Podle mých zkušeností se to po čase dokáže desulfatovat i při prostým připojení na "float" napětí kolem těch 13,8V. Měl jsem několik akumulátorů, jak autobaterek, tak AGM, který byly očividně zasulfátovaný (ty AGM se ke mě dostaly ve vybité UPS a autobaterka několikrát zůstala vybitá v autě nějakým parazitním odběrem když se dlouho nejezdilo)
Autobaterku jsem nechal připojenou v jednou zálohovaným zdroji, AGM hodil do zabezpečovačky a sem tam změřil kapacitu...po asi půl roce mají ty AGM z původních 7-8Ah kolem 13-16Ah (nominálních 17Ah) a té autobaterce se zvýšila kapacita asi o 15Ah
Tím desulfatátorem by to bylo určitě rychlejší, ale tohle bylo bez jakýhokoliv otravování prostě zapojeno "ve službě"
Ještě k degradaci AGM baterek co si myslím že se děje podlě mých pozorování:
-> Pokud se nejedná vyloženě o AGM používaný v nějaké svítilně atd, kde nejsou nabíjený, tak se sulfatace jako taková moc nevyskytuje, protože jsou v těch UPS a podobně pořád připojený na relativně vysoký napětí. Co je ale problém, tak vysychání elektrolytu. Jakmile se zvýší hustota kyseliny, tak se sulfát mnohem snadněji vytvoří i na nabíjených baterkách...takže jak baterka postupně vysychá, tak sulfátuje. Pokud se dolije destilkou, tak zpočátku kapacita klesne (ten zbývající elektrolyt se hodně zředí a zbytek kyseliny je vázanej v sulfátu). Po nějakým čase co jsou připojený na napětí se postupně kapacita zvyšuje (ale je to spíš dlouhodobá otázka týdnů až měsíců, ale na takový to "baterky jsou ještě použitelný, ale doliju je a zkontroluju zase za půl roku" to je ideální)
-->Další věc je, já tomu říkám "syndrom unavených baterek" - pokud jsou baterky dlouho připojený v nějaké UPS a podobně na float napětí, tak pak špatně zvládají velký proudy - hodně jim poklesne napětí při zátěži a mají mnohem menší kapacitu. Tohle jsem viděl už u hodně baterek. Řešením je občas je vybít malým proudem na nějaký nízký napětí. To už jsem tady popisoval před časem
-->Největší problém je rozklad kladné elektrody. To je způsobeno vysokou teplotou a taky vysokým nabíjecím napětím. No a nejde s tím už nic dělat.
S přepólováním akumulátoru dej velkej pozor!
Nějak
hodně výrazně si označ co je nově plus a co mínus! Ať to pak nepřipojíš "správně"..jednak člověk automaticky dává červenou na červenou a ještě zvlášť když je ještě zvyklej, že plus je vpravo atd..! Taky už jsem experimentoval a naštěstí to schytal jen jeden tranzistor ve zdroji
Jinak ještě zajímavej stav do kterýho se mi dostal akumálátor:
Dostaly se mi do ruk hodně vybitý (na 6V) akumulátory v UPSce. Nevím jak dlouho byly v tomhle stavu, ale tipnul bych, že celkem dost dlouho. Dal jsem všechny 4 nabíjet a všechny asi týden hřály...ale po tom týdnu byly dva z nich naprosto OK. Po pár vybitích a nabitích mají tak 80% (a to jsou podle data výroby starý 4roky) kapacity. Horší to bylo s dalšíma dvěma - asi i po dvou měsících pořád topily. Jeden z nich byl úplně blbej, ale druhej měl normálně kapacitu asi 6Ah. Jediný co byl problém, že při připojení na 13,8V do něho pořád teklo asi 0,5A. Ale kromě toho se choval naprosto v pohodě. Nepomohlo ani vybití velkým proudem, ani malým na nízký napětí...pořád po nabití prostě topil...nevíte co to mohlo dělat? Už jsem jej zlikvidoval, ale tak zvědavost je mrcha
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)