Omezovač odebíraného proudu
Moderátor: Moderátoři
Omezovač odebíraného proudu
Ahoj,
potřeboval bych poradit jak omezit maximální odběr proudu z autozásuvky. Jedná se o připojení sady gelových 12V baterií (celkem teda 60Ah) na zásuvku v autě za účelem dobití. Max. proud, který bych mohl ze zásuvky odebírat by byl tak 15A.
Díky
potřeboval bych poradit jak omezit maximální odběr proudu z autozásuvky. Jedná se o připojení sady gelových 12V baterií (celkem teda 60Ah) na zásuvku v autě za účelem dobití. Max. proud, který bych mohl ze zásuvky odebírat by byl tak 15A.
Díky
a) ano, dobíjet to bude jen za jízdy, při vypnutém zapalování nejdou ani zásuvkyok1hga píše:nějak jsem nepochopil tvoje zadání . . .
a) dobíjet to bude jen za jízdy na správnou úroveň
b) proč chceš maximální proud jen 15A ????
více to rozepiš !
b) maximální proud 15A je dán maximálním možným zatížením zásuvky
Jedná se o napájení ledničky v autě. Při běžícím motoru půjde normálně z palubní sítě, po vypnutí zapalování pojede z gelovek. Jakmile nastartuju, tak ty vybitý gelovky by si chtěly vzít víc než snese zásuvkový obvod, proto ten omezovač.
Snad je to teď pochopitelnější
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Jako omezovač ti stačí zapojit jeden výkonový VMOS.
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ...
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ...
Svět vypadá dobře jen při pohledu přes koňské uši.
Poradíš mi prosím jaký typ? S MOSFety jsem nikdy nedělal. Může to být třeba IRFP9140?jasin píše:Jako omezovač ti stačí zapojit jeden výkonový VMOS.
Běžná IRFka dobře stabilizuje proud drainu, který lze nastavit předpětím mezi S a G. Takže stačí jeden trimr a jeden P MOSFet.
Ale je nutno počítat s dost velkým chladičem. Do vybitých gelovek cca 4V×15A ...
Jestli to dobře chápu, tak zapojím plus na S, mezi G a zemí bude ten trimr a z D půjde vývod na gelovky?
Díky
nevím jestli je nutné to takto složitě řešit, bude nutné oddělit baterky diodou na ní bude nějaký úbytek baterky budou mít vybité minimálně 10-11V, alternátor cca 14,2V a to odhaduju že si tak velký nabíjecí proud samy nevezmou. tak pro sichr bych do série s diodou dal nějaký bočník cca 0,2ohmu a mělo by to stačit.
Jedna vybitá gelovka si vezme víc jak 3,5A, takže ta moje sada půjde hodně přes 20A. Pokud tam nedám napěťový relé, který by mi odpojilo tu ledničku např. při poklesu pod 10V, tak je vybiju až třeba na 8V. S diodama to nechci protože úbytek 0,7V je až moc velký a nikdy bych nedosáhl plného nabití. Potřebuju aby do nich šlo maximum (což je těch 15A a přes 13V), pro co nejvyšší dobití během jízdy.
- filipaudio
- Příspěvky: 24
- Registrován: 24 črc 2012, 02:00
- Bydliště: Plzeň-sever
Ahoj.
Je to trochu složitější.
Pravděpodobně se baterie připojené do autozásuvky nikdy nenabijí dostatečně, největší limit bude velký ůbytek napětí na elektroinstalaci vozu a i na samotné zásuvce...při 15A nepochybně.
Také by mohl nastat problém při vypnutí zapalování a připojené baterii do zásuvky, těžko říct jak by se elektronika vozu chovala, tím spíše, jestli je to nějaký modernější vůz...
Nedávno jsem řešil podobný problém, ovšem s maximálním proudem 80A, původně jsem zvažoval použití výkonových modulů firmy VICOR V28A15C200BG, nabízí je firma Spezial Electronic, a stojí cca 4000,- bez DPH.
Zamýšlel jsem jejich paralelní spojení, což umožňují, umožňují nastavení výstupního napětí v dostatečném rozmezí a mohou pracovat i jako zdroj proudu, nakonec jsem je nepoužil, a navrhl jsem vlastní řešení, pro takový paralelní počet vycházela cena dost vysoká.
Pro toto zamýšlené použití by stačil jeden modul a bylo by to vyřešené velmi elegantně...
Je to trochu složitější.
Pravděpodobně se baterie připojené do autozásuvky nikdy nenabijí dostatečně, největší limit bude velký ůbytek napětí na elektroinstalaci vozu a i na samotné zásuvce...při 15A nepochybně.
Také by mohl nastat problém při vypnutí zapalování a připojené baterii do zásuvky, těžko říct jak by se elektronika vozu chovala, tím spíše, jestli je to nějaký modernější vůz...
Nedávno jsem řešil podobný problém, ovšem s maximálním proudem 80A, původně jsem zvažoval použití výkonových modulů firmy VICOR V28A15C200BG, nabízí je firma Spezial Electronic, a stojí cca 4000,- bez DPH.
Zamýšlel jsem jejich paralelní spojení, což umožňují, umožňují nastavení výstupního napětí v dostatečném rozmezí a mohou pracovat i jako zdroj proudu, nakonec jsem je nepoužil, a navrhl jsem vlastní řešení, pro takový paralelní počet vycházela cena dost vysoká.
Pro toto zamýšlené použití by stačil jeden modul a bylo by to vyřešené velmi elegantně...
Ahoj,
co se týče ovlivnění elektroniky auta, tak to bude vyřešené pomocí relé, které přeruší napájení gelovek v okamžiku vypnutí zapalování.
No modul za 4000,- to je trochu drahá sranda pro mě... Musím najít jinou cestu jak to vyřešit.
Ten úbytek napětí tam bude, ale 13,5V bych tam měl mít, takže dobít by se měly.
co se týče ovlivnění elektroniky auta, tak to bude vyřešené pomocí relé, které přeruší napájení gelovek v okamžiku vypnutí zapalování.
No modul za 4000,- to je trochu drahá sranda pro mě... Musím najít jinou cestu jak to vyřešit.
Ten úbytek napětí tam bude, ale 13,5V bych tam měl mít, takže dobít by se měly.