Zesilovač s ECC83 a ECC82

Opravy a závady na MG, RMGF, CD, zesilovačů, receiverů, reprosoustav

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
mmjuz
Příspěvky: 217
Registrován: 16 bře 2009, 01:00

#31 Příspěvek od mmjuz »

Argo22 píše:chlapy ok tak udelam tranzistor konec to je to posledni ale jak na ten predzesik s cistim a zhreslenym kanalem ?? naky schematka ?? i na dobrej tak 50W konec tranzistor..??? chtel bych tam i vystup proi mixak a vstup vystup efektovy smycky ....
Tak, tu máš Káčo palačinku. Nejdřív Tě zblbnou, donutí Tě ke stavbě tranzistorového konce a místo aby Ti poradili jak, tak budou už asi po stopadesáté omílat, jací jsou hifisti blbci a jak jejich propojovací kabely jsou drahý a přitom to nemá na zvuk vliv a bla bla bla. Netvrdím, že to není pravda, ale proč o tom žvanit při každé zmíňce o elektronkovém zesilovači? Vždyť přesně tohle je opačný extrém.

Poslyš, vlčáku Argo, udělej to takhle. Postav si jednočinný zesík s 1 X ECC83 v předzesu a 1 X EL84 v konci. Nějké ty 4W jsou na domácí hudlání akorát. Neřeš žádné dva kanály, páč kdybys byl schopen to spolehlivě uvést do provozu, neptal by ses na to a už vůbec ne tímhle způsobem. Na tyhle nízkowattové kytarové zesíky kolem 5W jsou na netu stovky schemat. Jednoduše, na vstupu jedna trioda, pak nějaká korekce, pot hlasitosti, druhá trioda a pentoda. Kašli na nějaké linkové výstupy, či efektové smyčky. Nedokážeš to a hlavně to je k hovnu. Linka z kytarového předzesu nemá zvukově nic společného s tím, co Ti poleze z repra, je to nepoužitelné jak na zvučení, tak nahrávání. A smyčka? K čemu? Abys jednu lampu obešel a druhou přidal? Nebo snad polovodič? Smyčka má opodstatnění v případě, že budeš mít zesilovač moderní konstrukce, kde bude v předzesu kaskáda cca šesti triod, které Ti ze zvuku kytary udělají něco jako cirkulárku a strčit před to samozřejmě žádný efekt, aniž by Ti zněj vylezl nějaký zmrvený humus nelze. Pak je nutno vytáhnout signál upravený předsilovačem do této podoby a dále ho vylepšovat dozvuky, modulátory... a pak teprve poslat do koncového stupně. V případě zesilovače s jednu dvojitou triodou je smyčka k ničemu. Normálně si krabičku zapoj mezi kytaru a vstup do komba.
Jinak, tvrdit, že koncový stupeň u kytarového aparátu nemá na zvuk vliv, že je zbytečné strkat tam drahý výstupák a poruchové lampy, je velmi odvážné tvrzení. Jinými slovy je to kravina. Stačí vedle sebe postavit kvalitní celolampu a nějaký ten hybrid a je vymalováno asi za pět vteřin, pokud uživatel není úplné poleno.

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#32 Příspěvek od mc-vlada »

AmarokCZ - já vycházel ze článku - http://www.uloz.to/xrW2AKh/ar-m256-133430-pdf - RNDr Bihumila Sýkory, nemám důvod jeho závěrům nevěřit. Na ten doporučený odkaz bych se podíval, ale neumím anglicky ve svém věku už se učit ani nebudu. (až budu mít více času hodím to do překladače a podívám se) Já jsem přesvědčen, že u domácích zařízení s krátkými přívody není rozdíl slyšitelný, tím nechci říct, že není nic měřitelné a s pokrokem v měřící technice (větší přesnost) tho bude čím dál víc k měření. Nicméně trvám na názoru, že v audiotecnice je daleko důležitější to co je slyšet, ať se naměří cokoli. Jsou slušné zesilovače, nedávno jsem četl o technicsu, nepamatuji si číslo, který, ač slušný zesilovač se slušnýmo katalogovými hodnotami je poslechově méně příjemný, ostrý, až plechový ...... .

Agro22 - mě připadá, že si se rozhodl začít s elektronikou a hned s elektronkama, protože na tom nic není. (podle tebe). Prvně, v amárech vyšel seriál o hudebních aparátech, pak myslím "elektronky v rockové hudbě" nebo tak nějak a pod názvem "Elektronkové zesilovače" tuším nebo podobně to bylo na ulozto.cz. Prostě musíš hledat, ale hlavně si najdi nějakou teorii než se do něčeho pustíš. Další, 50W konců, od integrovaných po tranzistorové, od jednoduchých po složité a kvalitní, od návodů po stavebnice je na internetu jak nastláno. Tak že hledej, studuj, a až začneš stavět a nepůjde to, pak se ptej zdejších odborníků. Já to tak taky dělám, protože jsem amatér. mmjuz má pravdu, asi jsi si vzal velké sousto, čistý a zkreslený kanál, linkový výstup..... opodstatnění, původně jsi psal, že je to na domácí zkoušení, a co já vím, linky se používají u baskytarových aparátů, ne u kytarových. A - mmjuz - předokládám, že ta část o výstupáku a koncových lampách asi byla na mě. Prvně jsem nepsal, že koncové lampy nemají na výsledek vliv, naopak, jsou zapojení kde jsou ještě v konci korekce pro "dobarvení" zvuku a sám zastávám názor, že pro kytaru je prostě celolampa bezkonkurenční, nicméně na domácí brnkání luxusní přepych. Vím, že neméně důležitou částí konce je kvalitní výstupák, tedy i drahý a samozřejmě patřičný a kvalitní reproduktor a je faktem, že koncové lampy, pokud pracují u horního okraje svých možností, trpí a odcházejí. Myslel jsem tím samozřejmě, že odcházejí daleko víc než lampy v předzesilovači. Ale asi rád chytáš za slovo. A na závěr jsem doporučil jako levnější alternativu lampový předzesilovač a tranzistorový konec z čistě ekonomických důvodů. Ale pouze doporučil. Proti gustu žádný dišputát. Jen bych chtěl upozornit, že spousta schémat ale především konstrukcí se vůbec nazabývá problematikou výstupáku, dokonce jsem viděl konstrukce, kde na výstup doporučují napájecí trafo. No, hrát to asi bude. A kdo chce kouknout na problematiku výstupáků, doporučuji na sránkách http://www.tubeguitaramp.de/ - literatura - výstupní transformátory.
Naposledy upravil(a) mc-vlada dne 14 čer 2012, 13:54, celkem upraveno 3 x.

Uživatelský avatar
Argo22
Příspěvky: 110
Registrován: 18 led 2012, 01:00
Bydliště: jihomoravsky kraj - Moravské Málkovice okr. Vyškov

#33 Příspěvek od Argo22 »

tak ja puvodne hraval na basu tak odtama mam ten linkovej vystup... no a efekt smycku sem videl na kamosove englu tak sem si rikal ze by to nemuselo byt spatny... jasne s elektronikou zacinam ale elektronicky vzdelani sice byt nejaky zakladni mam byt jsem jen blbej autotronik :D mame totiz ve skole provesora kterej si na tomhle dost ujizdi takze je me to aspon k dobru... on sam me od elektronek zrazovval ze zaprve ta el84 v konci pri vystupaku 5W bude zachvilu kaput a ze prej pros se drbat s lampama kdyz dneska uz dokaze iocko udelat take lampovy skresleni... a proc zrovna elektronkovej zesik ??? zaprvy sem jich par slisel hrat a za druhy me elektronkyvsehovsady lakaj.... :D

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#34 Příspěvek od mc-vlada »

Agro22 - abychom jen netlachali a nepřeli se, tak jsem ti přes oběd zaskočil domů a vypsal odkazy. Tak že články: Elektronkové zesilovače pro hudební nástroje - Vojtěch Voráček - praktická elektronika ARadio 02/2006 - 04/2006; Vacuum tube amplifier - Ing. Jaroslav Vlach - PE ARadio 3/99; Amatérská hudební ekektronika - Vojtěch Voráček - konstrukční elektronika ARadio 6/2003 a 2/2004; Předzesilovače pro hudebníky - Bohimil Lipka - PE ARadio 02/2004; Lampy v rockové hudbě - Bohumil Lipka PE ARadio 4/2002 - 7/2002. To by pro začátek stačilo. Další dobré informace jsou v knize Věrný zvuk - Jaroslav Lukeš - třeba na tubeguitaramp.de-literatura, a užitečná jsou různá muzikantská fóra. Ale pro začátek by to stačilo. Kde hledat amára už napovídat nebudu, řešílo se to třeba tady : http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... pic&t=3805 (doporučuji stránky .ru)

Uživatelský avatar
TubeGuru
Příspěvky: 514
Registrován: 21 pro 2011, 01:00
Bydliště: Havířov

#35 Příspěvek od TubeGuru »

Dobrý den,
Argo 22, asi chápu proč máš zájem (alespoň podle prvního příspěvku) o malovýkonový cvičný zesilovač s ECC82 jako koncovým stupňem, zřejmě totiž nežiješ "na samotě u lesa", ale v činžáku, kde máš sousedy a přesto si chceš zahrát na slušně znějící zesilovač. K tomuto účelu se opravdu tyto dvojité triody (ač původně určené jako napěťové zesilovače) používají, protože u nich nejde o dosažení nějakého VÝKONU, ale v první řadě o dosažení onoho tolikrát diskutovaného "elektronkového zvuku" při hlasitosti, která nezpůsobí u sousedů nutkání volat policii z zajištění pořádku. Příspěvky členů EB dle mého názoru odbočily od tématu a nutí Ti nějaké audiozesilovače, i tohle je pochopitelné, protože zatímco o kytarových zesilovačích se v Radiových konstruktérech, Amatérských rádiích a Sdělovacích technikách záměrně nepsalo, aby nebyla podporována západní kultura - rock, tzv. Hi-Fi zesilovače byly ve jmenovaných časopisech velmi často, neboť Hi-Fi kluby byly "zaštítěny" Svazarmem. Tolik na vysvětlenou pro mladší účastníky EB. A protože jsem Ti konkrétně zatím moc nepomohl, pokud budeš mít zájem o nějakou radu nebo schema, klidně napiš SZ nebo e-mail a budu-li schopen, rád Ti pomohu. Rád bych se dověděl, jestli jsem odhadl situaci správně, ještě mi vrtá hlavou, chceš-li být kytarista nebo technik, případně obojí. Chceš-li být technik, měl by sis prostudovat všechny doporučené prameny, aby sis vytvořil solidní vědomostní základ. Ač jsou kytarový a Hi-Fi zesilovač dva zcela odlišné přístroje, používají stejné konstrukční prvky a podobnou topologii schematu. Chcešli být především kytaristou a momentálně jen řešíš možnost pilného zkoušení za minimální peníz, budou Ti užitečnější zahraniční odkazy jako např.: http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html
http://www.ampbooks.com/
a existuje spousta dalších. Hodně zdaru při stavbě a spokojenost při používání.

Uživatelský avatar
mmjuz
Příspěvky: 217
Registrován: 16 bře 2009, 01:00

#36 Příspěvek od mmjuz »

Mc-vlado, je nesmysl kluka nutit, aby si výstupák motal sám. To není žádná prča a ani to snad v dnešní době nemá smysl. Jakž takž kvalitní a spolehlivý výstupáček koupí třeba od firmy Hammond, přes brněnskou firmu SOS electronic. A nemusí nic řešit, stačí, aby si uvědomil, jaký má mít trafáček poměr a výkon. Bude-li chtít lepší, má možnost třeba u Mercury Magnetics. A pokud chce ušetřit, tak může risknout nákup nějakého rádia na Aukru s vhodnou elkou v konci. Jsou jich tam mraky a za pakatel. Poštovné bývá často dražší. Ve škole mu to chytrolín "provesor" snad aspoň proměří megmetem.
Osobně bych se vykašlal na nějaké doporučení teoretiků dopisujících do Amára, mám s tím veskrze špatné zkušenosti ještě ze starších dob, kdy nebylo snadné dostat se k schematům originálů. Buďto to nehrálo vůbec ( kytarové efekty od Mecy ) a nebo mizerně, Vlach a podobní nekytaristi.
Inspiruj se u starých jednoduchých a prověřených aparátů. Fender Champion, Gibson GA 5, VOX AC4, Premier Tvin atd atd. Tahle koma často fungují lidem i více než 50 let a zvukově se jim těžko cokoli z dnešní produkce vyrovná, notabene nějaký Blackstar.
Nedávno jsem tu měl kombo Gibson GA20. Kamarád ho trápil dlouhodobě na plný výkon a rozpadla se papírová kostřička cívky Jensena. Rok výroby 1953. Když přehlédnu vyloženě nebezpečné věci jako výstupák s nezaizolovanou svorkovnicí přímo na koši reproduktoru bez jakéhokoli krytu, tak to byl neuvěřitelně poctivě a jednoduše postavený aparát který ( po výměně cívky repra ) opět spolehlivě slouží a objíždí jazzové kluby Evropy, ač mu táhne na šedesátku.... To, že hraje luxusně i s původními pentodami 6SJ7 v plechových baňkách, snad ani nemusím zdůrazňovat.

Uživatelský avatar
Argo22
Příspěvky: 110
Registrován: 18 led 2012, 01:00
Bydliště: jihomoravsky kraj - Moravské Málkovice okr. Vyškov

#37 Příspěvek od Argo22 »

chlapy o prestavbe z radia sem uz daaavno uvazoval ale ty tesly z kterych se da pouzit napajeci trafo sem ani jednu nesehnal... :( jako jiny radia vubec netusim jaky kdyby ste poradily co presne mam hledat... jako elka nakonci je me jasna..... ale kdyz budu met jen fotku radia zepredu a napsany treba radio z nemecka .... tak jak mam vedet jestli tak elka tam je ...:D

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#38 Příspěvek od mc-vlada »

mmjuz - napsal jsem ty odkazy na amara proto, že on o tom jak píše nic neví a tady má alespoň posané, jak a proč to tak funguje. Když si postahuje stovky schemat elektronkových aparátů renomovaných i neznámých značek, nic mu to o funkci neřekne. Taky jsem mu nepsal - musíš to podle toho amara postavit - doporučil jsem mu to jako studijní materiál. Za další, nikde nikoho nenutím a někde výše jsem psal, že motat výstupák doma je hovadina - pokud nemá vybavení a zkušenosti. A co se cen týče, na GESu jsou nějaké, tuším Polské ??? výstupáky, či co, nikdo je moc nechválí, na kytarové kombo nepoužitelné od nějakých 550.- za 4W po 990 za 60W. No a pak jsou různé značky, kde se cena pohybuje cca od 1200,- až 1500,- za 4-5W no a šplhá někam na 3500.- až 4500,- a viděl jsem i dražší. No a na základě těchto úvah (připočtu-li že cca jedna EL84 stojí cca 250,- dvě 500,- nebo jedna EL34 stojí 330,- dvě 660,-, párované o něco víc, 6L6, 6V6, KT88, - 350,- až 600,- Kč/kus) jsem čistě z ekomických důvodů a pro začátek a pro domácí zkoušení "doporučil" postavit předzesilovač elektronkový a konec polovodičový. A k tomu rádiu z aukra. Je to možnost, ale stejně použije jenom výstupák, koncovou elektronku a když má štěstí, je tam ECC83 a když má ještě víc štěstí, je to všechno v pořádku. Já osobně preferuji flašku rumu nevo slivovice pro obsluhu a vyrazím na sběrný dvůr s nářadím, vymontuji koncáky a napájecí trafa, zkrátka vše použitelné a odtatní tam nechám. No, s těma původníma 6SJ7 v koncích mi to připadá trohu přitažené za vlasy, ale hádat se nechci a nebudu. Faktem je, že dříve se koncové elektronky nehulily na hranici svých možností a tak asi vydržely déle. Mám doma historický kousek spíš z nostalgie, otec s ním s partou hrával po zábavách - regent 30H - a jsou tam už několikeré vyměněné EL34, co ho mám já na doma, cca 6 let tak jsem je měnil jednou, když jsem ho začal používat.

Agro22 - skus pro inspirace stáhnout například Kottka, myslím III. díl , taky jsem to někde na netu viděl, případně napiš na mc.vlada@seznam.cz já bych ti to nějak oskenoval - tam jsou schémata nejen rádií tesla, kde jsou použity ECL(PCL)84 - 86, a EL84. nic lepšího se do rádiá nedávalo. Pak se dají koupit mono 130, music 130, a nebo music 70, ten měl ale horší výstupák, na aukru. (hlavně nekupuj něco na 100V rozvod, výstupák je ti k ničemu a přestavba ???? To jen tak kdyby náhodou jsi chtěl uvažovat o této variantě, pro případné kritiky. Samozřejmě pokud by jsi do toho chtěl něco vrazit, není nic lepšího, než koupit přímo kytarový aparát. Ještě trochu mimo, na netu se dá sehnat schéma a slušný návod na stavbu Marshall JCM800.

Uživatelský avatar
Argo22
Příspěvky: 110
Registrován: 18 led 2012, 01:00
Bydliště: jihomoravsky kraj - Moravské Málkovice okr. Vyškov

#39 Příspěvek od Argo22 »

jasne o jcmku vim... no ztevh vystupaku mam trochu obavu...

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#40 Příspěvek od mc-vlada »

Agro22 - není se čeho bát - kromě ceny - stačí něco načíst, případně u renomovaných zesilovačů vysledovat, co používají. Ony ty značkové výstupáky lépe či méně lépe přenášejí celé slyšitelné pásmo nějak tak vyrovnaně, zatímco výstupáky z rádiá či televizí jsou na tom o poznání hůř (ty lepší by měly přenášet od 40 Hz do 16 kHz, ty horší od 100 Hz do 10 kHz, namátkou jsem koukal na nějaký Hammond a výrobce uvádí 20 Hz až 20 kHz a hlavně jsou pro muzikanty vyvíjené). Jde o to, jak vysoko jsi nasadil laťku, zda chceš zkusit "nějaký" elektronkový zesilovač (hlavu, kombo) nebo zda zvolíš ověřené schéna se vším všudy. A teť odbočím, doufám že se toho nikdo nechytí, ale mám pocit, že bych ti to měl připomenout. Nezapoměň na kvalitní a patřičný (kytarový) reproduktor. Pouze pokud postavíš celý řetězec kvalitně, je vysoká naděje, že bude kvalitní výsledek, resp. jeden špatný článek řetězu zhatí celé úsilí. Pokud se rozhodneš pro osvědčené schéma, hledej inspiraci třeba tady http://www.drtube.com/ . A pokud by jsi chtěl nějakou teoretickou literaturu, napiš mi na e-mail viz výše, netvrdím, že to pošlu obratem, ale nějak bych to dohromady dal.
Naposledy upravil(a) mc-vlada dne 15 čer 2012, 12:49, celkem upraveno 1 x.

Uživatelský avatar
Argo22
Příspěvky: 110
Registrován: 18 led 2012, 01:00
Bydliště: jihomoravsky kraj - Moravské Málkovice okr. Vyškov

#41 Příspěvek od Argo22 »

s reprakem se nak pocita mam i planek na bednu... chtel bych stavet kopii messa bogie ... bo jak se to pise :D

Uživatelský avatar
mc-vlada
Příspěvky: 330
Registrován: 24 čer 2009, 02:00
Bydliště: Brandýs nad Labem

#42 Příspěvek od mc-vlada »


Uživatelský avatar
zdenoeddie
Příspěvky: 2411
Registrován: 31 říj 2007, 01:00
Bydliště: uz len Presov :)
Kontaktovat uživatele:

#43 Příspěvek od zdenoeddie »

Ja len snad doplnim, ze vystupak z M70 a M130 je kvalitativne uplne zhodny.
Ako uz bolo spomenute nekupuj ziadne Mono50 a pod. to je Ti na rit.

Uživatelský avatar
Crifodo
Příspěvky: 14471
Registrován: 11 říj 2005, 02:00

#44 Příspěvek od Crifodo »

mc-vlada píše:jsem ti přes oběd zaskočil domů a vypsal odkazy. Tak že články:
Mám tu někde i prastarou Konstrukční přílohu z roku snad 65, od pana Jandy (který snad o zesilovačích něco věděl a s muzikantama byl ve styku), kde se píše něco o nešťastných muzikantech, co musí tahat těžký nespolehlivý lampáče, no a pak to pokračuje stavebním návodem na lehký a úžasný 10W konec pro kytaru a 100W přístavek pro basu, obojí s germaniem. To jen na okraj, jak se mění názory na to, co je vhodné pro hudebníky.
Jinak si myslím, že s tím tichým nekonfliktním hraním v paneláku, který má ale šťávu a zvuk, je to podobné jako problém trochu těhotné panny. Jestli hraje na 1 W do kytarového komba, je to podobné jako pustit do HiFi bedny 10 W a to už bude stejně dávno konflikt.

Uživatelský avatar
mmjuz
Příspěvky: 217
Registrován: 16 bře 2009, 01:00

#45 Příspěvek od mmjuz »

Argo22 píše:s reprakem se nak pocita mam i planek na bednu... chtel bych stavet kopii messa bogie ... bo jak se to pise :D
Dělat kopii Mesy s výstupáčkem z rádia je dost odvážná myšlenka. On právě ten výstupák dělá tak 75% zvuku Mesy. Když tam strčíš cokoli jiného, bude to jinak hrát. Navíc jsem se dosud nesetkal s žádným nízkowattovým aparátem na doma od Messa Engineering, to samozřejmě neznamená, že není. Který konkrétní typ máš na mysli a proč sis vybral právě ten? Seš si jistý, že hned na začátek zvládneš právě takto složitý stroj? Jináč trafa na Mesu koupíš tu: http://www.mercurymagnetics.com/pages/mainframe.htm

Rádia Tesla. No, pár výstupáčků jsem zkoušel a nebyli nic moc. Výrazně lépe se mi zamlouvají výstupáky z NDR rádií. Pohledej si schemata, vyber ty, které Tě budou zajímat a hlídej Aukro, případně vyraž na nějaký ten sběrný dvůr, či smeťák. V některých NDR rádiích byly i poměrně luxusní reproduktory, které hrají na kytaru opravdu dobře. Sám jsem je několikrát použil, tu máš foto coby důkaz: http://mmjuz.rajce.idnes.cz/Harlequyne#Dratoviste.jpg

Co se týče článků ke kytarovým aparátům z Amára, tak jsem jich v 90. letech posbíral spousty. Mně osobně více ublížili, než by mi pomohly. Vesměs je psali odborníci teoretici, kteří nikdy na kytaru nehráli. Ale samozřejmě nějak bys tu teorii našprtat měl. Pokud si to s Mesou rozmyslíš a spokojíš se s jednoduchým jednokanálem kolem 4W, klidně Ti jedno moje schema poskytnu. Trvalo mi asi dva roky, než jsem si ho odladil do konečné podoby a jsem s ním velmi spokojený, stejně tak už několik majitelů, kterým jsem podle tohoto schematu kombo stavěl.

Odpovědět

Zpět na „Audiotechnika“