Výkon uváděný u autorádií

Poruchy, opravy, rady, návody (kromě návodů na UNLOCK !)

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#16 Příspěvek od Eleman »

Bernard píše:Možná se moc nepleteš, pokud se jedná o třídu H. A obvod TDA1562Q dodá do 4 Ω až těch 70 W při napájení 14,4 V. Jakou fintou na to jdou, to zjistíš v tom pdf.
Předpokládám, že řeč je o klasickém koncovém stupni pracujícím ve třídě AB (B). V jiných třídách to samozřejmě ve vztahu k napájecímu napětí může být jinak.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#17 Příspěvek od Eleman »

TAKJAN píše:Mám v autě basáky 2 ohmy. Pak 40W sedí..
Samozřejmě snižováním impedance reproduktorů lze zvýšit výkon (pokud to zesilovač dovolí), ale je třeba si uvědomit, že vzhledem k většímu proudu rostou ztráty na vnitřním výstupním odporu zesilovače a na vodičích k reproduktorům. Tedy výkon dodaný reproduktoru je o tyto ztráty menší.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#18 Příspěvek od TAKJAN »

Ano, to je jasné. Ale každý basák má svůj zesilovač (4 ks)..

Uživatelský avatar
Eleman
Příspěvky: 3439
Registrován: 21 úno 2011, 01:00
Bydliště: Český Středozápad (JO70AD)

#19 Příspěvek od Eleman »

Nic proti těm 40W. Já jen, aby si někdo nespojil 8 čtyř ohmových repráků paralelně v očekávání 8x většího výkonu na nich. Teoreticky ano, ale prakticky je to problém a to už neuvažuju o tom, jaký zesilovač by si nechal líbit těch 0.5 ohmu na výstupu.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#20 Příspěvek od Hill »

To není ani tak důležité: podstatné je, že pro autorádia se běžně dělá několik desítek typů jak jednoduchých, tak můstkových zesilovačů určených pro zátěž 2 ohmy.
U některých se dosahuje co nejvyššího výkonu v zapojení rail-to-rail (signál se neodebírá z emitorů koncových tranzistorů, ale z jejich kolektorů, například řada TDA73xx). Rozkmit výstupního signálu může pak bez pár desetin voltu dosahovat prakticky napájecího napětí.
Ještě vyšších hudebních výkonů (tedy krátkodobě dodávaných, což pro většinu akustických signálů vyhovuje) se dosahuje ve třídě H (TDA156x) - koncový zesilovač obvykle jede ve třídě AB, ale navíc obsahuje nábojovou pumpu, sám si nabíjí pomocné kondenzátory, které si v případě potřeby připojí do série s napájecím zdrojem a má na tu chvilku k dispozici téměř dvojnásobné napájecí napětí. Ovšem, protože ty kondenzátory je třeba také dobíjet, není to zvýšené napájecí napětí k dispozici nikdy příliš dlouho. Takže trvalý hudební výkon je sice pořád omezený napájecím napětím a přírodními zákony, ale v případě potřeby zpracovat silnější signál (i když jen krátkodobě), má k dispozici zvýšené napájecí napětí.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#21 Příspěvek od TAKJAN »

Co jsem různě četl o těchto TDA, není to zas tak ideální, jak popsáno v katalogu. Problémy s kondenzátory, vyšší zkreslení ap...

Uživatelský avatar
dvoramar
Příspěvky: 24
Registrován: 07 lis 2009, 01:00

#22 Příspěvek od dvoramar »

>> Hill>> Předpokládám, že třída H asi nebude něco co by se nacházelo v autorádiích za pár tisíc :?: Jinak to znamená, že se tato třída dá ve vysokém výkonu použít pouze na určitý typ hudby bez např. častých velkých amplitud hlubokých kmitočtů?

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#23 Příspěvek od Michal22 »

Eleman- já slyšel toto vysvětlení- "Počkejte? Málo Píšeme Občanům?" Když si vzpomenu na 90léta, tak ten výkon lezl nahoru snad se součinem dne a měsíce v datumu :D
Jinak bych ale podotknul, že spousta koncáků v autorádiích umí single do 2ohmů, bridge do 4 ohmů.
Každopádně jsem už dávno zjistil, že akustický výkon v autě nejde zvýšit nálepkou na rádiu, ale jen hledáním reproduktorů s vyšší citlivostí (pro rýpaly- nebavím se o PA s měničem...).

Uživatelský avatar
dvoramar
Příspěvky: 24
Registrován: 07 lis 2009, 01:00

#24 Příspěvek od dvoramar »

Pamatuji si na ty třípásmové velké TESLY co měly ten basák ARN 8604-8. Ty měly takovou citlivost, že ze dvou MBA810ek nebylo na dílně slyšet vlastního slova :)

Uživatelský avatar
Hydrawerk
Příspěvky: 7678
Registrován: 13 pro 2011, 01:00
Bydliště: Earth

#25 Příspěvek od Hydrawerk »

Něco dost podobného se už řešilo níže zde i s obrázky: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... la&start=0
Nelekněte se názvu vlákna. Mountfield se řešil jenom zpočátku.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#26 Příspěvek od Hill »

dvoramar píše:>> Hill>> Předpokládám, že třída H asi nebude něco co by se nacházelo v autorádiích za pár tisíc :?: Jinak to znamená, že se tato třída dá ve vysokém výkonu použít pouze na určitý typ hudby bez např. častých velkých amplitud hlubokých kmitočtů?
Ano, ta nábojová pumpa připravuje energii, která se pak hudební špičkou rychle spotřebuje. Ale nijak výrazně to cenu autorádia neovlivní, zapojení je složitější o nějakých 8 součástek na kanál... otázkou je spíš životnost akumulačních elektrolytů v těch teplotách, jaké se v autě vyskytují.
Samozřejmě existuje hromada rádií, která mají můstkové zesilovače s dovolenou zatěžovací impedancí 2 ohmy, pak mohou skutečně dát 4x40W-45W (a mají to hrdě napsané na panelu), ale provozují se se čtyřohmovými reproduktory, takže z nich stejně nelze odebrat víc, než 4x20W. Ostatně - vestavěná pojistka by větší odběr stejně dlouho nevydržela.

Uživatelský avatar
CZJKP1
Příspěvky: 2992
Registrován: 26 lis 2008, 01:00
Bydliště: ČR-Praha 5
Kontaktovat uživatele:

#27 Příspěvek od CZJKP1 »

TDA8571 dává 4x40W

Uživatelský avatar
Michal22
Příspěvky: 7655
Registrován: 28 bře 2012, 02:00
Bydliště: Brno

#28 Příspěvek od Michal22 »

CZJKP1- to ano, 40W má na kanál, ale nesmíš přehlédnout jednu poznámku ve sloupci Conditions: THD = maximum..........
Jestli to na těch 40W budeš poslouchat, jak máš buď totální hluch nebo nevím.

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#29 Příspěvek od TAKJAN »

Ale samozřejmě, že nikdo asi neposlouchá celkem 240W naplno. Ale je dobré, že tam jsou. Špičky, rezerva, nejedu naplno, menší zkreslení..

Uživatelský avatar
dvoramar
Příspěvky: 24
Registrován: 07 lis 2009, 01:00

#30 Příspěvek od dvoramar »

>> Hill >> No to je taky pravda s tím jištěním. V autech bývá na audio pojistka 10-15A, navíc na ISO kostce pokud vím je jeden (většinou ani ne moc silný) vodič napájení, který se při 10A bude hezky zahřívat. A to nemluvím o vyhřívání kontaktů v konektorech při tom proudu. U bývalého rádia jsem měl redukce z autorádia na ISO a z ISO na Hyundai........tři konektory za sebou......

Odpovědět

Zpět na „Autorádia“