Náhradná záťaž pre regulátor ventilátora

Problémy s návrhem, konstrukcí, zapojením, realizací elektronických zařízení

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Zpráva
Autor
Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

Náhradná záťaž pre regulátor ventilátora

#1 Příspěvek od spirit »

Pozdravujem, čím jednoduchým by ste pri oprave regulátora motora ventilátora nahradili motor v tomto zapojení? http://www.peugeot-club.com/forum/viewt ... pid1094451 Malý obrázok zapojenia sa nachádza v spodnejšej časti vlákna, treba naň kliknúť. Najradšej by som dal nejakú žiarovku, otázka či je to vhodné, a ako zistiť, akú veľkú. Dík.

Uživatelský avatar
frantajetel11
Příspěvky: 1922
Registrován: 13 lis 2008, 01:00
Bydliště: Kladno

#2 Příspěvek od frantajetel11 »

Nevim, jestli by zrovna žárovka byla ta správná zátěž... Obecně koncový tranzistory v těchhle regulátorech (pažout/citrón a asi i jinejch vágnech), dostávaj dost kouř a jsou nacpaný rovnou v chladícím průduchu, aby to ty trandy rovnou ofukovalo (ale když už jsi to kuchnul, tak to asi víš).

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#3 Příspěvek od procesor »

Čo na tom chceš skúšať. Vymeň výkonové tranzistory (PNP darlington s antiparalel-diódou). T.j. 99,9% chýb. V niektorých je na chladiči NTC disk cez pero pritlačený ku kolektorom-nezabudnúť-nestratiť.
Inak stačí aj 2x50W halogénka.

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#4 Příspěvek od spirit »

Prečítal som dopredu o tom dosť, bez predbežného merania vybral z auta, rozobral, meral tranzistory (zapájkované), žiadny skrat nenameriam, samozrejme že vadné byť môžu, ale je to všetko nitované, rozvŕtať to len kvôli dojmom sa mi nechcelo....
Meral som na vstupnom konektori potom napojené v aute, pri regulácii s reg. teploty zmeny zaregistrujem, čo sa vtedy ale udeje v regulátori motora sa dá zistiť po vybratí a napojení na náhradnú záťaž. No a tú by som potreboval nejako vynájsť. Čo tam dať?

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#5 Příspěvek od spirit »

procesor píše:Inak stačí aj 2x50W halogénka.
Procesor vidím že si toto doplnil. Len pre istotu - halogénky 12V a dúfam že dať ich paralelne! A robil si to s nimi? - aby som sa potom na funkčnosť alebo nefunkčnosť mohol spolahnúť.

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#6 Příspěvek od procesor »

Plná funkčnosť je niekde krátkodobo kolo 20-30A pri rozbehu motora. To by chcelo aj viac halogeniek, alebo ekvivalent odporov. Drahé n x 50W odpory úspešne nahradíš 5-10W (cca 0,3...0,5 ohm) odporom vloženým do 10l vedra s vodou. Plný výkon spína relátko paralelne s tranzistormi. Obvody spínania toho relátka sú na tej istej doštičke pod chladičom.
Kvôli jednej, alebo občasnej oprave by som si to nekomplikoval. Motor sa dá vyskúšať aj na stole.

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#7 Příspěvek od spirit »

Ano, to relé tam je na odľahčenie tranzistorov pri plnom výkone, čiže keď je palubný reg. otáčok (vidím že predtým som napísal omylom "reg. teploty") na maximum.
Ak dám palubný regulátor otáčok do nejakej regulačnej polohy, zapnem kľúč, tak na vstupnom konektori na motori sa objaví napätie primerané nastavenej polohe toho regulátora, akoby "ošahá" ten motor, a keď zistí že je problém, že sa nerozbehol, vyskočí na max. (alebo na min. - už som to meral dávnejšie a zápisky nemám u seba) a motor sa rozbehne naplno. Či pri tejto závade potom točí cez tranzistory, alebo cez relé, neviem.

Preskúšam to s nejakou tou záťažou, ak pôjde, teda aj bez nej, dík.

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#8 Příspěvek od spirit »

Ozaj, čo ak by som to spustil bez pripojeného motora? Ak sú tranzistory dobré, nezničím ich?

Uživatelský avatar
Freedy
Příspěvky: 231
Registrován: 27 pro 2006, 01:00

#9 Příspěvek od Freedy »

Dej nový tranzistory, na peugeot a citroen forech už to zkoušeli různě upravit a stejně jsme každej radši dali nový, osobně používám BDX66C. Většinou se to chová tak, že motor nereaguje a jde pouze na plnej výkon, až když se sepne to relátkom, pokud je to tak jsou pryč tranzistory.

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#10 Příspěvek od spirit »

Konečne som sa k tomu dostal.

Po pripojení 12V motor nešiel. Po zatlačení relé sa roztočil naplno. Čiže okruh motor a relé bol v poriadku.

Na svorku 3 voči zemi som pripojil potenciometer 150 ohm a dal na max. Znižovaním jeho hodnoty pri hodnote 77 ohm cvaklo relé a motor sa roztočil naplno. Regulácia teda vadná.

V aute to niekedy šlo, niekedy nie. Dal som teda trimer do polohy nad 77 ohm. Na ráznejšie poklepy po tranzistoroch regulácia nabehla. Na ďaľšie poklepkávania zasa vypadla.

Rozobranie - jeden z tranzistorov B-C zvod. Mením samozrejme oba.

Dobré vlákno, zrozumiteľnejšia schéma http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... cesMarques

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#11 Příspěvek od spirit »

Chcel by som sa ešte opýtať,
NTC disk je cez perko pritlačený na chladič a pre zlepšenie kontaktu je v mieste prítlaku nejaká medená vodivá pasta. Je to celé od prachu, chcel by som to očistiť, čo na ten kontakt znovu dať?

Tiež by som rád zrenovoval relé, vyčistil,
je prachové a rokmi zájdené, tu http://www.forum-auto.com/pole-techniqu ... 347370.htm sa im to pekne podarilo, čím by ho bolo dobré vyčistiť a zrenovovať, aby sa nepoškodila izolácia vinutia?

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#12 Příspěvek od spirit »

Môžem to bez problémov vyumývať v liehu alebo izopropylalkohole?

Uživatelský avatar
procesor
Příspěvky: 5284
Registrován: 02 říj 2009, 02:00
Bydliště: PO

#13 Příspěvek od procesor »

Kľudne aj metylom
:D

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#14 Příspěvek od spirit »

Neznamená že keď je to dobré na pitie, musí to byť dobré aj na čistenie :D

Viem že denatur. lieh izolácii na drôte neublíži, ale čo to urobí keď to pozateká aj s rozpusteným bordelom hlbšie medzi závity a tam to dlhšiu dobu pôsobí, neviem - nemusí ísť zrovna o rozpustenie, môže ísť napr. o krehnutie.... Môže tam byť nejaká žltá izolácia.... Pre istotu sa teda pýtam na skúsenosti. Iste je aj niečo lepšie, myslel som či niekto neporadí....

Uživatelský avatar
spirit
Příspěvky: 217
Registrován: 14 bře 2012, 01:00
Bydliště: West Slovakia

#15 Příspěvek od spirit »

Všeobecne som problematiku samotnej pasty poriešil tu, regulátor som ako tak prečistil denatur. liehom, dôkladne vysušil. Tranzistory som dal MJ 11015G, iné by som musel objednať, funguje to zatiaľ, dík za pomoc!

Odpovědět

Zpět na „Řešení problémů s různými konstrukcemi“