Měřič spotřeby automobilu

Vše, co se týká elektroniky v automobilech, motocyklech a jiných samohybech

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#16 Příspěvek od Hill »

Ale na vyhodnocení okamžité spotřeby potřebuješ i údaj o rychlosti. Jinak to bude měřit jen průtok za jednotku času (to bylo třeba v traboších - turbínka v benzínovém potrubí, impulsy ze snímače šly do otáčkoměru a ten "něco" ukazoval).
Ze vstřiku přes asi 1k odpor ořízni zenerkou impulsy na nějakých 5V, pokud chceš vyhodnocovat jen průtok, od zenerky dej sériový RC člen 10k a 4u7 proti kostře a na kondíku měř napětí.
O frekvenci strach mít nemusíš: při 6000 otáčkách bude jen 200Hz, vždyť vstřikuje jen 2x za otáčku.
A o zatížení řídicí jednotky se taky neboj - vstřikovací ventil má odběr více desetin ampéru, takže ta zenerka s kilovým odporem se tam ztratí.

Uživatelský avatar
rnbw
Příspěvky: 32312
Registrován: 21 bře 2006, 01:00
Bydliště: Bratislava

#17 Příspěvek od rnbw »

Jindra2 píše:Auta s palubními poèítaèi akorát kazí radost z jízdy pøi zobrazování okamžité spotøeby.
Pri mnohych autach palubny pocitac nic nekazi, lebo sa o ziadnej radosti z jazdy neda hovorit :D

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#18 Příspěvek od hafca »

Ona ta radost z jízdy vyprchá většinou hned při potkání prvního blbce za volantem. Někdy to na silnici vypadá, že blbci dostali vycházky. A tak je úplně jedno, jestli máš palubní počítač nebo ne. Na magory neupozorní ani před nima neochrání. :cry:
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Uživatelský avatar
EKKAR
Příspěvky: 29689
Registrován: 16 bře 2005, 01:00
Bydliště: Česká Třebová, JN89FW21

#19 Příspěvek od EKKAR »

rnbw píše:
Jindra2 píše:Auta s palubními počítači akorát kazí radost z jízdy při zobrazování okamžité spotřeby.
Pri mnohych autach palubny pocitac nic nekazi, lebo sa o ziadnej radosti z jazdy neda hovorit :D
Ano, tento pocit jsem zažíval, když jsem měl jako služební vozidlo, kde pod kapotou bujela Hádka Trojice Pístů...
Nasliněný prst na svorkovnici domovního rozvaděče: Jó, paninko, máte tam ty Voltíky všecky...

A kutilmile - nelituju tě :mrgreen: :mrgreen: !!!

Uživatelský avatar
Lods
Příspěvky: 53
Registrován: 09 úno 2008, 01:00

#20 Příspěvek od Lods »

Taky jsem měl představu, jak budu s PP jezdit ekonomicky, ale je to k ničemu. V členitém terénu to skáče od 0 do 25 l/100km, na dálnici se to sice ustálí, ale stačí závan větru nebo přejede kamion a hned litr sem, litr tam.

Uživatelský avatar
lantros7
Příspěvky: 452
Registrován: 22 lis 2010, 01:00

#21 Příspěvek od lantros7 »

Je možné sestrojit podobný měřič spotřeby,i u obyčejného motoru s karburátorem?
Mám na mysli například Škoda Favorit.
Děkuji

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#22 Příspěvek od hafca »

Jde, měl jsem to blahé paměti ve Š100. Po počáteční radosti jsem na to ale v zimě dával čepici. To proto abych neviděl, za kolik jede studený auto z parkoviště. :lol:
Potřebuješ průtokoměr, impulsy od tachometru a nějaký čítač, co to vyhodnotí. Něco bylo i Amatérském rádiu.
Naposledy upravil(a) hafca dne 18 kvě 2012, 16:58, celkem upraveno 1 x.
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Uživatelský avatar
lantros7
Příspěvky: 452
Registrován: 22 lis 2010, 01:00

#23 Příspěvek od lantros7 »

Asi netušíš ve kterém čísle amára to bylo.

Uživatelský avatar
helios
Příspěvky: 2914
Registrován: 08 srp 2007, 02:00
Bydliště: Tryskáčovo na Záhorí.

#24 Příspěvek od helios »

Dá sa, ale je to zbytočne zložité. Ja som v karburátorových dobách používal ekonomer zapojený hadičkou na podtlak odvedený pred brzdovým posilovačom. Stačí na to budík, merajúci podtlak do -1atm (-100kPa). Predávalo sa to aj ku šádynám ako budík na palubovku. Nie je to ideálne presné, ale pre orientáciu bohate stačí. :wink:
Keď Vám hodia pod nohy polená, zakúrte s nimi.

Uživatelský avatar
hafca
Příspěvky: 4401
Registrován: 27 črc 2004, 02:00
Bydliště: 25km na západ od Prahy
Kontaktovat uživatele:

#25 Příspěvek od hafca »

Kde to v amáru bylo, to jsem nenašel. Našel jsem ale to původní zapojení podle kterého jsem to stavěl. Je to z německého časáku ELO z roku 1982/12 a kvalita kopie odpovídá věku, ale pro představu by ti to mohlo stačit. Nahoře se to "programovalo" podle počtu impulsů a to vpravo dole jsou palcové přepínače a těmi se dal nastavit alarm při překročení spotřeby. Tedy, jestli si to dobře pamatuji. :wink:
Přílohy
b1.jpg
(273.33 KiB) Staženo 98 x
Kdyby Edison nevynalezl elektřinu, do teď se díváme na televizi při svíčkách.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#26 Příspěvek od Hill »

V traboších asi od ročníku 1980 až do ročníku 1991 býval průtokoměr uchycený vpředu na podběhu - vrtulka se snímačem.
Jenže nevyhodnocovala spotřebu na kilometr, ale průtok za jednotku času. Měřák s A277D měl jen funkci ekonoměru.
Impulsům se dal jednotný tvar a délka, integrovaly se a měřák zobrazoval napětí.
Zkoušeli jsme to upravit na měření spotřeby na kilometr (vlastně obecnou dráhu) tím, že se od náhonu tachometru vzaly impulsy, opět natvarovaly na jednotnou "výšku a délku", opět se zintegrovaly a měnila se tímto napětím reference pro zobrazení.
No, "něco" to ukazovalo, sloupec snad i byl úměrný okamžité spotřebě, ale skutečnou jsem si stejně spočítal až po tankování, tedy po zpravidla 260 až 300 km, jen vyjímečně víc.

Ale bez ohledu na to, co to ukazovalo, naučilo to přinejmenším zbytečně moc neprobrzdit (dvoutakty zrovna brždění motorem nepodporovaly, volnoběžka na čtyřku už vůbec ne), což je u modernějších vozidel možná dvojnásobně účinnějším krokem ke snížení spotřeby, prodlouží se navíc i intervaly, v jakých se musí investovat do opravy brzd...

Uživatelský avatar
lantros7
Příspěvky: 452
Registrován: 22 lis 2010, 01:00

#27 Příspěvek od lantros7 »

Máte na mysli tohle?

Obrázek

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#28 Příspěvek od Hill »

Ano, máme.
Podobně zapojená druhá deska, jen s jinými hodnotami kapacit, dostávala 16 impulsů na metr z adaptéru mezi koncem ohebného hřídele a tachometrem (mechanická konstrukce podle AR). Výstupní napětí bylo přivedené na pin 3 A277D jako reference, ta byla asi 4V při 500Hz (115 km/h) apřes diodu tam bylo přivedené nějaké malé předpětí, aby to při rychlostech pod asi 25km/h ukazovalo zase jen průtok - svit LEDek se totiž už nehezky "přeléval", při rychlostech vyšších už bylo přepínání LEDek skokové.
Jo, taky jsme si hráli, ale spíše proto, abychom si dokázali, že to zvládneme... a vlastně nás ani tenkrát nenapadlo, že by to šlo někdy řešit jinak, než analogově.

Odpovědět

Zpět na „Auto - Moto technika“