Předpokládám, že řeč je o klasickém koncovém stupni pracujícím ve třídě AB (B). V jiných třídách to samozřejmě ve vztahu k napájecímu napětí může být jinak.Bernard píše:Možná se moc nepleteš, pokud se jedná o třídu H. A obvod TDA1562Q dodá do 4 Ω až těch 70 W při napájení 14,4 V. Jakou fintou na to jdou, to zjistíš v tom pdf.
Výkon uváděný u autorádií
Moderátor: Moderátoři
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Samozřejmě snižováním impedance reproduktorů lze zvýšit výkon (pokud to zesilovač dovolí), ale je třeba si uvědomit, že vzhledem k většímu proudu rostou ztráty na vnitřním výstupním odporu zesilovače a na vodičích k reproduktorům. Tedy výkon dodaný reproduktoru je o tyto ztráty menší.TAKJAN píše:Mám v autě basáky 2 ohmy. Pak 40W sedí..
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
Nic proti těm 40W. Já jen, aby si někdo nespojil 8 čtyř ohmových repráků paralelně v očekávání 8x většího výkonu na nich. Teoreticky ano, ale prakticky je to problém a to už neuvažuju o tom, jaký zesilovač by si nechal líbit těch 0.5 ohmu na výstupu.
Člověk se celý život učí jenom proto, aby ve stáří všechno zapomněl.
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
„Když už člověk jednou je, tak má koukat aby byl. A když kouká, aby byl, a je, tak má být to, co je, a nemá být to, co není, jak tomu v mnoha případech je.“ J. Werich
To není ani tak důležité: podstatné je, že pro autorádia se běžně dělá několik desítek typů jak jednoduchých, tak můstkových zesilovačů určených pro zátěž 2 ohmy.
U některých se dosahuje co nejvyššího výkonu v zapojení rail-to-rail (signál se neodebírá z emitorů koncových tranzistorů, ale z jejich kolektorů, například řada TDA73xx). Rozkmit výstupního signálu může pak bez pár desetin voltu dosahovat prakticky napájecího napětí.
Ještě vyšších hudebních výkonů (tedy krátkodobě dodávaných, což pro většinu akustických signálů vyhovuje) se dosahuje ve třídě H (TDA156x) - koncový zesilovač obvykle jede ve třídě AB, ale navíc obsahuje nábojovou pumpu, sám si nabíjí pomocné kondenzátory, které si v případě potřeby připojí do série s napájecím zdrojem a má na tu chvilku k dispozici téměř dvojnásobné napájecí napětí. Ovšem, protože ty kondenzátory je třeba také dobíjet, není to zvýšené napájecí napětí k dispozici nikdy příliš dlouho. Takže trvalý hudební výkon je sice pořád omezený napájecím napětím a přírodními zákony, ale v případě potřeby zpracovat silnější signál (i když jen krátkodobě), má k dispozici zvýšené napájecí napětí.
U některých se dosahuje co nejvyššího výkonu v zapojení rail-to-rail (signál se neodebírá z emitorů koncových tranzistorů, ale z jejich kolektorů, například řada TDA73xx). Rozkmit výstupního signálu může pak bez pár desetin voltu dosahovat prakticky napájecího napětí.
Ještě vyšších hudebních výkonů (tedy krátkodobě dodávaných, což pro většinu akustických signálů vyhovuje) se dosahuje ve třídě H (TDA156x) - koncový zesilovač obvykle jede ve třídě AB, ale navíc obsahuje nábojovou pumpu, sám si nabíjí pomocné kondenzátory, které si v případě potřeby připojí do série s napájecím zdrojem a má na tu chvilku k dispozici téměř dvojnásobné napájecí napětí. Ovšem, protože ty kondenzátory je třeba také dobíjet, není to zvýšené napájecí napětí k dispozici nikdy příliš dlouho. Takže trvalý hudební výkon je sice pořád omezený napájecím napětím a přírodními zákony, ale v případě potřeby zpracovat silnější signál (i když jen krátkodobě), má k dispozici zvýšené napájecí napětí.
Eleman- já slyšel toto vysvětlení- "Počkejte? Málo Píšeme Občanům?" Když si vzpomenu na 90léta, tak ten výkon lezl nahoru snad se součinem dne a měsíce v datumu
Jinak bych ale podotknul, že spousta koncáků v autorádiích umí single do 2ohmů, bridge do 4 ohmů.
Každopádně jsem už dávno zjistil, že akustický výkon v autě nejde zvýšit nálepkou na rádiu, ale jen hledáním reproduktorů s vyšší citlivostí (pro rýpaly- nebavím se o PA s měničem...).
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Jinak bych ale podotknul, že spousta koncáků v autorádiích umí single do 2ohmů, bridge do 4 ohmů.
Každopádně jsem už dávno zjistil, že akustický výkon v autě nejde zvýšit nálepkou na rádiu, ale jen hledáním reproduktorů s vyšší citlivostí (pro rýpaly- nebavím se o PA s měničem...).
Něco dost podobného se už řešilo níže zde i s obrázky: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... la&start=0
Nelekněte se názvu vlákna. Mountfield se řešil jenom zpočátku.
Nelekněte se názvu vlákna. Mountfield se řešil jenom zpočátku.
Ano, ta nábojová pumpa připravuje energii, která se pak hudební špičkou rychle spotřebuje. Ale nijak výrazně to cenu autorádia neovlivní, zapojení je složitější o nějakých 8 součástek na kanál... otázkou je spíš životnost akumulačních elektrolytů v těch teplotách, jaké se v autě vyskytují.dvoramar píše:>> Hill>> Předpokládám, že třída H asi nebude něco co by se nacházelo v autorádiích za pár tisícJinak to znamená, že se tato třída dá ve vysokém výkonu použít pouze na určitý typ hudby bez např. častých velkých amplitud hlubokých kmitočtů?
Samozřejmě existuje hromada rádií, která mají můstkové zesilovače s dovolenou zatěžovací impedancí 2 ohmy, pak mohou skutečně dát 4x40W-45W (a mají to hrdě napsané na panelu), ale provozují se se čtyřohmovými reproduktory, takže z nich stejně nelze odebrat víc, než 4x20W. Ostatně - vestavěná pojistka by větší odběr stejně dlouho nevydržela.
>> Hill >> No to je taky pravda s tím jištěním. V autech bývá na audio pojistka 10-15A, navíc na ISO kostce pokud vím je jeden (většinou ani ne moc silný) vodič napájení, který se při 10A bude hezky zahřívat. A to nemluvím o vyhřívání kontaktů v konektorech při tom proudu. U bývalého rádia jsem měl redukce z autorádia na ISO a z ISO na Hyundai........tři konektory za sebou......