Startovací zdroj, jak vyrobit?

Dotazy na technické problémy, vlastní řešení technických problémů

Moderátor: Moderátoři

Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#31 Příspěvek od 72fredy »

Já zapomněl říct Hille, že to trafo šlo přeci jenom zapojit na tři výstupy, takže je to 15V na výstupu do dvou větví, které jsou pak usměrněné přes dvě diody (ve skutečnosti zapojeno na tři vývody usměrňovacího můstku). Takže pak 15V*1,414-0,6V=20,61 a pak 1V na diodě, což už se blíží. Jdu přidat jednu LED a dám vědět.

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#32 Příspěvek od 72fredy »

Takže Hille, druhá LEDka na místě a už to jde nastavit do 15.06V na výstupu stabilizátoru. Chci se ještě zeptat, zda to stačí, když ve schématu máš 15.2V?

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#33 Příspěvek od Hill »

Stačí. I baterky mají jistou toleranci a vzrůst napětí při plynování je dost strmý.
Tak prostě vypne nabíjení o čtvrt minuty dřív, což v celkovém čase nehraje nijak výraznou roli. O to dřív zase po odplynování zase zapne.

Uživatelský avatar
Atlan
Příspěvky: 4499
Registrován: 10 kvě 2004, 02:00
Bydliště: Košice

#34 Příspěvek od Atlan »

Ja by som chcel pouzit MOT tak som zvedavy ci nieco potoči...

Uživatelský avatar
Duvsan
Příspěvky: 5863
Registrován: 21 úno 2009, 01:00
Bydliště: Okres Nitra

#35 Příspěvek od Duvsan »

Hill píše:..."podepři" ho klidně ještě jednou červenou LEDkou v sérii...
Promiň, ale LED je dobré řešení? Nebylo by pro stabilitu lepší tři normální diody?

Uživatelský avatar
torek
Příspěvky: 6
Registrován: 01 bře 2012, 01:00

#36 Příspěvek od torek »

Dobrý den, omlovám se ale nevím jestli to sem patří ,potřebuji poradit ohledně nabíječky .Mám nabíječku původně 6-12v kdysi nabíjela a pak se porouchala ,tak jsem ji dal opravit .Nyní bez zátěže dává na svorkách 17V a33v Po připojení na 12V baterii napětí v 33v to klesne na polech baterie na 14,5v a proud protéká asi 3.6 A.Chtěl jsem se zeptat zda je to vpořádku a zda mohu touto nabíječkou nabíjet autobaterii aniž by se něco stalo špatného.Všem moc děkuji za názory a pomoc s ůctou všem Ládík

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#37 Příspěvek od Hill »

Duvsan píše:Promiň, ale LED je dobré řešení? Nebylo by pro stabilitu lepší tři normální diody?
Pokud jde o stabilitu napětí, tak LEDky jsou lepší, než normální Si diody, navíc, když jsou napájené zdrojem slušně konstantního proudu, kterým referenční vstup 78nulaněco je.

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#38 Příspěvek od 72fredy »

Hille, nevím, jaké správné výstupní napětí mám nastavit. Nejprve jsem to nastavil bez zátěže na výstupních svorkách k baterii na 14.4V, kdy na výstupu ze stabilizátoru bylo malinko přes 15V, ale po připojení na baterku to ukazovalo o dost méně než 14.4V. Takže jsem potencimetrem otáčel, až bylo na baterce 14.4V po celou dobu, jenže to bylo zase na stabilizátoru nějakých 15.8V. Jak je to správně nastavené? Podle toho, co píšeš, tak podstatné je to na stabilizátoru, ale nevím, jestli má na to vliv Uf diody nad ním, kdy ta moje má 1V.
A druhý dotaz, nebylo by lepší použít 7815 místo 7812, nemusela by tam být ta dioda?

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#39 Příspěvek od frantajetel11 »

Na 7815 můžeš mít podle tolerance výrobce až 15,6 V takže by to už bylo moc. Takže 7812+led+trimr je jasná volba

Uživatelský avatar
72fredy
Příspěvky: 56
Registrován: 15 bře 2009, 01:00

#40 Příspěvek od 72fredy »

Hmm, ta tolerance mě nenapadla.

Uživatelský avatar
Hill
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 18898
Registrován: 10 zář 2004, 02:00
Bydliště: Jičín, Český ráj

#41 Příspěvek od Hill »

Napětí, které naměříš za tyristorem bez zátěže, bude vždycky nižší, než to, při jakém na nabitém akumulátoru přestane tyristor otevírat.
Čili je důležité napětí, které naměříš na nabitém akumulátoru těsně po odpojení nabíječky, když předtím byla pár hodin připojená - když totiž baterka odplynuje, tyristor zase začne otevírat a na baterce naměříš víc (o kolik, to záleží na tom, jak velkým špičkovým proudem ji zrovna dobíjí).
Když je na baterce dost, tyristor neotevře a první jednu dvě sekundy na ní to napětí drží, než začne klesat.

Uživatelský avatar
Hugo
Příspěvky: 27
Registrován: 21 říj 2012, 02:00

#42 Příspěvek od Hugo »

Hill píše:V tom ti vyhoví například tyristor TYN1012 (12A/1000V - sice by stačil na menší napětí, ale tento běžně koupíš, třeba u Denkla, budicí proud má 20mA, to stablík zvládne). Nebo se poohlédni po nějakém tom BT151, TYN616, případně nějakém tom 20A tyristoru, například TYN688, TYN690 nebo BT162.

Sháním tyristor TYN690, ale nemohu ho nikde sehnat. Mohly byste mi prosím poslat jeho parametry? A kde bych ho mohl koupit, popř. alternativu?! Děkuji.

Uživatelský avatar
Killroy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4147
Registrován: 08 pro 2007, 01:00
Bydliště: Plzeňsko

#43 Příspěvek od Killroy »

Datalist třeba zde, viz http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... YN690.html
Můžeš použít i TNY692 (= 800V), nebo dostupnější typ BT152


.
Na SZ a maily od uživatelů se žádným přínosem pro toto fórum zásadně neodpovídám a mažu je bez přečtení…

Uživatelský avatar
TAKJAN
Příspěvky: 5866
Registrován: 17 lis 2011, 01:00

#44 Příspěvek od TAKJAN »

Hille, nemáš prosím vyzkoušeno, do kolika ampér tento obvod dobře funguje? 20 - 40A ? Samozřejmě dle součástek,. ale je jistá hranice, co je moc, to je moc, že

Odpovědět

Zpět na „Poradna“