Automat na světla

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

Automat na světla

#1 Příspěvek od vamzb »

Zdravím všechny,
sestrojil jsem tohle zapojení, ale výstupní tranzistor je pořád otevřený, kde by mohla být chyba? Při zkoušení jsem použil zdroj od jehličkovky, naprázdno dává cca 16V, OZ jsem dal 741 ,T KF520. Napětí na katodě 431 se mění od 1,2 - 10V, ale operák nereaguje. Zapojení jsem 10x kontroloval, ale je to podle schématu. Poradí někdo? (třeba i jiný zapojení, ale aby reagovalo na zvýšení napětí). Dík.
Přílohy
Automat.png
(64.41 KiB) Staženo 180 x

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#2 Příspěvek od Andrea »

KF520 na místo IRF630 není zrovna dobrá volba, KF520 se zavírá záporným napětím a to tam nikde nemáš. Ten operák jsi zapojil správně nebo podle schématu (741 má jinak nožičky než LM358)?
Ale nějak mi nebere hlava, jak to má fungovat, při 6,5V na TL431 a 12V napájení se to přece nikdy nepřeklopí.

Edit: A že ti jde na TL431 nastavit míň než 2,5V je také nějaké divné.

Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

#3 Příspěvek od vamzb »

741 jsem zapojil podle datasheetu, ale ten 431 mě taky překvapil, když má psáno 2,5 a víc. Ten KF520 jsem zkusil proto, že je taky N-MOS a mě stačí spínat dvě autorelé max, BUZ na 90W se mi zdál zytečně moc. Jinak nejsem ten, co by něco vymyslel, ale jen tak něco podle schématu a tady ( http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... ic&t=24051 ) se píše, že to funguje, tak jsem to zkusil.

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#4 Příspěvek od Andrea »

Aha, už tu funkci chápu, já nemám auto, tak tyhle fíčury neznám. :)
KF520 je sice N-MOS, ale ochuzovaný, tj. při nulovém Ugs není zavřený.
Když měníš napájecí napětí, je to napětí na TL431 stabilní?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#5 Příspěvek od Hill »

Andrea píše:...Ale nějak mi nebere hlava, jak to má fungovat, při 6,5V na TL431 a 12V napájení se to přece nikdy nepřeklopí....
Edit: A že ti jde na TL431 nastavit míň než 2,5V je také nějaké divné.
To je v pořádku. V palubní síti auta je za jízdy vždy víc, než 12V.
Je-li tedy na baterce při zapnutí klíčku pod 13V, obvod nepřeklopí. Po nastartování motoru začne alternátor dobíjet a napětí vzroste nad 13V, což je práh potřebný pro rozsvícení světel. Dostatečné napětí pro překlopení se objeví nejpozději při prvním přidání plynu.
Pak už obvod zpět nesklopí, má značnou hysterezi.

S tím tranzistorem je to normální: KF520 nemá čím zavřít, zcela se zahradí záporným napětím řádu jednotek voltů, a takové tam v tomto zapojení nikdy nebude. Navíc má dovolený Id<30mA, přitom autorelé běžně potřebují >100mA.
Takže souhlasím: KF520 není vhodným hardware a je otázka, zda ještě někde půjde použít (jestli se jako už z polovodiče nestal celovodič).

Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

#6 Příspěvek od vamzb »

Při změně napájení se mění napětí i na 431, ale na vyzkoušení mám jen adaptér s přepínáním výstupu a ten je dobrej tak akorát na odžmolkovač :D , takže těžko říct, ale všechny součástky jsou nové a pájené mokropájkou. KF520 je stále polovodič, protože spínal pouze LEDku, ale když je tedy zapojení v pořádku, byl by někdo schopen poradit, jaký dosadit tranzistor stejných parametrů mimo výkonu? (třeba jako KS500, který jsem doposud používal u automatů spínaných od kontrolky dobíjení).

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#7 Příspěvek od Eleman »

A proč tam nedáš tu BUZ11 a vymýšlíš hovadiny?
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

#8 Příspěvek od vamzb »

Já jen tak v rámci úspory místa, když to chci nacpat do krabičky od relé a pak se mi nezdálo dávat 75W, když úplně stačí 0,8 , ale asi máš pravdu.

Uživatelský avatar
radekrd
Příspěvky: 642
Registrován: 21 kvě 2008, 02:00
Bydliště: Moravský Krumlov
Kontaktovat uživatele:

#9 Příspěvek od radekrd »

Když chceš malý tranzistor, tak můžeš použít např. BS170.

Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

#10 Příspěvek od vamzb »

To je ta moje velikost, ale jinak díky všem.

Uživatelský avatar
ZdenekHQ
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 25593
Registrován: 21 črc 2006, 02:00
Bydliště: skoro Brno
Kontaktovat uživatele:

#11 Příspěvek od ZdenekHQ »

BS170 se občas vyskytuje s přehozenými vývody, bacha na to.

Jinak tam můžeš dá obyčejný "kácéčko" plus odpor proti zemi či zenerku do serie s 10K.
Pro moje oslovení klidně použijte jméno Zdeněk
Správně navržené zapojení je jako recept na dobré jídlo.
Můžete vynechat půlku ingrediencí, nebo přidat jiné,
ale jste si jistí, že vám to bude chutnat[?
]

Andrea
Příspěvky: 9340
Registrován: 07 zář 2007, 02:00

#12 Příspěvek od Andrea »

vamzb píše:Při změně napájení se mění napětí i na 431
Tak máš tu TL431 zapojenou špatně nebo je po smrti. Při pohledu zepředu má nožky R-A-K.

Edit: Ono to tam je vlastně nakreslené. :D

Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

#13 Příspěvek od vamzb »

No těch obyčejných KC, BC, 2S atd. tu mám plno, ale ještě bych poprosil, jakou hodnotu toho odporu a na kterou nohu T.

Uživatelský avatar
vamzb
Příspěvky: 21
Registrován: 03 srp 2012, 02:00

#14 Příspěvek od vamzb »

"Andrea" - Když takhle něco patlám, tak si všechny vývody čmárám na papír, ale jak už jsem psal, 10x zkontrolováno. Uvidím po zapojení toho správného T a připojení do auta.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#15 Příspěvek od Hill »

Andrea píše:
vamzb píše:Při změně napájení se mění napětí i na 431
Tak máš tu TL431 zapojenou špatně nebo je po smrti. Při pohledu zepředu má nožky R-A-K.
Nebo ten zdroj, kterým to napájíš, nemá žádnou filtraci (v lepším případě hodně špatnou, prostě máš v napájení podstatně silnější střídavou složku, než jaká se vyskytuje v palubní síti auta) a 431 omezuje jen špičky.

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“