Dobíjení PB akumulátoru
Moderátor: Moderátoři
Dobíjení PB akumulátoru
Přemýšlel jsem a tak nějak jsem došel k tomu, že když se nabíjí Pb akumulátor, všude píšou a uvádí že jeho dobíjecí proud je cca 1/10 jeho kapacity... Ovšem jak je to tedy u auta, kde je alternátor a ten pokud vím dává i 70A, a v autě je snad jen napěťový stabilizátor na 13,6V.. Takže, jak je možné, že to baterie ustojí?
Krátkodobě by se to dalo asi pochopit, ale přece jen auta jezdí i 3hodiny v kuse a když pominu odběr spotřebiču ( řadově asi 20A) stále do baterky jde zbývajících 50A.. Což je třeba u takové 55Ah baterie desetinásobek a né zrovna špičkově . Chápu, že takový startér dá baterce taky pořádně zabrat, a že kdyby se dobíjela jen tím doporučeným proudem, asi by člověk po třetím startu už nenastartoval, protože by se to nestihlo dobít, ale i tak je to docela síla..breta1 píše:Ustojí.
Opravdu v extrémních případech tam těch 70A teče.
Když může krátkodobě téci z baterky 100A, proč by nemohlo totéž dovnitř?
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Akumulátor v autě je na startování - tzn. nastartuji a na volnoběh v ideálním případě není z akumulátoru odběr. V takovém případě je pak akumulátor dobíjen jen malým proudem, protože je skoro stále nabitý na 100%.
Když dá alternátor maximálně 70A a odběr spotřebičů je 20A, tak to určitě neznamená že do baterky jde stále 50A - na to je tam regulátor, který omezí buzení alternátoru a proud do akumulátoru je pak mnohem menší (to neplatí pokud je akumulátor skoro vybitý).
Když dá alternátor maximálně 70A a odběr spotřebičů je 20A, tak to určitě neznamená že do baterky jde stále 50A - na to je tam regulátor, který omezí buzení alternátoru a proud do akumulátoru je pak mnohem menší (to neplatí pokud je akumulátor skoro vybitý).
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!
Pokud se nepletu, tak v autě ( konkrétně třeba favorit, nevím jak to chodí u moedrních aut... ) je akorát napěťový regulátor na to dobíjecí napětí 13,6V, ale o žádnem prvku, který by omezoval dobíjecí proud jsem neslyšel ani neviděl přece jen by to musel být výkonný a hodně dobře chlazený prvek...AmarokCZ píše:Akumulátor v autě je na startování - tzn. nastartuji a na volnoběh v ideálním případě není z akumulátoru odběr. V takovém případě je pak akumulátor dobíjen jen malým proudem, protože je skoro stále nabitý na 100%.
Když dá alternátor maximálně 70A a odběr spotřebičů je 20A, tak to určitě neznamená že do baterky jde stále 50A - na to je tam regulátor, který omezí buzení alternátoru a proud do akumulátoru je pak mnohem menší (to neplatí pokud je akumulátor skoro vybitý).
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
Pravda, změř si ale kolik proudu odebírá nabitý akumulátor když na něj připojíš těch ~13.6V. U vybitého to bude tak, jak jsi psal - proud do akumulátoru bude velký, ale akumulátoru to významně vadit nebude.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!
Jasně, chápu že když už bude baterie nabitá, žádný další proud si nevezme.. Jen jsem si představil situaci v zimě, kdy už jen zimou je baterie pod svou hranici, do toho startér, a než se pak dobije asi dostává chvilkově zabrat No a prosím Tě, ještě jak je to s tzv. "gelovýma baterka" které servisy doporučujou nabíjet impulsní nabíječkou, ovšem v autě opět nic takového není...AmarokCZ píše:Pravda, změř si ale kolik proudu odebírá nabitý akumulátor když na něj připojíš těch ~13.6V. U vybitého to bude tak, jak jsi psal - proud do akumulátoru bude velký, ale akumulátoru to významně vadit nebude.
-
- Příspěvky: 2838
- Registrován: 20 pro 2006, 01:00
- Bydliště: Poličské krystalinikum
- Kontaktovat uživatele:
"Gelovky" je možné nabíjet normálním stejnosměrným napětím a ničemu to nevadí. Impulzní nabíjení je vhodné pro všechny olověné akumulátory a pokud se nepletu, tak to má zajistit vyšší životnost akumulátoru.
http://www.zvodovodu.cz/ | Pokud neodpovídám na téma a chce něco vědět, pište SZ!
Ak je batéria vybitá má veľký vnútorný odpor, vtedy si cucá určite menej ako 20A aj pri 14,5V v palubnej sieti. Ak je čiastočne dobitá, je zase nižší rozdiel napätí a menší vnútorný odpor. Plná výbava auta je schopná odoberať 500...800W( okrem štartéra). Na to treba taký altík s 50...100A v závislosti od komfortu, ktorý je v aute inštalovaný.
- HiGhLaNdEr
- Příspěvky: 912
- Registrován: 08 bře 2005, 01:00
- Bydliště: Českobudějovicko
- Kontaktovat uživatele:
Pb akumulátor v autě je možné bez následků nabijet extrémním proudem dokud napětí nedosahne 14,4V. Pak je nutné proud omezit tak aby bylo napětí max 14,4V. To se děje přesně v autě,. Nevýhoda je že se nikdy aku nenabije na 100%. Na to potřebuje 15,5V Ale při tom už dochází k velkému vývinu plynů a tak se to v autě nepoužívá.
Nenabije se kvůli tomu, že při rychlým nabíjení se nestihne rozpustit všechna sulfatace, která vzniká při cyklech blížících se 100%. Takže pokud například trakční baterku budeš cyklovat až na nejnižší povolený napětí a pak ji rychle dotřískáš, tak po několika takových cyklech už můžeš mít problémy s kapacitou. Ale dá se pak zachránit nabíjením z vybitýho stavu proudem 1/100C.Nevýhoda je že se nikdy aku nenabije na 100%. Na to potřebuje 15,5V
Proto ta 1/10C.
Zdravá baterka se dobije na 99,5% i těma 14,4V, jen těch pár posledních procent potrvá dýl.
Když všechno selže, přečti návod.