. Osobne by som si to tam netrufol davat, nevies kedy vyhoris.
Alebo to nechat tak ako to funguje, 100 stupnov nie je nejaka strasna teplota, chladiaci system by to mal zvladnut v pohode.
Alebo to nechat tak ako to funguje, 100 stupnov nie je nejaka strasna teplota, chladiaci system by to mal zvladnut v pohode.
- PCmaniac99
- Příspěvky: 749
- Registrován: 07 úno 2008, 01:00
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
Je to tak, u moderních aut je sahara spínaná ne zrovna přímo ŘJ motoru, ale BCM = centrální elektronickou jednotkou, která v sobě sdružuje výkonové řízení takových věcí, jako jsou světla, klimatizace, výhřevy sedadel, zrcátek i oken a podobné zhovadilosti.
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...
A kutilmile - nelituju tě !!!
A kutilmile - nelituju tě !!!
- frantajetel11
- Příspěvky: 1922
- Registrován: 13 lis 2008, 01:00
- Bydliště: Kladno
Osobně bych spíš řešil, proč ti to spíná tak pozdě. Jestli je blbý teplotní čidlo, nebo něco jinýho (třeba termostat). A zprovoznil bych to tak, jak to má bejt = fungující automatický zapínání.
Nějak nechápu, proč by měla bejt u větráku, kterej jede jenom "nouzově" při přehřátí motoru, jakákoliv plynulá regulace... To jako 0,5km dýlka kolony = 10% , 5km = 100% ???:lol:
P.S. Prozradíš už konečně do jakýho je to auta?
Nějak nechápu, proč by měla bejt u větráku, kterej jede jenom "nouzově" při přehřátí motoru, jakákoliv plynulá regulace... To jako 0,5km dýlka kolony = 10% , 5km = 100% ???:lol:
P.S. Prozradíš už konečně do jakýho je to auta?
- weed_smoker
- Příspěvky: 2675
- Registrován: 02 pro 2011, 01:00
- Bydliště: Jaroměř
Dal by se použít konec:
a) nějakej silnej MOSFET,třeba dvakrát(pro jistotu) IXFH50N20 (50A, 200V, 45mR, Cg=4400pF) paralelně drahý
b)paralelní trojice KD503(3x20A/150V) laciný,účinnost mizerná(velkej Ib na plnej chod)
c) sada relátek + odporový blok z vrakáče,ale poctivej,aby to nečaplo.
Tyhle motory s magnetama ve statoru a komutátorem(stěračový,větráky v topení...) nemaj moc rádi PWM a při 50-80% výkonu pálej do rukou,při delšim(30min.) provozu i trochu smrděj.
S PWM jde udělat maximálně softstart,třeba 10s a pak na plnej výkon bez PWM.
Plynule nastavitelná regulace by šla v lineárním režimu, ne jenom řídit napětí na motoru,ale taky u toho snímat proud,aby větrák nezrtácel na momentu.
Každopádně budou potřeba i dost silný diody na ochranu toho konce(pokud bude tranzistorovej) proti ranám z motoru a z palubní sítě.
a) nějakej silnej MOSFET,třeba dvakrát(pro jistotu) IXFH50N20 (50A, 200V, 45mR, Cg=4400pF) paralelně drahý
b)paralelní trojice KD503(3x20A/150V) laciný,účinnost mizerná(velkej Ib na plnej chod)
c) sada relátek + odporový blok z vrakáče,ale poctivej,aby to nečaplo.
Tyhle motory s magnetama ve statoru a komutátorem(stěračový,větráky v topení...) nemaj moc rádi PWM a při 50-80% výkonu pálej do rukou,při delšim(30min.) provozu i trochu smrděj.
S PWM jde udělat maximálně softstart,třeba 10s a pak na plnej výkon bez PWM.
Plynule nastavitelná regulace by šla v lineárním režimu, ne jenom řídit napětí na motoru,ale taky u toho snímat proud,aby větrák nezrtácel na momentu.
Každopádně budou potřeba i dost silný diody na ochranu toho konce(pokud bude tranzistorovej) proti ranám z motoru a z palubní sítě.
Najskôr zisti, čo je neskoro. V aute je pretlakový chladiaci systém, čím je zvýšený bod varu chladiacej zmesi. 100°C pre motor naozaj nie je veľa, je to bežná prevádzková teplota dnešných áut. Ja mám SX4 a tá v bežnej premávke drží 95° (podľa diagnostiky), sahara mi zopína pri teplote motora 103°C.
Staršie autá mali zvlášť termospínače na rúre z chladiča, čiže reálnejšie odrážali ne/potrebu nútene chladiť vodu v chladiči. Z toho dôvodu boli tieto spínače nastavené aj na nižšiu hodnotu ako je nastavená teplota spínania sahary v dnešných BCM, ktoré sú zavislé na teplotnom čidle priamo na motore.
Starší systém sa mi zdal logickejší. Dnes sa môže ľahko stať, že motor sa z rôznych dôvodov prehreje z dôvodu, že necirkuluje v ňom voda (napríklad pokazený zaseknutý termostat), čidlo na ňom meria vysokú teplotu, sahara beží, no zbytočne pretože v chladiči je voda studená. Rovnako ak vypnem teplý motor, zotrvačnými javmi sa teplota v ňom nakrátko mierne zvýši. Po opätovnom zapnutí spínačky ventilátor zopne, ale opäť zbytočne, pretože v chladiči je z predchádzajúcej jazdy ochladená zmes. Čiže po opätovnom naštartovaní voda z chladiča precirkuluje do motora a sahara sa vzhľadom na ochladenie motora okamžite vypína (a bežala podľa mňa zbytočne).
Na záver - môj názor je, že informácia o teplote z chladiča je pre potreby spínania sahary reálnejšia ako priama informácia z čidla teploty motora.
Záver pre teba - zisti, v akej závislosti ti spína sahara - či od teploty motora, alebo chladiča. Ak motora a je to tých 100°C, tak to nerieš, určite to nie je závada a máš všetko tak, ako má byť. Vypínač navyše je úplne zbytočný, časy vriacich škodoviek už máme poväčšine za sebou.
Staršie autá mali zvlášť termospínače na rúre z chladiča, čiže reálnejšie odrážali ne/potrebu nútene chladiť vodu v chladiči. Z toho dôvodu boli tieto spínače nastavené aj na nižšiu hodnotu ako je nastavená teplota spínania sahary v dnešných BCM, ktoré sú zavislé na teplotnom čidle priamo na motore.
Starší systém sa mi zdal logickejší. Dnes sa môže ľahko stať, že motor sa z rôznych dôvodov prehreje z dôvodu, že necirkuluje v ňom voda (napríklad pokazený zaseknutý termostat), čidlo na ňom meria vysokú teplotu, sahara beží, no zbytočne pretože v chladiči je voda studená. Rovnako ak vypnem teplý motor, zotrvačnými javmi sa teplota v ňom nakrátko mierne zvýši. Po opätovnom zapnutí spínačky ventilátor zopne, ale opäť zbytočne, pretože v chladiči je z predchádzajúcej jazdy ochladená zmes. Čiže po opätovnom naštartovaní voda z chladiča precirkuluje do motora a sahara sa vzhľadom na ochladenie motora okamžite vypína (a bežala podľa mňa zbytočne).
Na záver - môj názor je, že informácia o teplote z chladiča je pre potreby spínania sahary reálnejšia ako priama informácia z čidla teploty motora.
Záver pre teba - zisti, v akej závislosti ti spína sahara - či od teploty motora, alebo chladiča. Ak motora a je to tých 100°C, tak to nerieš, určite to nie je závada a máš všetko tak, ako má byť. Vypínač navyše je úplne zbytočný, časy vriacich škodoviek už máme poväčšine za sebou.
V pripade, ze ti to vazne riadi elektronika auta, tak pomoct by tomu mohol sikovnejsi chip tuner, ako sa upravuju mapy, daju aj upravit taketo vtakoviny (upravi teplotu spinania sahary), podla mna je to blbost, pokial saharu zopne, vyrobca najlepsie vie kedy to motor potrebuje.
Pokial mas este starsi system s termospinacom na chladici, tak ma napadlo, ze kamos to kedysi vyriesil elegantne tycovym termostatom z bojlera, ktory vrazil za chladic pod drziak sahary. Na tomto termostate je moznost nastavenia teploty, tu sa potom mozes hrat do aleluja kedy ti to ma spinat.
Pokial mas este starsi system s termospinacom na chladici, tak ma napadlo, ze kamos to kedysi vyriesil elegantne tycovym termostatom z bojlera, ktory vrazil za chladic pod drziak sahary. Na tomto termostate je moznost nastavenia teploty, tu sa potom mozes hrat do aleluja kedy ti to ma spinat.
Jedna sa o 406tku, a urcite je riadena RJ. Snimac je priamo na hlave motora. Ma dve sahary a aj dve polohy stupna chladenia. Problem je vtom ze vyuziva tieto sahary aj pri klimatizacii (automaticka klima)...pokial je klima pustena, (sahara bezi na polovicny, alebo plny vykon...nevypina ventraky)vtedy s chladenim nie je problem, pretoze sahary spusta klima...ale pokial je klima vypnuta a clovek sa trepe kolonami...tak je to skokovite a samotnu zataz oboch ventilatorov citit aj na zatazi alternatora.(ked si do toho pripocitate aj svetla a vetraky v kabine a pod). Ked sledujem teplotu tak pri volnobehu v kolone...je chladenie skokovite...na budikoch mam niekedy pred 110 ked zapne saharu a chvilu to aj trva kym zareaguje...ta cirkulacia vody na volnobehu nie je taka rychla...
Skuste niekto ako riesit ten koncak...najlepsie PWM. Riadenie spravim na mikrochipe. Vstup do konca bude PWM (digital vystup 5V cca 40mA). Ak by to slo skusim pouzit aj iny ventilator z mensim odberom...napr zo skodovecky...vdaka
Skuste niekto ako riesit ten koncak...najlepsie PWM. Riadenie spravim na mikrochipe. Vstup do konca bude PWM (digital vystup 5V cca 40mA). Ak by to slo skusim pouzit aj iny ventilator z mensim odberom...napr zo skodovecky...vdaka
Myslim, ze tie spinania pri 110 stupnoch su este v pohode (aj felicia to tak casto spinala), co sa tyka vykonoveho riadenia, tak musis pocitat s tym, ze saharu nemozes odpojit od elektroniky auta kvoli klime, takze mozes narazit na problem so vzajomnym ovplyvnovanim. Je pravdepodobne, ked ti to spina elektronika v aute, tak vykonove prvky nebudu samostatne rele pre saharu ale budes tam mat v podstate dalsiu RJ ktora bude riadena po zbernici a bude tu saharu silovo ovladat.
Ked si tam chces dobastlovat vlastny pocitac, tak by som to skor urobil malou obklukou, oblafnutim cidla teploty na motore. Pri 90-100 stupnoch +- 5stupnov pre riadenie motora velky vyznam nema. Takze planovamym uC by som skor spinal len rele, ktore by pripajalo vhodny odpor k cidlu teloty (tym by si povedal RJ, ze ma 110 aj ked realne bude mat menej), ucel ti to splni, motor sa z toho nezblazni a ty nemusis velmi fusovat do elektroniky francuzskeho auta, ktora je kapitola sama o sebe.
Zbastlenim PWM regulacie si tam dorabas dalsie k..vitko, ktore si ta moze akurat niekde vychutnat.
Ked si tam chces dobastlovat vlastny pocitac, tak by som to skor urobil malou obklukou, oblafnutim cidla teploty na motore. Pri 90-100 stupnoch +- 5stupnov pre riadenie motora velky vyznam nema. Takze planovamym uC by som skor spinal len rele, ktore by pripajalo vhodny odpor k cidlu teloty (tym by si povedal RJ, ze ma 110 aj ked realne bude mat menej), ucel ti to splni, motor sa z toho nezblazni a ty nemusis velmi fusovat do elektroniky francuzskeho auta, ktora je kapitola sama o sebe.
Zbastlenim PWM regulacie si tam dorabas dalsie k..vitko, ktore si ta moze akurat niekde vychutnat.